Thursday, June 9, 2011

It's getting on my nerves!

Tak cerdik!
Seorang makcik menjaja ketupat di pekan Kuala Krai. Aku yang sedang berjalan beriringan dengan Kajol membeli sejambak ketupat yang dijual. Si makcik memasukkan ke dalam beg plastik dan memberikan kepada Kajol. Memandangkan aku tengah kaya, aku hanya ada duit besar, RM50! Walaupun hanya 2 keping.

"Makcik takde duit keciklah," beritahu makcik, jujur.

Aku nampak 7 Eleven beberapa langkah dari kami. Elok untuk aku tukar duit kecik. Lantas aku masuk ke 7 eleven. Aku mencapai beberapa bungkus roti gardenia dan sebotol air soya. Lantas ke kaunter.

"Bro nak beg plastik ke.... Sebab....." Tanya cik adik di kaunter teragak-agak.

Cesss.... aku lupa hari ni hari Sabtu. Satu beg plastik berharga 20 sen. Aku menggeleng kepala dan berkata, takpalah. Dan terus mendakap roti-roti dan air soya ke dada. Terus keluar membayar duit ketupat.

Bukan aku kedekut, kalau perlu RM20 pun aku bayar untuk beg plastik. Cuma aku dari dulu tak suka cara kempen hari Sabtu tanpa beg plastik yang bagi aku songsang dan tak cerdik langsung serta memualkan.

Hurray untuk makcik jual ketupat yang tidak mengecaj beg plastik.

***

Cerita beg plastik sebelum ini:

1.  Penyelamat-dunia-mula-menjengkelkan
2.  Bagi-kita-sampah-bagi-dia-breakfast

13 comments:

  1. mana gedek dapat istilah tu? Istilah kami kat kelantan jer tu..

    ReplyDelete
  2. org umah suka supik gelenya
    tapi tak suka laki gelenya

    ReplyDelete
  3. tah tu....hangat2 tahi ayam jerr tu..nk tmbah kekayaan org2 'tut'....

    p/s: Thanks cikli cz trperasan kesilapan ejaan kt blog saya..disbbkan 1 huruf dh jd lain benor jd maksudnya tu.....hu.hu.hu.....dh betulkan.

    ReplyDelete
  4. tu lah.. yg meniaga kecil-kecilan x pon mengecass... ni yg dah sedio kayo.. over... nak selamatkan bumi konon... hampehhh...

    ReplyDelete
  5. hani@debumelukut,
    gedek! tu penyokong red warrior akak

    ReplyDelete
  6. sot,
    kalau perempuan tak gelenyar, tapi geletah... ye ke

    ReplyDelete
  7. NzA,
    saya sendiri pun tak perasan sebenarnya. haha

    ReplyDelete
  8. cik aiza,
    selamatkan bumi cara mengepau

    ReplyDelete
  9. betolla cikli.....kempen senget....nak kurangkan penggunaan plastik tapi bengong.....kalau betol tukarla beg plastik kepada beg kertas....

    ReplyDelete
  10. kan lebih bagus kalau sabtu langsung takde plastik..

    ReplyDelete
  11. anonymous - itu yang sebaiknya

    ghost writer - termasuk pembungkus roti dan botol plastik? haha

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...