Saturday, February 28, 2009

Kenapa Kekasih Lama Selalu Dikenang ?


Mengapa payah untuk melupakan kekasih lama? Apalagi kalau kekasih pertama?

Anak dah sederet pun, masih terkenang kekasih lama. Duduk sorang-sorang tersengih. Tengok gambar lama tersenyum. Tidur lengan atas dahi. Siap mengigau lagi. Kalau isteri sporting takpa. Tapi kalau isteri yang jenis cemburu buta, ributlah jawabnya. Boleh melayang peti ais di dapur.

Apa yang special sangat dengan awek lama? Kadang-kadang awek lama tu jenis pisau cukur pun masih diingat. Awek kaki kutuk dan kaki umpat pun dikenang juga. Apa lagi kalau awek lama tu memang jenis baik bersopan-santun. Laaaaagilah ingat.

Kadang-kadang awek lama tu takde lah lawa sangat. Isteri kita jauh lagi jelita. Tapi perangai manusia ni, awek lama dikenang jua. Kalau awek lama kita tu memang kembar Aishwarya Rai agak munasabah juga.

Kita tak pernah tengok awek lama kita potong bawang. Tak pernah tengok dia cuci lampin anak. Tak pernah terserempak dia berkemban keluar tandas. Tak pernah dia gosok gigi depan kita. Selalunya kita jumpa dia dalam keadaan dia ‘the best’. Dressed up, make up .... cukup bersedia.

Dalam banyak-banyak pendapat tentang hal ini, saya setuju sangat dengan kata-kata kawan saya Pak Ya sedikit masa dulu di Ipoh. Katanya,

“....kerana kita tak kawin dengan dia!”

Thursday, February 26, 2009

Orang Kelantan Samseng (Versi Recycle)



Awal 90-an.

.

Sekumpulan anak muda bergaya rock sedang melintasi abang saya yang sedang membeli nasi lemak pada suatu pagi di Kuala Lumpur.

“Budak-budak Kelantan tu….samseng, tak beradap…”, beritahu Makcik Nasi Lemak tanpa dipinta oleh sesiapa. Menjuih-juih mulutnya.

“Sayapun orang Kelantan jugak Makcik”, abang saya bersuara.

Makcik Nasi Lemak terkedu. Diam seketika, tapi tangannya lincah bekerja.

“Tak semua orang Kelantan kurang ajar nak….”, kendur saja suara Makcik Nasi Lemak seperti menyesali diri.

.

Generalization. Orang kita selalu sangat buat kesimpulan melulu tentang sesuatu.

.

Kalau ada pegawai polis ditangkap rasuah, habis satu Malaysia polis dikatakan taik rasuah.

Dek kerana sesetengah puak dalam SPRM buat pendakwaan terpilih, habis sepasukan SPRM yang sedang bergaya dengan topi baru dikatakan barua BN.

Bila ada atlit Malaysia dikenakan tindakan disiplin, habis satu kontinjen dituduh kaki masalah.

Bila ada bekas sponsored student yang tak bayar loan walaupun dah berjaya dan kaya raya, habis yang lain dicop sebagai kacang menglembu lupakan kulit.

Bila ada menteri buat kenyataan tak cerdik di Parlimen, habis satu jemaah menteri dimasukkan ke dalam cabinet besi dan dicop bodoh!

Bila Bung Mokhtar Radin berlagak tunjuk pandai dalam Parlimen, hampir-hampir habis orang Sabah dilabelkan bengong tak bertempat.

Bila seorang-dua pemimpin Pemuda Umno kecut tak berani berdebat tentang isu rakyat, habis segerombolan Pemuda dianggap takda teloq.

Bila ada Adun PKR meloncat-lacur, satu parti termasuk DS Anwar dikatakan tak boleh pakai.

Bila Karpal menggila nak saman Sultan, habis satu Pakatan Rakyat ditohmah penderhaka!

.

Entahlah…. mungkin sudah menjadi budaya kita untuk membuat generalization.

.

Orang Trengganu bodoh sombong, payah nak ajak orang bertandang ke rumah.

Orang Perempuan Negeri Sembilan suka queen control.

Orang Sarawak anti Semenanjung, ingat orang Semenanjung nak rampas hak-hak mereka.

Orang Perempuan Kelantan suka bomohkan suami.

Jangan kahwin perempuan Sabah, nanti tak balik Semenanjung (rasa-rasa je ada atas dahi!),

Orang Perak suka santau-menyantau.

Orang Melaka cakap lepas tak reti jaga hati orang.

.

Ada juga generalization yang positif.

.

Orang Kelantan pandai agama, kuat agama. Sebab tu Pas menang.

Wanita Negeri Sembilan pandai mengurus. Pandai jaga (control?) suami.

Orang Perlis pengamal sunnah tak main bidaah.

Kerabat Perak bijak pandai dan perihatin.

Kerabat Pahang bijak bersukan.

Kerabat Trengganu hormat alim ulamak.

Kerabat Negeri Sembilan pandai berniaga.

Orang Cina rajin dan pandai berniaga.

Orang India pandai berpersatuan dan ada tokoh jadi lawyer.

Orang Melayu penuh sopan dan suka ke low yatt.

.

Semuanya terpulang kepada kita. Mau positif atau negatif.

.

Suatu pagi di kaunter Malaysia Airlines, Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu semasa menempah tiket, saya terdengar dialog ini yang terjadi sesama staff Malaysia Airlines yang masing-masing bersolek cantik dan berkebaya ketat,

“Orang Kelantan pandai berniaga”, kata seseorang.

“Politik pun pandai”, tambah seseorang.

“Tak boleh dibeli”, tambah lagi seseorang.

“Kalau nak belajar politik, datang ke Kelantan”’, seseorang lagi semacam membuat kesimpulan.

Saya diam saja (tanda setuju?). Inipun generalization, tapi indah bah.



Sopan Itu Cantik





Minta halalkan tuan empunya material yang asal. Ada dalam mailbox, teman guna je la. Lagipun benda elok baiklah di share. Kebelakangan ini teman tak upaya nak pikior untuk menulis artikel sendiri. Rasa semacam je dengan perkembangan semasa negara.
.

OKlah...Nak ke Tenom hari ni....Assalamualaikum

Tuesday, February 24, 2009

Semoga Kita Dan Katak Sama-sama Insaf





























































Sumber: Email in my mailbox
Thanks a lot Mesolica Geosurvey.

Monday, February 23, 2009

Alamak! Nabi Datang...

Bayangkan apabila Rasulullah SAW dengan seizin Allah, tiba-tiba muncul memberi salam di rumah kita... Baginda datang dengan tersenyum dan muka bersih di muka pintu rumah kita..
.
Apa yang akan kita lakukan?
.
Mestinya kita akan sangat berbahagia, memeluk Baginda erat-erat, dan lantas mempersilakan Baginda masuk ke ruang tamu kita. Kemudian kita tentunya akan meminta dengan sangat agar Rasulullah SAW sudi beberapa hari di rumah kita.

Baginda tentu tersenyum..... Tapi barangkali ...

Kita meminta pula Rasulullah SAW menunggu sebentar di depan pintu kerana kita teringat video CD Rated 18xxx yang ada di ruang tengah, dan kita tergesa-gesa memindahkan dahulu CD tersebut ke dalam.

Baginda tentu tetap tersenyum..... Atau barangkali,

Kita teringat akan lukisan wanita separuh telanjang yang kita gantung di ruang tamu kita, sehingga kita terpaksa juga memindahkannya ke belakang secara tergesa-gesa..

Barangkali kita akan memindahkan lafaz Allah dan Muhammad yang ada di ruang samping dan meletakkannya di ruang tamu.

Baginda tentu tersenyum.....

Bagaimana bila Rasulullah SAW bersedia menginap dirumah kita? Barangkali kita teringat bahawa anak kita lebih hafal lagu-lagu barat daripada menghafal selawat kepada Nabi.

Barangkali kita menjadi malu bahawa anak-anak tidak mengetahui sedikitpun sejarah Rasulullah SAW, kerana kita lupa dan lalai mengajari anak-anak kita.

Baginda tentu tersenyum.....

Barangkali kita jadi malu bahawa anak-anak kita tidak mengetahui satupun nama keluarga Rasulullah SAW dan sahabatnya, tetapi hafal anggota Power Rangers atau Ninja Turtles.

Barangkali kita terpaksa menukar satu kamar menjadi ruang solat.

Barangkali kita teringat bahawa perempuan di rumah kita tidak memiliki koleksi pakaian yang sesuai untuk berhadapan dengan Rasulullah SAW.

Baginda tentu tersenyum.....

Belum lagi koleksi buku-buku kita dan anak-anak kita..
Belum lagi koleksi kaset/CD kita dan anak-anak kita..
Belum lagi koleksi karaoke kita dan anak-anak kita..
.
Kemanakah kita harus menyingkirkan semua koleksi tersebut demi menghormati junjungan kita?
.
Barangkali kita menjadi malu diketahui junjungan kita bahawa kita tidak ke masjid meskipun azan berbunyi.
.
Baginda tentu tersenyum.....
.
Barangkali kita menjadi malu kerana pada saat azan Maghrib, keluarga kita malah sibuk di depan TV. Kita menjadi malu kerana kita menghabiskan hampir seluruh waktu kita untuk mencari kesenangan duniawi.

Barangkali kita menjadi malu kerana keluarga kita tidak pernah menjalankan solat sunat.
.
Barangkali kita menjadi malu kerana keluarga kita jarang membaca Al-Quran.
.
Barangkali kita menjadi malu bahawa kita tidak mengenal tetangga-tetangga kita.
.
Baginda tentu tersenyum.....
.
Barangkali kita menjadi malu jika Rasulullah SAW menanyakan kepada kita siapa nama tukang sampah yang setiap hari lewat di depan rumah kita.
.
Barangkali kita menjadi malu jika Rasulullah bertanya tentang nama dan alamat tukang penjaga masjid di tempat kita.

Barangkali kita akan terkedu bersama rokok dan ayam KFC di tangan jika Rasulullah bertanya apa yang kita lakukan untuk membantu umat Islam Palestin?

Barangkali kita akan terkelu jika Rasulullah bertanya pemimpin mana yang kita pilih dan mengapa?

Barangkali kita akan terus terkesima dengan coklat cadbury's di mulut jika Rasulullah bertanya adakah kita dan media kita riuh hiruk pikuk seperti sekarang semasa karikatur Baginda dilukis secara hina dan mengaibkan sedikit masa dulu?
.
Betapa senyum Baginda masih ada di situ.....
.
Bayangkan apabila Rasulullah SAW tiba-tiba muncul di depan rumah kita...Apa yang akan kita lakukan?
.
Masihkan kita memeluk junjungan kita dan mempersilakan beliau masuk dan menginap di rumah kita?
.
Atau akhirnya dengan berat hati kita akan menolak beliau berkunjung ke rumah kerana hal itu akan sangat membuat kita kalut dan malu?

Maafkan kami, ya Rasulullah.....
.
Masihkah Baginda tersenyum.....?

Senyum pilu, senyum sedih dan senyum getir.....

Oh, betapa memalukannya kehidupan kita saat ini di mata Rasulullah.....
.
Sumber : Email

Sunday, February 22, 2009

Mari Bersenam Tengkuk



Sumber: Email
Semua boleh buat senaman ini kecuali katak. Katak takde leher macammana nak buat.

Patutlah katak cakap lepas, sebab semua dalam hati terus keluar mulut. Kalau ada leher sempatlah tapis dengan otak dulu kata-kata tu.

.

Saturday, February 21, 2009

Hikayat Sang Katak Dan 2 Ekor Lembu


(Syair)

Tersebutlah kisah, Si Katak Gomok,

Semakin hari, semakin goblok,

Tak kenal tuan, semua dirodok,

Asalkan penuh, isi tembolok.

.

Ceritera bermula menjelang PRU10 1999. Si Gomok masih berada di dalam sarkis. Bak kata Sudin Pendekar Bujang Lapok, Sarkis Jinak.

Memandangkan rakyat di Negeri Pasir 2 Butir Emas sudah tidak minat lagi untuk ke Sarkis Jinak, Si Gomok terpaksa mengatur strategi baru untuk melariskan tiket.

Maka melompatlah Si Gomok ke hulu dan ke hilir. Ke depan dan kadang-kadang gostan. Sekian lama melompat akhirnya masuklah ia ke sebuah gelanggang silat di atas tali air di Bambu Cina.

Mahaguru silat yang lebih banyak senyum dan mengepah rokok daripada bersuara dan sekalian anak muridnya kenal benar dengan Si Gomok. Ye lah siapa tak kenal Si Gomok ini yang telah mereka tabalkan sebagai ketua semasa dia menyertai Sarkis Bernombor pada PRU 1990 dulu. Tup-tup bila dipilih, dia melompat ke Sarkis Jinak.

Mulutnya, tangannya, lidahnya cukup berbisa. Mengingatkan itu, anak-anak murid Mahaguru Silat Senyum Secupak mendekati Si Gomok dengan tangan masing-masing seolah-olah ingin mencekik leher Si Gomok.

Mereka lupa. Katak mana ada leher. Ye ke? Sains dalam Bahasa Inggeris pun takde leher ke? Ada kot, cuma pendek je. Hentam sajalah. Sambung cerita....

Melihatkan telatah anak muridnya, Mahaguru Senyum Secupak bersuara,

“Sabar, Si Gomok tetamu kita. Kita tanya apa tujuannya”.

“Ambo mari ni nak sponsor lembu. Dengar khabar gelanggang ni dah nak perlimau. Ambo berkenan benar aktiviti macam ni. 2 ekor cukup?” Si Gomok bercakap macam dalam Parlimen lagaknya.

Mendengar lembu 2 ekor dan melihat kerdipan mata Si Gomok yang seolah-olah insaf, cair jualah Mahaguru dan anak muridnya sekalian. Maka diterimalah sponsor Si Gomok. Rezeki jangan ditolak, bala jangan dicari. Itu memang moto Gelanggang Silat Atas Tali Air Bambu Cina.

Malam perlimau gelanggang pun tiba. Anak murid silat diraikan dan diberi sijil. Sebundle sijil diserahkan oleh Si Gomok kepada Mahaguru Senyum Secupak. Senyum Mahaguru bertambah jadi segantang apabila pihak stesen TV 0.75 pun ada.

Orang sekampung pun tumpang semangkuk. Nanti tak habis lembu 2 ekor. Kata budak-budak rock, makan lembu sembelih katak.

Silap. Rupanya mereka yang disembelih. Berita Utama TV 0.75 melaporkan malam esoknya....

Mahaguru Senyum Secupak serah borang masuk Sarkis Jinak.

Bising sekampung. Orang kampong sudah ura-ura mahu boikot Mahaguru Senyum Secupak. Adik-beradik yang jauh juga telefon marah-marah. Buat pertama kali Mahaguru terasa payah nak senyum.

Nasib baiklah ada yang tampil membela Mahaguru Senyum Secupak.

“Mahaguru kena kencing katak. Kita semua dikencing!”.

Penduduk Negeri Pasir 2 Butir Emas seterusnya menolak apa saja yang datang dari Sarkis Jinak. Jualan tiket terus merudum. Akhirnya Si Gomok ditendang daripada Sarkis Jinak. ‘Bebas’ lah ia.

Berkelanalah terlompat-lompat Si Gomok sehingga akhirnya melukut di tangga Masjid Pulau Melaka.

.

Thursday, February 19, 2009

Lessons On Life : A Good Judge Has To Wait ...


There was a man who had four sons. He wanted his sons to learn not to judge things too quickly. So he sent them each on a quest, in turn, to go and look at a pear tree that was a great distance away.The first son went in the winter, the second in the spring, the third in summer, and the youngest son in the fall. When they had all gone and come back, he called them together to describe what they had seen.

The first son said that the tree was ugly, bent, and twisted.




The second son said no it was covered with green buds and full of promise.




The third son disagreed; he said it was laden with blossoms that smelled so sweet and looked so beautiful, it was the most graceful thing he had ever seen.




The last son disagreed with all of them; he said it was ripe and drooping with fruit, full of life and fulfillment.




The man then explained to his sons that they were all right, because they had each seen but only one season in the tree's life. He told them that you cannot judge a tree, or a person, by only one season, and that the essence of who they are and the pleasure, joy, and love that come from that life can only be measured at the end, when all the seasons are up.If you give up when it's winter, you will miss the promise of your spring, the beauty of your summer, fulfillment of your fall.

Moral lessons:
Don't let the pain of one season destroy the joy of all the rest. Don't judge life by one difficult season. Persevere through the difficult patches and better times are sure to come some time or later


The pictures are of the same place but taken in different seasons...
**Source: Email in my mailbox (2006). Thanks Suffian.
.

Wednesday, February 18, 2009

Malaysia Boleh

.
Another email from a friend, back in 2005...
.
.
After digging to a depth of 100 meters last year, Russian scientists found traces of copper wire dating back 1000 years, and came to the conclusion that their ancestors already had a telephone network one thousand years ago.

So, not to be outdone, in the weeks that followed, American scientists dug 200 metres and headlines in the US papers read: "US scientists have found traces of 2000 year old optical fibres, and have concluded that their ancestors already had advanced high-tech digital telephone 1000 years earlier than the Russians."

One week later, the Malaysian newspapers reported the following :

"After digging as deep as 500 metres, Malaysian scientists have found absolutely nothing. They have concluded that 5000 years ago, their ancestors were already using wireless technology."

Proud to be one.


Nak Kaya ?

.
Sehari-dua ni saya cuba buat housekeeping kat yahoo mailbox. Nak cuba amalkan 5S. Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa Amal. Tetapi tertambah pula 1S iaitu Sayang, sayang nak buang. Jadi saya fikir elok dikongsikan apa-apa saja artikel selagi tidak bercanggah dengan akidah.
.
***Email drpd Awie di Timur Tengah yang sedang rindu nak balik kampung,

Sewaktu si mamat dalam perjalanan manaiki kereta untuk pulang ke KL daripada JB melalui lebuhraya, beliau berhenti rehat di salah sebuah hentian. Sewaktu berehat maka datanglah kepadanya seorang tua yang berpakaian agak compang-camping lalu menegurnya,
.
"Anak nak ke mana?".
.
Si mamat menjawab ringkas, "KL".
.
Orang tua itu bertanya lagi, "Boleh pakcik tumpang sampai ke Pagoh" dan dijawab oleh si mamat tadi "Ehm... bolehlah."
.
Lantas orang tua itu masuk dan duduk di dalam keretanya. Dalam hati si mamat berkata, "Hai, siapalah orang tua nii, orang ke atau???" Beliau meneruskan perjalanannya.
.
Sebaik menghampiri Pagoh, orang tua tadi bertanya, "Anak nak kaya tak?"
.
Si mamat tersentak dan berkata dalam hati, "Nak buat lawak lah orang tua ni. Nak bagi aku kaya pulak. Orang tua ni nak bagi aku nombor agaknya. Atau nak menguji aku?"

Si mamat pun jawab, "Tak apalah pakcik, hidup sederhana pun cukup. Kalau kaya nanti lupa diri pulak".

Orang tua tu tak bertanya lagi. Dalam hati si... mamat berkata mungkin jawapannya adalah yang terbaik takut-takut itu hanya ujian daripada orang tua tadi.
.
Kemudian orang tua tu tanya lagi, "Anak nak kaya tak?"

Si mamat jawab serupa yang tadi, "Tak apalah pakcik, saya lebih senang hidup sederhana".
.
Bila sampai di Pagoh, orang tua itu minta diturunkan lalu berkata, "Tu, pakcik ada tinggalkan satu tin kaya cap Yeo's untuk anak sebagai tanda terima kasih kerana tumpangkan pakcik.

Terima kasih, ya nak." lalu orang tua tu turun dari kereta.

Si mamat tersipu-sipu malu lalu menjawab.... ."Terima kasihlah pakcik" lalu meneruskan perjalanan.. ...
.
*****Email habis.

Tuesday, February 17, 2009

A Scholar Visiting China

An email in my mailbox. since January, 2003.
.
****start ***

A Muslim scholar (sheikh) was on a visit to China to give a series of lectures to the local Muslim community. One day, he was Scheduled to give a lecture at a local hall and was about to take a taxi along with his companions to that location.

They got into the taxi and the Sheikh asked about the length of time it would take to get to the Lecture hall. The taxi driver, through the interpreter, answered "Two hours."

The Sheikh immediately turned to his companions and said: "well, we can't sit in this taxi with the driver for two hours and not tell him about our religion. If we did that then we would be no different than any other non-Muslim or kaffir who uses this taxi. We are the people that Allah(SWT) chose to carry His message and honoured us to
be Muslims.

It is our duty to tell this person about Islam." However, the driver was a native Chinese and didn't have a common language with the Sheikh. They had to communicate through an interpreter.

Sheikh to interpreter: "Ask the man if he believes in any religion?"

Driver: "No, I don't believe in religion. I just get up in the morning, go to work and earn money. At the end of the day, I collect my money, go buy some food and drink for my family. What do I need religion for?"

Sheikh (thru interpreter): "Ask this man if he has ever heard anything about Islam."

Driver: "Not much. I've seen a tape once and showed Muslims as violent people. I don't know much else."

Sheikh (thru interpreter):"Ask him about computers. What does he think of computer?"

Driver: "I think the computer is an excellent invention. It is very useful and very sophisticated."

Sheikh: "Does he think that the computer could have invented itself or does he think that a human being invented it?"

Driver: "A human invented it, of course. It is not capable of inventing itself."

Sheikh: "Which one is more complicated the computer or the human being?"

Driver: "The human being is more complicated, of course."

Sheikh: "O.K., if the computer must have been invented by a human being, then it follows that a human being (which is more complicated)must also have a creator."

Driver: "O.K."

Sheikh: "In Islam, we believe that Allah is the creator of human beings and all other beings. Fine, now let's move on. Assume that you have never seen a computer before and never heard of it. If I brought a computer to you and gave it to you, would you know what to do with it? Would you be able to use to its full potential?"

Driver: "No, I wouldn't."

Sheikh: "Now, if I gave you a catalogue for the computer, then you will be able to better use it? Correct?"

Driver: "Correct!"

Sheikh: "In Islam, we view Quran as the catalogue used by human beings to manage their lives. Without this catalogue, they will ruin themselves! Now, if this inventor of the computer assembled the machine and printed the catalogue, what would be the next step? He would need to train some engineers and others on how to spread the message about this machine. These people would, in turn, train others and others until everyone knows about the machine.

In the example of Allah and Quran, the prophets of Allah play the role of the engineers. They learn the message and teach it to others so that the message will spread. Prophet Muhammad (saw) is the final messenger of Allah and he was ordered to take the message to all human beings."

By this time, the trip was coming to an end and they
almost reached the lecture hall. But the Sheikh can see that there were tears coming out of the driver's eyes. The words of the Sheikh were having a significant effect on this driver.

Driver: "These ideas are very interesting to me. Do you mind spending 15 more minutes with me to tell me about this religion?"

The Sheikh agreed to spend those few minutes with this person and did. The man asked many questions and seemed genuine in his desire to learn more about this religion.

At the end of these few minutes, the driver said: "I want to join this religion of yours. How do I do that?"

He was told that all he needs to do is say: "I bear witness that there is no God but Allah and I bear witness that Muhammad (saw) is his servant and messenger."

Allahu Akbar!! Sounds simple, doesn't it? A taxi trip in the crowded streets of a Chinese city brings the light of Islam into the heart of a Chinese man. A man who started his day as an atheist never suspected that he will end his day as a Muslim. There are many people out there who are thirsty for the message of Islam. Gaining them as Muslim brothers and sisters could be as simple as this TRUE story.

Free Ebooks

1. Miracle of the Qur'an
http://www.harunyahya.com/images/books/txt/t_miracles_of_the_quran.zip

2.The Qur'an Leads the Way to Science
http://www.harunyahya.com/images/books/txt/the_Qur
an_leads_thewayto_science.zip

3. The Moral Values of the Quran
http://www.harunyahya.com/images/books/txt/MoralVal.zip

4. The Basic Concepts in the Quran
http://www.harunyahya.com/images/books/txt/BasicCon.zip

Download Home Page (60 Ebooks + many audios and videos) :
http://www.harunyahya.com/m_download.php

Home Page: http://www.harunyahya.com/


**** end of email ****

Sunday, February 15, 2009

Jadi Bisa, Kerana Sudah Biasa

Hanya ingin berkongsi email yang diterima daripada seorang kawan.
***
Assalaamu'alaikum, saudara-saudariku...
Pernahkah anda bayangkan bila pada saat kita berdoa, kita mendengar ini:
"Terima kasih, anda telah menghubungi Baitullah.
Tekan 1 untuk 'meminta'.
Tekan 2 untuk 'mengucap syukur'.
Tekan 3 untuk 'mengeluh'.
Tekan 4 untuk 'permintaan lainnya'."
Atau....
Bagaimana jika Malaikat memohon maaf seperti ini:
"Saat ini semua malaikat sedang membantu pelanggan lain. Tetaplah sabar menunggu. Panggilan anda akan dijawab berdasarkan urutannya."
Atau, pernahkah anda bayangkan bila pada saat berdoa, anda mendapat respons seperti ini:
"Jika anda ingin berbicara dengan Malaikat,
Tekan 1. Dengan Malaikat Mikail,
Tekan 2. malaikat lainnya,
Tekan 3. Jika anda ingin mendengar sari tilawah saat anda menunggu,
Tekan 4. Untuk jawapan pertanyaan tentang hakikat syurga & neraka, silahkan tunggu sampai anda tiba di sini!!"
Atau mungkin juga anda mendengar ini :
Sistem kami menunjukkan bahawa anda telah satu kali menelefon hari ini. Silakan cuba lagi esok."
atau...
Pejabat ini ditutup pada hujung minggu. Sila hubungi semula pada hari Isnin selepas pukul 9 pagi."
Alhamdulillah... Allah SWT mengasihi kita, Anda dapat menelefon-Nya setiap saat!!! Anda hanya perlu untuk memanggilnya bila-bila saja dan Dia mendengar anda. Kerana bila memanggil Allah, tidak akan pernah mendapat talian sibuk. Allah menerima setiap panggilan dan mengetahui siapa pemanggilnya secara peribadi.
Ketika anda memanggil-Nya, sila gunakan nombor utama ini: 24434
2 : solat Subuh
4 : solat Zuhur
4 : solat Asar
3 : solat Maghrib
4 : solat Isya
Atau untuk lebih sempurna dan lebih banyak afdhalnya, gunakan nombor ini : 28443483
2 : solat Subuh
8 : solat Dhuha
4 : solat Zuhur
4 : solat Asar
3 : solat Maghrib
4 : solat Isya
8 : Solat Tahajjud atau lainnya
3 : Solat Witir
Maklumat terperinci terdapat di Buku Telefon berjudul "Al Qur'anul Karim & Hadis Rasul" Talian terus , tanpa Operator tanpa Perantara, tanpa bil. Nombor 24434 dan 28443483 ini memiliki jumlah talian hunting yang tak terhingga dan dibuka 24 jam sehari 7 hari seminggu 365 hari setahun!!!

Sabda Rasulullah S.A.W : "Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak buih laut"
7 Kalimah Allah:
1. Mengucap "Bismillah" pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

2. Mengucap "Alhamdulillah" pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.

3. Mengucap "Astaghfirullah" jika lidah terselip perkataan yang tidak patut.

4. Mengucap "Insya-Allah" jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.

5. Mengucap "La haula wala kuwwata illa billah" jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.

6. Mengucap "inna lillahi wa inna ilaihi rajiun" jika menghadapi dan menerima musibah.

7. Mengucap "La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah" sepanjang siang dan malam sehingga tak terpisah dari lidahnya.
Dari tafsir Hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat...mudah-mudahan selalu, walau sambil lalu... mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa.
Amin....
Wassalaamu'alaikum...
.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...