Sunday, June 19, 2011

Istimewa Hari Bapa : Politik Selipar Ayah

Anak-anak kasi can
Keluar sembahyang asar berjemaah dari masjid, ayah melihat selipar jepun lusuh kepunyaannya sedang disauk orang. Ayah membiarkan orang itu terus berjalan dan ayah membontotinya dari belakang tanpa berselipar. Perit juga kaki ayah menuruni tangga konkrit kasar Masjid Guchil yang berada di atas bukit itu dengan berkaki ayam. Tapi itu sudah biasa agaknya bagi ayah yang merupakan orang kampong dan biasa hidup susah.

Ayah terus mengekori orang itu keluar dari pagar masjid yang berada lebih kurang 30 anak tangga di bawah dan membelok ke kiri. Sampai di cabang empat, orang itu berjalan terus ke hadapan dan ayah terus mengikutinya. Disimpang tiga di hadapan, orang itu membelok ke kiri dan ayah juga berbuat begitu tanpa banyak soal.

Tiba di cabang tiga satu lagi di hadapan, ayah melihat orang itu mahu terus berjalan ke hadapan. Lantas ayah terus mencuit bahu orang itu sambil berkata,

“Cukuplah…cukuplah tu..”

“Cukuplah apa?”, orang itu berpaling pada ayah kehairanan.

“Demo nak ke depan, ambo nak belok ke kanan…”, beritahu ayah.

“Pastu?” orang itu makin kehairanan.

“Selipar ambo tu, ambo nak dah la, kalu demo nak belok kanan seleke (silakan) pakai lagi”, jawab ayah sambil menunjukkan ke arah selipar di kaki orang itu.

“Demo tahu mana ni selipar demo?” hak eleh orang itu masih nak menegakkan kepisangannya.

“Ambo follow demo dari masjid tadi lagi, sakit dah kaki ni. Tu tanda kerat dengan pisau 2 lekuk di depan tu, selipar ambo la ni…” ayah explain panjang lebar. Ayah selalu menanda selipar dia dengan membuat 2 lekuk di hadapan. Permanent mark katanya, senang nak cam dan tak tanggal.

“Lepas tu mana selipar untuk kawenya?” Tanya orang itu setelah hujah ayah menyungkurkannya, tapi masih tiada nada kesalan didengari. Lebih-lebih lagi bila dia melihat ayah hanya berkaki ayam.

“Selipar demo? Ambo mana tahu selipar demo hak mana satu”, balas ayah bersahaja.

Kesudahannya orang itu memulangkan selipar ayah dan pergi dengan berkaki ayam. Mukanya memang nampak marah.

Itu cerita ayah, seorang ayah yang tak demand dan expect benda besar-besar dan tinggi dalam hidup. Falsafahnya simple, 'aku tak nak hak orang lain walaupun berharga. Cukup dengan kepunyaanku walaupun buruk dan sikit tetapi halal dan berkat'. Itulah nilai yang selalu ayah terapkan kepada kami adik-beradik.
.
Jika ayah menegur orang itu semasa dia mengambil selipar ayah, kemungkinan besar orang itu akan mengambil selipar orang lain dan masalah itu tidak akan selesai. Ayah juga boleh membiarkan orang itu mengambil seliparnya dan berjalan kaki ayam balik ke rumah, tapi itu tak menyelesaikan masalah. Lagipun kita mesti pertahankan hak kita walaupun sikit dan tak berharga di mata orang lain. Kejadian itu juga menjadi a very good lesson kepada orang itu kalau dia berfikiran positif. Itulah politik ayah, cukup subtle dan berhikmah.

Penanti setia

Selalu saya membayangkan jika ayah masih ada.  Pasti dia akan selalu berada di beranda setiap kali kereta saya masuk ke laman rumah. Dia selalu melindungi emosinya yang merindui anak-anak di perantauan di sebalik seribu kedutan wajahnya. Bodohnya saya kerana tidak menerpa memeluk ayah  yang berada di beranda ketika saya berkesempatan dahulu. Untungnya saya masih boleh berbuat begitu kepada ibu.
.
Saya sayang ayah dan saya amat merindui ayah. Ampunkan kesalahan saya terhadap ayah semasa hidup ayah sama ada yang ayah tahu atau tidak. Sama ada saya sengaja atau tidak.
.

Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau kasihanilah kedua ibubapaku sebagaimana mereka mengasihaniku semasa kecil. Amin.
.

Al-fatihah untuk ayah
.
Hanya doa anak yang soleh mampu kami hadiahkan, itulah pesan ibu selalu

24 comments:

  1. Sedih dengar cerito ayahmu..aku kenal ayah mu jak kecik lagi. Lepas balik sekoloh gi main di depan rumoh mu. Ayah mu memang cool sokmo. Dok pernoh aku napok dia maroh pong!!
    Masa mu dok uk, selalu aku jupo ayoh mu di masjid..dia tegur aku dulu, katonya meli dok balik. Pahtu dia tanya kabar aku plak....
    Itulah antara aku ingat dengan pok cik Hasan..

    ReplyDelete
  2. jon bon..

    aku pulak sedih baca komen mu.

    thanks kawan.

    ReplyDelete
  3. Selamat hari bapa..

    :)

    Al-fatihah buat arwah ayahanda..

    ReplyDelete
  4. Al-Fatihah utk arwah pok cik....semugo rohnya ditempatkan dikalangan org2 yg briman...

    ReplyDelete
  5. bab2 ni yg sy paling sensitip..teringat abah di kampung yg cukup sederhana...alhamdulillah sy masih berpeluang mencium tangan abah dn emak...

    Al Fatihah buat arwah ayahanda sdr..muga ditempatkan disyurga Firdaus dgn doa anak2nya yg soleh.amin..

    ReplyDelete
  6. isk...isk...bila nak gi kubur Chik? Aku sedih bila teringat ko radio hak punah tu...nostalgia...

    ReplyDelete
  7. nyanyisunyi - berbaktilah kepada mereka. anda beruntung

    ReplyDelete
  8. pokmuda - anytime you wish bro. itulah kenangan namanya, ada hitam, ada putih.

    ReplyDelete
  9. syahdu ja baca entry ni... untuk diri- perlu teladani sikap kasih, berhemah dan sabar ayah cikli.. tenkiu..entry yang sangat bermakna.

    ReplyDelete
  10. I don't care how poor a man is; if he has family, he's rich... itu lah ayah...

    ReplyDelete
  11. selamat hari bapa kepada semua yang menyandang gelarannya.

    semoga Allah mencucuri rahmat buat arwah ayahanda Cikli, insya-Allah.

    ReplyDelete
  12. al fatihah..

    teringat ayah aku jugak,tp ayah aku ada lagi la...:)

    ReplyDelete
  13. saya tak boleh nak bayangkan apabila saat itu tiba. semoga roh arwah ayah Cikli ditempatkan bersama orang2 yang beriman..

    ReplyDelete
  14. lembut cara pengajarannya..tanpa perlu amuk-amuk.sedikit penjelasan sudah mengambarkan orangnya macam mana.

    ReplyDelete
  15. naeblog - sama-sama kita ambil pengajarannya.

    ReplyDelete
  16. gedek! - we only poor, if we choose to be.... kata dolly parton dalam lagu coat of many colors

    ReplyDelete
  17. puteri - ucapan tulus dari seorang anak. Amiin.

    ReplyDelete
  18. vampire's lovex - cepat balik dan cium tangannya. hehe

    ReplyDelete
  19. blog-tips-kurus - itulah yang saya fikirkan sejak kecil sehingga ianya terjadi.

    ReplyDelete
  20. ghost writer - komen hang buatkan rinduku pada ayah semakin kuat bro.

    ReplyDelete
  21. sedih lak baca citer entry ni..terbaek..rindu ayah gakk

    ReplyDelete
  22. Terharu aku....itulah yg aku buat sekarang...aku akan peluk abah bila berjumpa....walaupun aku menyesal sebab tak boleh memeluk mak yang dah tiada....aku tahu abah rindu sangat nak peluk anak2 macam aku rindu nak peluk anak2 aku......

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...