Friday, September 4, 2015

UAE 10 - 0 Malaysia

Saya bukan nak ulas pasal bola. Kalah 10-0 tak perlu ulasan. Tengok score board pun dah menceritakan segala keperitannya.

Saya nak cerita pasal safety, pasal KKP, iaitu Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan. Sistem KKP ibarat perlawanan bolasepak. Coach sudah tentunya sebagai majikan.

Dalam bolasepak gol pihak lawan adalah seumpama eksiden. Dan inilah matlamat perlawanan bolasepak. Prevent the opponent from scoring goals (read: prevent accidents). Jika gol yang disumbat pihak lawan adalah eksiden, sudah tentu bola itu adalah HAZARD.
Bukan Eden Hazard ye.... Hazard iaitu a source or condition with potential harm or damage.

Membiarkan bola berada di kaki lawan sama seperti membiarkan risiko kemalangan tanpa kawalan. Apalagi bila bola berada di dalam kawasan penalti kita, sudah tentu risikonya terlalu tinggi.
Jika kita lihat hierarchy of control, paling afdalnya mengawal hazard dari sumber, iaitu melalui cara membuang terus hazard (elimination) ataupun menggantikan hazard dengan the less hazardous one (substitution).
Seterusnya kita kawal melalui pengasingan (isolation) dan kawalan kejuruteraan (engineering control).
Kawalan pentadbiran (administrative control) amat penting untuk dijalankan sepanjang masa.
Last but not least, penggunaan alat pelindung diri atau personal protective equipment (PPE).

Dalam bolasepak PPE adalah penjaga goal. Dalam perlawanan menentang UAE semalam, ibarat kita menukar PPE sebanyak 3 kali! Hasilnya kita tercedera dengan 10 eksiden.
Semua kawalan seeloknya berjalan serentak. Strikers mestilah menjalankan fungsi elimination control dengan sentiasa membawa bola ke kawasan lawan. Begitu juga flankers. Eliminate the ball from lingering on our side of the field as much as possible. Isolate bola dari kaki lawan!
Midfield mesti bertindak sebagai engineering control. Sentiasa hentikan bola ke bawah dan lorongkan kepada strikers. Sekarang orang lebih melihat kepada siapa assist drpd siapa score. That's how Piya got the respect of captain marvel.
Bek atau pertahanan mesti bertindak dengan fungsi administrative control. Sentiasa peka, sentiasa melihat apa yang berlaku di atas. Sentiasa berlari ke atas ke bawah ke kiri ke kanan. Sentiasa menjaga striker lawan. Sebab itu bek yang bagus biasanya adalah kapten yang terbaik. Lihat Maldini, lihat juga Aidil Zaquan.
Dan goal keeper adalah the last resort kawalan kita. The best goal keeper pun kalau kawalan di atas kurang berfungsi, gol akan bolos. Lihat apa terjadi kepada Casillas dalam World Cup lepas. He was humiliated with 5 goals conceeded into his net.
Berbalik kepada perlawanan UAE v Malaysia, asyik-asyik menukar PPE tanpa melihat control measures yg lebih tinggi maqamnya hanya memperlihatkan kelemahan majikan dalam melaksanakan penaksiran risiko.
Come on Dollah. Try HIRARC (Hazard Identification, Risk Assessment, Risk Control), it will do us much good.
Cheerio...

3 comments:

  1. Wahhhh!. Hebat Cikli buat ulasan.
    Terkesan Dollah Salleh kalau baca ni..

    ReplyDelete
  2. Salam cikli. Rindunya tulisan cikli. Kembalilah sahabatku memeriahkan dunia dunia blogger

    ReplyDelete
  3. salam, abg li...

    lama tidak berblog.

    ke mana menghilang?

    atau ada fb? boleh kita add

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...