Thursday, February 6, 2014

Antara Kajang dan Antartika

Mat Said & The Team @ Antartica
Berbagai kritikan dilontarkan oleh berbagai golongan rakyat kepada Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said atau lebih dikenali sebagai Mat Said kerana menyertai rombongan penjelajahan ke Benua Antartika bermula 24 Januari sehingga 30 Januari 2014 baru-baru ini.

Belumpun sampai di rumah, iaitu semasa transit di KLIA, Mat Said telah menjawab kritikan tersebut. 

 “Kalau nak (hendak) makan angin lebih baik saya tak payah pergi Antartika....nak beli apa, nak beli penguin....nak sentuh pun tak boleh,”

Itulah yang dilaporkan oleh myMetro, kata-kata Mat Said. Selain itu, Mat Said juga menceritakan tentang bahaya yang mereka hadapi seperti cuaca yang ekstrim yang boleh berubah dalam masa setengah jam, ombak yang besar dan angin yang kencang sehingga memaksa mereka berkampung selama 2 hari di atas kapal sementara menunggu cuaca pulih. 

Aku tak nak sentuh tentang kritikan orang lain berkaitan pembaziran wang rakyat dan ketidakperihatinan Mat Said apabila menyertai rombongan ke Antartika ini, terutamanya apabila rakyat Terengganu baru saja selesai menghadapi banjir yang teruk. Namun, bagi aku memang Mat Said tidak PERIHATIN apabila bersetuju untuk menyertai rombongan ini.

Aku tahu Mat Said ke Antartika bukan untuk melancong, cuaca kat sana boleh mencecah -89 darjah Celcius. Kalau setakat nak merasa sejuk, Mat Said boleh saja ke Kuala Krai, Kelantan dalam jangkamasa tersebut kerana suhu di Kuala Krai dikhabarkan turun serendah 17 darjah Celcius!

Aku katakan Mat Said tidak perihatin kerana pada hemat aku, Mat Said sepatutnya sentiasa menjaga dirinya dan ADUN BN yang lain dari segala ancaman keselamatan diri dalam penggal 5 tahun ini. Apa tidaknya, kedudukan kerusi dalam DUN Terengganu adalah 17 BN dan 15 PR. Jika berlaku apa-apa kepada mana-mana ADUN BN yang boleh menyebabkan diadakan pilihanraya kecil, kedudukan BN sebagai pemerintah Terengganu akan tergugat.

Eh!! Baru-ini saja mereka berkalut apabila PRK terpaksa diadakan di Kuala Besut berikutan kematian YB Kuala Besut daripada BN. Mereka geger akan kemungkinan kedudukan kerusi DUN akan tergantung 16-16 jika PR menang di Kuala Besut. Nasib baiklah tali pusat UMNO masih utuh terpasak bersama piling jambatan Kuala Besut. Sekarang, adakah Mat Said telah memikirkan risiko ini sebelum berkelana ke bumi penguin itu? Memang Melayu UMNO mudah lupa.

Jangan kira PR Selangor, mereka ada 44 kerusi DUN berbanding 12 yang dimiliki BN. Jika 5 orang ADUN PR letak jawatan serentak pun, PR Selangor masih tak terjejas secara umumnya. Kajang lain, Kijal lain dan Kuala Besut juga lain.

Jadi, tuan MB perlu ingat, sebelum PRU14 nanti, darah tuan dan ADUN-ADUN BN yang lain adalah manis. Sememangnya ajal maut itu ketentuan Allah SWT, tetapi tuan-tuan sendiri kena juga beringat-ingat. 

Sebelum aku terulas pasal isu T-Team - JDT pula, baik aku berhenti di sini. Sekian.




Wednesday, February 5, 2014

Tragedi

Aku pernah terbaca seseorang mencoret,
"Malas adalah tragedi bagi seorang penulis".

Dan tragedi sehari-hari apabila aku melihat,
Takut menjadi selimut penguatkuasa
Kaya menjadi buruan wakil rakyat
Bodoh menjadi topi menteri
Jahil menjadi jubah graduate dari Mesir
Tak kisah menjadi makanan marhaen

Lalu aku rasakan perlu mengurangkan tragedi
Dengan (kembali) menjadi penulis




Monday, January 27, 2014

Yong 11 Tahun Hari Ini


Selamat Hari Lahir ke 11 untuk Yong.
Semoga diberkati Allah sentiasa.
Yang mana satu Yong?

Saturday, October 19, 2013

Selamat Ulangtahun ke 6, Talhah

Semoga berjaya dunia-akhirat anakku

Monday, September 9, 2013

Selamat Menjawab UPSR Anak Sayangku

Semoga Allah permudahkan semuanya untuk Kakak, dunia & akhirat.
Rasanya baru semalam Kakak belajar naik basikal.
Ya Allah, 
Engkau kurniakanlah yang terbaik untuk anakku
 Nur Salsabila
 dan murid-murid tahun 6 dalam UPSR yang bakal menjelang.
Amin. 

Thursday, May 30, 2013

Selamat Hari Lahir Kakak

Semoga menjadi serikandi Islam sokmo-sokmo

Tuesday, May 28, 2013

Dunia Akhir Zaman

Seorang jejaka hensem berkerjaya model dan pelakon merungut kepada kawannya. Sesuatu yang peribadi.

"Aku marah betul dengan ibu aku sendiri. Dia dah melampau, tak patut....."

Kawan yang mendengar hanya diam, biarkan orang melepaskan segala yang terbuku dikepala hotak dia.

"Mulai hari ini aku tak nak ambil pot lagi pasal orang tua tu. Aku mampu berdikari... Selama ini pun segala makan pakai aku, aku tanggung sendiri dengan hasil kerja yang aku usahakan sendiri," sambung model hensem itu lagi.

"Bro, muka kau yang hensem, laku dalam TV dan majalah tu saling tak tumpah macam ibumu," kata kawannya sambil mengorder segelas air barli panas lagi.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...