Sunday, December 28, 2008

Buckle Up Your New Year Resolution


Starting January 1st. 2009, all passengers at the back (read: children and mother in-law) will have to fasten the seat belts or be booked with a maximum penalty of RM300 if they fail to do so.

Luckily I have only 3 children (for now) and 1 wife (for sure), so that I will not have the hard time selecting which child or which wife to leave behind. As for the siblings in-law, I would just say, sorry dudes, no more seat belts, you cannot come along....sorry.

As far as I am concerned from the minister’s statement, no penalty will be imposed to the fourth passenger. Meaning, so long as we use all the available seat belts, we can carry as many passenger as practicable.

Check out what the most ‘Semporna’ man say (source: NST Online),

Acting Transport Minister Datuk Seri Shafie Apdal signed the papers to enforce the ruling yesterday. Shafie, who is Culture, Arts and Heritage Minister, is standing in for Transport Minister Datuk Seri Ong Tee Keat who is overseas.
It is also learnt that no action would be taken against the fourth rear passenger.

"Studies have shown that in most car accidents, only three or fewer number of rear passengers were involved.

"Also the government does not want to burden the poor who normally have only one car to travel and would pack their family into the back seat," said the source
.”


..................break...............


The compulsory wearing of rear seat safety belts, starting from Jan 1, is expected to reduce death and injuries of rear passengers by up to 50 per cent.

Transport Ministry secretary-general Datuk Zakaria Bahari gave the optimistic figure based on a study by the Malaysian Institute of Road Safety Research.

He said 350 deaths involving rear passengers were reported last year.

"In the same year, 700 unbuckled rear passengers suffered serious injuries and 2,100 minor injuries.

"The study shows that up to 50 per cent of fatalities and injuries can be avoided by buckling up," he said yesterday.”


I agree, rear passengers buckling up would avoid injuries.

BUT buckling up of rear passengers would NOT avoid accident.

Seat belts are merely ‘personal protective equipment’. Their fuction is just like fire extinguishers. The fire extinguisher does nothing to prevent fire. But when a building or premise is on fire, they are the VIT there. ......errr ... Very Important Things.

Same goes with rear seat belts.

As a matter of fact, rear seat belt does nothing to prevent accident. In the ‘hierachy of control’ it is in fact down at the most bottom tier. The other factors residing the higher tiers need to be tackled fully before we go about compounding people unbuckled to their rear seat with a gadget that appears to be the last resort personal protective equipment.

What I really mean is ....... promote , not penalise.

Tuesday, December 23, 2008

Gadis Melayu Terakhir ?


Kawan saya, seorang pegawai di sebuah jabatan kerajaan menyedari kewujudan seorang gadis muda yang bekerja sebagai tukang cuci di bangunan tempat dia bekerja. Kawan saya mengagak gadis itu dalam lingkungan 18-19 tahun umurnya. Mungkin baru lepas SPM. Orangnya agak cantik, Nampak sopan dan pemalu.

Naluri kawan saya terasa ingin mendekati gadis muda itu. Terasa sesuatu yang istimewa tentang gadis itu. Sesuatu yang bukan terbit daripada nafsu seorang lelaki. Tetapi sesuatu yang datang dari naluri seorang manusia.

Seorang insan yang mengambil berat sesama insan pasti ingin tahu dengan lebih lanjut. Kenapa gadis semuda itu melakukan kerja yang biasanya dibuat oleh orang yang telah separuh umur. Apalagi di bangunan yang dipenuhi oleh kakitangan lelaki dan perempuan yang memang dressing maut setiap hari.

Perasaan ingin tahu kawan saya tertangguh beberapa kali. Beliau teragak-agak kerana bimbangkan mata-mata yang memandang menyangka yang bukan-bukan. Kawan saya masih muda, 20an, sudah ada anak isteri, hensem, soft spoken, baik hati.

Sehinggalah suatu hari,

“Dik, adik ada SPM?” Kawan saya akhirnya memberanikan diri apabila mendapat peluang.

Gadis muda yang sedang mengemop lantai itu agak terkejut. Mungkin dia tidak menyangka ada di kalangan ramai-ramai kakitangan kerajaan di bangunan besar itu datang menegurnya. Lelaki pulak tu. Muda pulak tu. Iras Saif Ali Khan pulak tu. Gadis itu hanya mengangguk.

“Tak nak sambung belajar lagi ke?” Kawan saya terus melepaskan teka-teki yang bersarang selama ini.

Hari itu barulah kawan saya tahu. Jauh di sudut hatinya, kawan saya kagum dan terharu dengan gadis muda itu. Rupanya di zaman internet rempit ini, masih wujud anak gadis yang berhati mulia sepertinya.

Ceritanya begini,

Gadis itu berumur 18 tahun. Baru habis SPM. Result SPMnya bagus. Dia memang mendapat tawaran ke sebuah IPTS. Tetapi keluarganya susah. Tak pernah dapat projek besar-besar. Tak dapat permit teksi. Tak dapat AP. Memang ayahnya kenal PM, TPM dan beberapa orang menteri, tetapi daripada TV dan surat khabar saja. Macam kebanyakan marhain juga. Jadi gadis itu membuat keputusan. Dia meminta pihak IPTS menangguhkan kemasukannya hingga ke tahun berikutnya. Jadi beginilah dia sekarang, mengemop lantai, membersih tandas, menvakum karpet, mengelap cermin di bangunan pejabat ini. Mengenepikan semua ego dan rasa malu yang normal bagi seorang gadis muda sepertinya demi mencari wang yuran dan belanja.

Suatu hari kawan saya terserempak dengan gadis muda itu lagi. Kali ini dia berbaju kurung, tidak lagi berpakaian kerja biasanya. Terserlah keayuan gadis Cik Siti Wan Kembang ini. Kali ini dia yang mula menegur kawan saya.

“Saya dah tak kerja sini lagi,dah sambung belajar, datang jumpa kawan-kawan.”

Kawan saya tersenyum puas. Seorang anak bangsanya sedang menuju ke puncak walaupun dalam kepayahan.

.

Sunday, December 21, 2008

Sehari di Pusat Servis Perodua


Jika anak-anak disuruh menulis karangan ‘sehari di Kota Kinabalu’, sudah pasti mereka akan menceritakan keseronokan, kesukaan, kegirangan seharian mereka menghabiskan masa di bandaraya yang sebahagian tanahnya ditebusguna ini.

Bagaimanapun yang saya maksudkan dengan ‘sehari di Pusat Servis Perodua’ ialah bagaimana lembab dan siputnya khidmat yang disediakan sehingga memaksa kebanyakan pelanggan termasuk saya menghabiskan masa separuh hari hanya untuk menukar minyak hitam dan menambah air bateri. Memalukan.

Lebih menjengkelkan apabila Pusat Servis Perodua sentiasa geger gempita dengan cakap besar ‘ your car get serviced in 1 hour or it’s free’. Semua orang faham janji ini hanya untuk ‘superservis pakages’ (baca: potong leher dan syarat-syarat mengarut) sahaja. Tetapi takkanlah servis biasa dilarutkan sehingga 4-5 jam?

Saya sarankan Perodua memulakan servis lokomotif dan kapal selam supaya pelanggan tak sakit hati walaupun terpaksa menunggu selama 2 kali pilihanraya. Hantar zaman BN, ambil zaman PR!

Biarkan Perodua kekal nombor dua sebagaimana namanya. Their choice!


.

Tuesday, December 16, 2008

Orang PAS Tak Kusyuk Sembahyang ...?



Selesai sembahyang Jumaat di Masjid Negeri Ipoh, saya mengajak seorang kawan minum air di gerai yang banyak kedapatan di luar pagar masjid. Masjid Negeri Ipoh memang begitu hidupnya. Peniaga dapat cari makan di sekitar masjid. Jual CD, ubatan, buku, aksesori handphone, pakaian, alatan dapur, makanan apatah lagi, semuanya laku. Setiap hari begitu, kemuncaknya hari Jumaat.

Sedang saya asyik menikmati kesejukan soya di anak tekak, seorang Hamba Allah berumur lewat 40-an berserban dan berjubah yang rata-rata dikenali oleh masyarakat Masjid Negeri Ipoh mendatangi gerai tempat kami minum sambil berkata,

“Ada syeikh tadi marah kat ana bila ana kata orang Pas sembahyang tak kusyuk,” Saya tak pasti sama ada ini lontaran umpan pancing atau lontaran bom atau sekadar lontaran anak batu. Saya, kawan dan tuan gerai hanya terkebil-kebil diam. Si Hamba Allah menyambung,

“Sepatutnya dia bersyukur kerana ana mengingatkan dia. Orang Pas ramai, jadi tak semua sembahyang kusyuk, betul la ana kata. Buat apa syeikh tu nak marah.....Betul tak?”

Betul-betul pertanyaan ‘betul tak’ tadi ditujukan kepada kawan saya yang sedang meneguk air nyior. Nak terjellik kawan saya dibuatnya.

“Betul....” Jawab kawab saya, flat je bunyinya.

“Betul tak?” Dituju pula kepada tuan gerai. Belum habis Tanya, tuan gerai dah angguk cepat-cepat. Kepuasan ternampak di wajah Hamba Allah. Nampaknya dia bakal mendapat sokongan unanimous.

“Betul tak?” Dituju pula pada saya yang memang menunggu bola tanggung untuk di’spike’.

“Tak betul!” Jawab saya. Cukup untuk membuatkan si Hamba Allah tersentak. Ada pembangkang rupanya.

“Ishh...Kenapa pula tak betul? Anta orang Pas ni.....” Senang-senang saja dia nisbahkan saya dengan Pas. Padahal dia belum kenal saya pun.

“Abang cakap orang Pas sembahyang tak kusyuk secara pukul rata. Orang pas berapa ramai? Berapa ramai ulamak dalam Pas, senang-senang abang nak cakap sembahyang tak kusyuk. Abang berani kata? Nik Aziz, Haji Hadi........” Saya pula yang berceramah. Memang saya tak boleh kalau orang sengaja nak kutuk benda-benda berkaitan Parti Islam tanpa fakta. Ketar selaluh! Mungkin berjangkit dengan adik bongsu saya bokalih.

“Anta sepatutnya syukur bila ana kata begitu. Ana mengingatkan. Betul la,” si Hamba Allah cuba menyusun kembali hujahnya.

“Abang cakap betul, tapi kita bukan bercakap dalam mahkamah. Kena jawab betul atau tidak. Saya mesti jawab dengan sebab dan alasan,” suara saya mulai kendur dan mengalah. Saya tak berniat untuk berdebat. Bahkan saya mula rasa bersalah kerana seakan-akan melawan orang dewasa. Walaumacammanapun saya rasa terdapat unsur provokasi yang perlu dicantas awal-awal.

“Anta ni panas baran ni. Tak boleh orang muda macam anta panas baran...Mesti orang Pas ni!” Pas lagi!

“Memang saya orang Pas! Ni Harakah ni...” Pantas saya jawab sambil menunjukkan Harakah di tangan yang baru saya beli.

“Ok lah, maaf la ye. Orang muda jangan marah-marah. Tak elok. Ana pergi dulu,” kata Hamba Allah sambil menghulur salam.

“Maafkan saya juga bang,” jawab saya sambil menyambut salamnya. Kemas dan erat.

Sesekali saya terserempak dengan si Hamba Allah di Ipoh, terutama di sekitar Masjid Negeri. Saya ucapkan salam dan disambut segar oleh Hamba Allah. Memang dia tak ingat dan tak kenal saya, tetapi saya dan warga Ipoh kebanyakkannya kenal padanya kerana beliau boleh dikatakan seorang ‘public figure’ di sana walaupun beliau bukan artis, ustaz tv, ahli politik atau jauh sekali seorang kaki rasuah.


Sunday, December 14, 2008

Politik Lipat Kain Di PRK Kuala Trengganu


Mulut tak henti mengomel pokpek pokpek. Pokpek pokpek pokpek pokpek. Pokpek pokpek pokpek pokpek. Habis sebakul besar kain yang baru diangkat dari jemuran dilipat kemas. Semasa menyusun lipatan dalam almari, masih lagi pokpek pokpek.

Kemudian ke dapur. Pokpek pokpek nasi ditanak. Pokpek pokpek ikan disiang, digulai, harum baunya. Pokpek pokpek lantai dimop, ruang tamu dikemas, baby dineneng, bunga disirram, sawang dibuang. Tangan dan mulut sama rancak, pokpek pokpek.

"Assalamualaikum......"

"Eh! Abang dah balik. Minum bang....."

"Abang penat ye... jom kita makan. Ada gulai special untuk abang."

Ke mana pokpek tadi?

Pokpek sudah menjadi kebiasaan. Tak cakap tak sah. Tak komplen tak sah. Tak mengadu tak sah. Tak mengomel tak sah. Pokpek dah menjadi semacam kemestian. Pokpek pokpek tapi kerja buat. Bukan tak puas hati sangat, tapi dah jadi satu perangai, dah jadi satu fesyen. Pokpek kadang-kadang menjadi minyak silinder untuk melicinkan kerja. Bukan tak ikhlas. Ikhlas. Tapi saja gatal mulut. Fesyen.

Semasa Datuk Brahim Ali diputuskan untuk disedekahkan laluan mudah untuk kerusi Parlimen Pasir Mas dalam PRU12, 2008 siapa yang tak pokpek? Siapa yang tak pokpek selain Brahim Ali? Mak cik juak etak depan sekolah Mekasar pokpek. Pak cik gatih teksi di Pasar Mundok pokpek. Mat Tukang gunting di Plaza Serakai Emas memang sah pokpek. Hatta abang polis yang jaga trafik dalam Bandar pun pokpek. Brahim saja yang pokpek marahkan orang lain pokpek.

Macam mana orang tak pokpek. MP Pas, Ustaz Ismail Nuh menang bergaya dalam PRU11, 2004. Lagipun buat apa sedekah jalan kat Datuk Brahim. Orang semua tak boleh lupa keberusan mulut Brahim selama ini. Lagipun Brahim bukan hebat sangat, setakat anjur Majlis Makan Colek beberapa kali setahun budak Sekolah Zaa’ba buat pun lagi grand. Nak kata ramai penyokong, dalam PRK Pengkalan Pasir 2005, undi diperolehi Brahim di bawah paras kemiskinan mana-mana negeri di Malaysia. Nenek Maimun pun beroleh lebih undi daripada itu apabila melawan Mat Sabu.

Sehingga ke saat kertas undi dah lebih separuh masuk dalam tong pun orang masih pokpek. Hasilnya Brahim menang besar dan masuk Parlimen sebagai wakil Bebas. Sekarangpun orang masih pokpek pokpek dengan sikap dan kata-kata Datuk Brahim di dalam dan luar Parlimen.

Tak ramai orang Guchil, Kuala Krai pokpek apabila Dr. Hatta diberitakan akan menjadi calon mereka dalam PRU12 yang lepas. Malah majoriti orang Guchil bangga dan looking forward untuk bertemu mata dengan doktor yang selama ini hanya dapat dilihat di dalam Harakah sahaja.

Tetapi apabila mendapat khabar calon DUN mereka bakal dari PKR, mereka pokpek pokpek. Pokpek pokpek. PKR? Nak buat team volleyball pun tak ada reserve player, nak bertanding kat Guchil? Pokpek pokpek. Siapa? Orang kampong mana? Pokpek pokpek.

Hinggalah malam penamaan calon akhirnya paracut menurunkan calon PKR. Dari Kota Bharu. Betul-betul macam seorang muhajir berhijrah ke Madinah. Sehelai sebaju batik seikat pinggang. Pokpek pokpek. Calon DUN pun orang luar ke? Pokpek pokpek.

Dalam PRU11, 2004. Kedua-dua kerusi Parlimen P31 Kuala Krai dan DUN N40 Guchil disapu bersih oleh BN. Untuk PRU12, 2008, Umno meletakkan 2 orang calon anak tempatan, Dr. Sham dan seorang muka baru Prof Datuk Che Musa. Wah! Lawan Dr. Hatta seorang Professor berpangkat datuk anak tempatan.

Dalam misi hendak merampas kerusi Parlimen dan DUN daripada BN, PAS meletakkan 2 calon dari luar. Ada munasabah ke. Pokpek. Ada masuk akal ke? Pokpek.

Orang Guchil bekerja hard, harder, hardest. Doa lagi, sembahyang hajat lagi. Tampal poster pokpek, panjat pokok pokpek, gantung banner pokpek. Tak puas hati beb. Tapi Islam mesti menang. Itu tekad. Pokpek pokpek.

“Lepas pilihanraya kita mesti jumpa Husam”, Kata seorang amilin yang amat saya kenal.”Tapi kita kerja sampai menang dulu”.

Allah menentukan. Dr Hatta menang bergaya dengan majority 4984 undi. Cukup memberangsangkan berbanding calon import PRU11 Cikgu Wan Rahim Speaker yang kalah 2416 undi.

Calon dari PKR yang sampai sekarang ramai tak hafal namanya juga menang bergaya dengan majority 1000 undi. Saya kata bergaya kerana selama ini kerusi DUN Guchil asyik bertukar tangan antara Pas dan Umno hanya dengan majority kurang 1000.

Berakhir sudah pokpek di Guchil kerana 2 orang luar ini sentiasa buat kerja dan berada di tempat yang diperlukan pada masa yang diperlukan.

Nampaknya strategi Umno menggunakan anak tempatan berpangkat Professor, bertaraf Datuk tidak Berjaya di Kuala Krai. Saya tidak pasti dan tidak mahu komen sama ada taktik ini akan berjaya atau tidak di Kuala Trengganu.

Anak-anak muda di Trengganu terpokpek dan terpokpek apabila seorang tua dari negeri lain yang mereka amat kasihi dan segani membuat kenyataan yang ‘stop angin’ mereka. Apalagi, segenap ceruk orang turut pokpek dan pokpek berkenaan hal yang sama. Majoriti pokpek ditujukan kepada anak muda Trengganu yang terpokpek. Habis ayat dipokpek. Di paper pokpek, di kedai kopi pokpek, di kedai gunting pokpek, di blog jangan cerita la pokpek pokpek pokpek.

Saya pun tak pasti sejak bila Pas pokpek berkaitan pemilihan calon. Selama ini bukan tak ada pokpek, tapi setakat soksek sahaja. Soksek soksek selesai.

Saya yakin pokpek PRK Kuala trengganu hanyalah pokpek minyak pelincir orang perempuan melipat kain. Suami balik, pokpek habis, muka manis.

Takbir.

Friday, December 12, 2008

Apabila Teniat MRSM KB Dijilat Api


Inna lillahi wa inna ilaihi rajiuan. This picture is quite shocking to me.

I got this picture from a young man's blog. He is ex-MRSMPC (We called it MRSMKB and always will) from Kedah. But I won't write down his blog address here because I don't want people go to his blog thru' mine and learn how much he hates MRSM (for some reason of course).
Anyway, thanks little brother for the photo.

The pavilion or 'teniat' or 'astaka' was not there yet when Datuk Seri Dr. Mahathir Mohammad sent his teenage boy Mukhriz to study in MRSMKB. It was built somewhere either in 1987 or 1988.....I am not quite sure about this. Although I don't like the design which looked very cheap, I appreciated the teniat's existence very much.

Back in 1985, 1986, I was always wondering why MRSMKB didn't have it's own teniat. I frequently looked at other school's teniats like SM Sains Kelantan and SM Sains Labuk and hoped MRSMKB would have one. I even discussed with some friends about this (Do they still remember?).

Then, the time came. MRSMKB got the Minangkabau style teniat.

And yesterday, after about 20 years, I learned that the teniat was not there anymore. Thanks again to the young ex-MRSMPC buddy who posted the blazing picture on his blog.

Well, it was just an ugly, cheap designed teniat. But in this case I am considering the stories, memories, history, pain, laughter, happiness, sadness, hopes, love, tragedy ...... that it carries.

My friend, Wan Mohd Zamzuri or Mat Ju Gunung once got electrocuted nearby the teniat. Alhamdulillah, Allah saved and spared his life. Now he is a successful healthy young man graduated from USA and still able to support Umno (Why don't you swing man, or have you?).

And according to Zurihan, or better known as Zu Kuba, who is residing in Leeds, UK now, he and we have lost one of our lepak's place.

I can also remember our late friend, Nik Alfian or Piye (Al-Fatihah) championed the 10 km running event in front of the teniat during the sports day while his father was on the teniat as the VIP invited for the event. His father must be proud looking at him steadily leaving the first runner up behind him for quite a distant.

I and a couple of friends used to study on the teniat while enjoying fresh breeze from the South China Sea only a few kilometers away. Occasionally disturbed by MAS airplanes during their taking offs and landings.

There are lots more to be remembered around the teniat alone. The water cooler, the dewan besar, the corridor, the padang with a shallow 20 feet diameter hole, so on so on.....

When I look at the above photo, by the teniat, I could visualize back in mid eighties a very young boy from kampung walking alone to the library with 3 books in his hands and a thousand hopes in his heart. Hopes mainly from his parents and siblings.

Anyway, every beings and things will perish. Only Allah, the creator of the world is forever. Allahu akbar.

.

Monday, December 8, 2008

Semeriah Aidil Adha di Kelantan



Allahu akbar Allahu akbar Allahu akbar
La ilaha illallah Allahu akbar
Allahu akbar wa lillahilhamd


Salam Aidil Adha semua dari saya sekeluarga di perantauan ini.

Saya sering diajukan soalan,

"Betul ke raya haji lebih meriah daripada raya puasa di Kelantan?"

Bagi saya ini satu lagi salah tanggapan terhadap Kelantan, walaupun positif. Kalau saya jawab soalan di atas, saya kata,

"Tak betul. Tapi jauh lebih meriah daripada ianya disambut di negeri lain"

Seingat saya sejak kecil beraya di Kelantan tak pernah pula sambutan Raya Haji lagi meriah. Macam juga di negeri lain, Raya Puasa mesti lagi meriah. Yalah, orang dah sebulan berpuasa. Macam dapat upah la hari tu. Mestilah meriah.

Lagipun, kebaikan dan ibadat yang dilakukan dalam bulan Ramadhan masih ada pada diri masing-masing. Jadi budak-budak pun dapat duit raya lebih. Raya haji tak ramai orang bagi duit raya. Memang masa kecil dulu kalau Raya Puasa dapat duit raya RM8.50, Raya Haji nak dapat RM3.00 pun payah.

Yang lebihnya, Raya Haji takbir sampai hari tasyrik yang ke 3. Hari Raya Puasa, habis sembahyang sunat raya, habislah takbir.

Tapi apa yang menjadikan Raya Haji meriah di Kelantan? Walaupun tak semeriah Raya Puasa?


Satu. Korban dah jadi macam satu kemestian bagi yang berkemampuan di Kelantan. Yang kurang mampu pun, pulun simpan duit untuk korban. Dapat lembu kurus RM190.00 sebahagian pun jadi la. Janji ikhlas lillahi taala.
.
Korban pulak bukan dibuat di masjid dan surau saja. Di merata-rata tempat, asal ada ladang sawit mesti ada orang sembelih korban. Asal ada korban je mesti ada ladang sawit.
.
Lepas korban, daging korban dibahagikan dan disedekahkan. Aku bagi kau, kau bagi aku, dia bagi kau, kau bagi dia, aku bagi dia, dia bagi kita. Itu yang meriah tu.

Sesetengah tempat macam di Perak, pengalaman saya, korban dibuat kat surau. Lepas tu macam ada kupon untuk ambil daging korban. Entah, saya tak biasa dan tak tahu. Tak boleh la nak ulas, salah ulas nanti marah mike-mike sume kat teman.

Dalam satu famili kadang-kadang sampai 7-8 orang ambil bahagian. Abang yang kerja kat Johor ambil 2 bahagian untuk akikah anak bongsu dan isterinya, adik yang baru kerja kat KL ambil satu bahagian untuk dirinya, mak ambil satu bahagian, kakak tengah ambil satu, abang chik ambil satu, bla..bla..bla...


Dua. Orang Kelantan majoritinya balik kampung time tu. Bila-bila pun kalau dah ramai, semua berkumpul, pasti meriah beb. Hari birthday raja Nepal pun kalau kita ramai-ramai berkumpul, balik kampung, pasti meriah.

Orang Kelantan ni jenis 'perumah' iaitu tak boleh jauh dari mak bapak. Hinggakan ada orang samakan orang Kelantan dengan beruk tali pendek(kurang ajar nih..). Dia kata takleh pegi jauh dari tiang atau pokok.

Yang jadi masalahnya, walaupun 'perumah' orang Kelantanlah yang selalu kena hantar kerja jauh-jauh. Mungkin sebab expertise, mungkin sebab politik, mungkin sebab pentadbiran, mungkin sebab prejudis, mungkin sebab pilih kasih.

Di SK Jeroco yang lipas pun tak nak pergi, ada cikgu orang Kelantan. Di SK Pulau Banggi yang lanun Mindanau pun menyampah nak pergi, ada orang Salor, Kelantan jadi cikgu di sana.

Tapi cikgu-cikgu tadi, dan lain-lain orang Kelantan tadi. Tak kira jauh dekat, local ke, luar ke, bila cuti je. Mesti mau....mesti mau balik. Apa lagi cuti 2 hari, top up sana-sini, tampung sana-sini boleh jadi seminggu. Balik kampung....meriah la.

Mak pulak, anak dah balik. Apalagi yang duduk Pulau Banggi Sabah, mestilah sambut giler-giler punya. Apalagi time raya, korban lagi, jumpa kawan lagi, meriah la. Yang penting balik. Kalau tak balik macam mana nak meriah. Korban unta lima belas ekor pun kalau anak negeri di perantauan tak balik, mana meriah nye.


Tiga. Kelantan cuti Raya Haji 2 hari. Ini peranan pemerintah la pulak. Kenapa orang Cina dok pulun minta cuti 2 hari untuk Tahun Baru Cina? Salah satunya kerana nak kasi meriah la. Boleh balik kampung, boleh cuti, boleh berziarah, boleh bersantai.

Jadi saya setujulah kalau orang kata Raya Haji kat Kelantan Meriah. Tak perlu nak kongsi dengan deparaya, xong xi raya, christraya, tak perlu konsert amal, tak perlu konsert Jamal, tetap meriah on its own.
.
Tapi barang diingat, kat Mekah lagi meriah. Kenapa agaknya? Ya, kerana ianya dibuat semata-mata atas niat ibadah, kerana Allah.
Kat mana-mana dan apa-apapun, jika kita niat ibadah lillahi taala, insyaAllah meriah.

Lain kali kalau orang tanya anda,

"Awat raya aji di Kelantan meriah lebih daripada raya posa?"

Anta tanya la dia balik,

"Hang balik kampung tak raya haji ni?"

Kalau dia tak balik, suruhlah dia balik. Meriahkan hari raya mak, bapak, grandpa dan grandma dia dulu.

Maaf Zahir Batin.


Allahu akbar. Walillahilhamd.
.

Saturday, December 6, 2008

Sonia, Meet Dr. Zakir


Dr. Zakir Abdul Karim Naik really amazes me. Listening to his speech on Islam really reminds me of Allahyarham Sheikh Ahmad Deedat of South Africa. Watching him eloquently stressing his points that make people nod with agreement is something amazing .... or shall I say.... miraculous..... He is a gift. A gift from God, not only to Muslims but to the whole human nation.

Dr. Zakir Naik is ever ready to have dialogues or debates or discussions with anybody on the topics of Islam and comparative religion. He even invited Pope Benedict XVI for a live public debate and he still waiting for the acceptance from the holy man.
.
The invitation was made in reaction of a lecture delivered on 12 September 2006 by the Pope at the University of Regensburg in Germany entitled "Faith, Reason and the University — Memories and Reflections". The lecture received much condemnation from many Islamic politicians and religious leaders due to what they said was an insulting mischaracterization of Islam when the Pope quoted a 14th-century Byzantine emperor who disparaged the prophet Muhammad S.A.W.

............

Once, my mechanical engineering mate Sonia said to me after attending a talk on Islam, organised by Bath University Islamic Society,

“Mate, I think we should organise a dialogue....”

I kept listening with interest to this polite girl from Bath University Christian Society. I could say she never missed any talks organised by The Islamic Society which happened to be myself at the helm.

“Not the official one. Just you, me and a couple of friends from my society..... having a dialogue about Islam and Christianity”

I held my words. Still mulling over the proposal. I was not used to this. I was just a shoulder length haired Asian guy with a cap that happened to be elected unopposed for the most important society’s presidency.

“So, what do you reckon?” I bet Sonia could detect the reluctance in my silence.

“Err....” my voice stirred.

“It’s not that I don’t want to accept your offer.....You see.....I am not the most knowledgeable in Islam here. I do not wish my ignorant .....or....... me... not having knowledge on some particular matters in Islam gives a bad reflection of my religion. I am really not qualified to discuss Islam with you and friends from your society...”

“It will be just a discussion over a cuppa,” this blonde persisted.

“Furthermore, I really think my English will be a disadvantage to Islam in the dialogue. It don't want it to be a one-sided dialogue due to my lacking in the language.”

Excuses remained excuses. But sadly, it was the truth. Indeed.

After all these years, if Sonia happens to be here and asks me for the dialogue again, I will definitely give her the same excuses i.e.

1. my knowledge
2. my English.

What a shame.

Forgive me Allah.

Sorry Sonia.
.

Friday, December 5, 2008

Masjid Guchil Progress Report No. 2

Assalamualaikum,


Walaupun rumah mak dilanda banjir, sempat juga saya menjenguk Masjid Guchil yang sedang dalam pembinaan.

Alhamdulillah.

Ada kemajuan berbanding apa yang saya lapor sebulan lalu. Kalau macam ni insyaAllah Raya Idul Fitri 1430 Hijrah nanti boleh gorri masjid baru la all the Guchilians.

To the contractor, keep up the good work. Allahu khairan jaza.



Dah ikat bata pun.

.

Wednesday, December 3, 2008

Perjanjian Pangkor



Saya ke Pangkor kerana program ala team building. Di sana kami 59 orang diberikan jadual yang agak ketat.
.
Bermula jam 5 pagi lebih-lebih, kami sudah berada dalam queue untuk ke tandas. Maklumlah saya bersama 8 orang lagi di tempatkan di dalam satu chalet 20' x 16' yang penuh dengan katil double deckers. Tandasnya ada satu, itulah yang kena beratur tu.
.
Jadi, mandi ala bujang lapok aje. Sekadar basah sikit-sikit jadi la. Yang agak menjadi masalah ialah ketiadaan cermin muka. Agak susah juga nak budget cukur misai. Siapa-siapa yang jenis trim misai tu kira nasib la. Pandai-pandai la budget. Rupa-rupanya cermin muka menjadi begitu penting untuk orang lelaki.
.
Ada yang pergi cari motosikal orang untuk tumpang side mirror. Ada yang minta tolong kawan yang cerah masa depan....tapi tak jalan da. Ada yang terus biar misai, janggut, minggut, jambang tumbuh sesuka hati. Seminggu je. Sabar je la.
.
Program yang diatur ada bermacam dan pelbagai. Tazkirah, ceramah, senaman, ujian kecergasan fizikal, peperiksaan mengejut, kembara minda, kembara solo, kembara rimba, kembara si buta, explorace, public speaking dan juga berkayak yang hampir-hampir menyebabkan kami datang 59 orang, balik 50 orang.
.
Selepas menempuhi semua program, saya sedar betapa cermin muka yang kami perlukan selama 5-6 hari rupanya tiada apa-apa sebenarnya. Saya menemui cermin yang lebih baik iaitu cermin diri!
.
Pelbagai program yang ditempuhi telah menyedarkan saya di mana duduk dan setakat mana kemampuan saya. Sejauh mana yang telah saya pergi dan jauh mana yang saya boleh pergi sebenarnya.
.
Apa yang saya telah lakukan untuk kebaikan diri sendiri terutama untuk akhirat. Apalagi untuk kebaikan keluarga dan masyarakat dan negara. Bersediakah saya untuk mati esok..... Dan macam-macam lagi yang tersingkap apabila cermin diri ditilik.
.
Bermula di Pangkor, saya perlahan-lahan membuat perjanjian dengan diri saya sendiri untuk memulakan suatu penghijrahan dalam hidup.
.

Semoga istiqomah. Allahu akbar!
.

Sunday, November 30, 2008

Kena Transfer

Assalamualaikum,

Hujung tahun ni masing-masing kat tempat kerja bercakap pasal pindah. Di Sabah ni hampir semua berharap dapat pindah balik Semenanjung, bagi yang semenanjung la. Bagi yang Sabahan berharap kemas kemin agar dapat stay kat Kota Kinabalu. Waima kalau kena transfer dekat Tawau atau Sandakan pun akan menonggeng sakanlah depa.

Semalam, semasa di kampung rumah mak, confirm aku kena pindah. Berkuat kuasa serta-merta! Kos tanggung sendiri.....

Rumah mak gua naik air banjir da. Kena transfer ke rumah adik.

Hari ni air dah surut. Tapi musim tengkujuh panjang lagi...
Semalam. +- Pukul 12.30 tghari.

Semalam. +- Pukul 2.00 petang.


Kapal sudah masuk air.

Hari ini. Seperti sediakala.
.

Saturday, November 29, 2008

Jo'Ong in Kelate

.

Assalamualaikum...

I was away in Pangkor last week.

Back from Pangkor, I headed to my hometown, Guchil. It has been raining cats and dogs last night for several hours. It's still now but not as heavy as last night's.

Some bad drainage had pooled the downpours on the main road in front of Guchil's Caltex & Petronas filling stations. Hope the authorities will deal with it quick.

It's tengkujuh season in East Coast of Malaysia. Or we call it 'bah' in Kelantan. Not as what 'bah' means for people in Sabah. Speaking of Sabah....It has been over a week I left my wife and kids in Kota Kinabalu. Miss them a lot...waaa.

However, mother comes first. She's my heaven.

Thanks wife and kids for understanding.

.

Saturday, November 22, 2008

Salsabila, Buatku Gembira

.


"Kenapa semua orang asyik panggil lobak merahhh je......."


Kami semua berempat segera berpaling ke arah pengawas tahun 2, 2009. Tanpa bersuara apa-apa.


"Kan warna dia jingga!!"


Oooo. Boleh jadi lawyer budak ni, getus hatiku walaupun bakal pengawas ini berkeras cita-citanya nak menjadi 'penukis' dan penjual. Boleh jual lukisan katanya, setelah cita-citanya nak menjadi pemain muzik (flute) ditentang keras oleh nenek kira-kira 2 tahun yang lalu. Aku hanya terkekeh-kekeh mendengar nenek berceramah panjang kepada cucunya.
.
...cucu nenek tak boleh jadi ahli muzik, nenek tak setuju...... Alamak macam Nyonya Mansor dalam cerita Ibu Mertuaku daa. Apapun aku bersetuju dengan nenek. 100%.


"Panggil je carrot kak...", cadangku, sahaja nak pastikan bakal pengawas ini rasa kami semua bersamanya dalam isu yang diketengahkannya.


"Itukan Bahasa Ingrishhh.....",tegas! Memang sesuai jadi pengawas.


Budak pun tahu nilai bahasa sendiri. Sayu...


.

Tuesday, November 18, 2008

I Am Proud Of Our Angkasawan


I think lots of us currently are being unfair to Dr Muszaphar (Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor), our first cosmonault as the Russians call it or astronault as Obama says it.

We sent an orthopaedic surgeon into space. When he came back to earth, what did we expect of this ex-MRSM Muar dude to be doing really?

Set up a space lab? Dedicate his life into developing super duper remote sensing system? Or built his own rocket?

He is a surgeon.... Please all of us always remember that. What he is doing today i.e. giving lectures on motivation is the best that he could do really. I think so. About the fees? He said he never demanded a single sen. Anyway if he could talk about something that Dr Fadhilah Kamsah, Dr Tuah, Dr Mashitah or Ustazah Siti Bahayah do not have least experience about it, why a fuss over the bill?

Wait until the soldier dentist Dr Faiz Khaled complete his mission soon(?). I bet he as well will not be setting up a space lab of ultra mega super duper ultraman tiga remote sensing telemetric nano frequency solared telescopic triple cam travelling gadget miniscule auto rocket system like many tight-budgeted people of Malaysia would expect upon his return to the earth. So we will have 2 motivational speakers graduated from outer space. So that we can then hope the fees will be half of what people are currently paying (to whom actually?).

I think it is a good thing for us to regularly send our men to outer space. Academician cum politician maybe next in queue to Pluto. How about selecting the best among the vice chancellors for a start?. But make sure one-way please....
.
.

Salah Ibu Mengandung?


(foto: utusan online)


Al Fatihah.


Sedih saya membaca kisah seorang adik kecil 10 tahun, Mohd Hanafiz yang diseret oleh kereta yang melanggarnya dari Kg Gual Tinggi hingga ke Pekan Rantau Panjang. Lebih kurang 5 km jauhnya. Menurut berita, kejadian berlaku lebih kurang pukul 9.15 malam semasa mangsa bersama adiknya 7 tahun sedang membonceng motosikal yang ditunggang sepupunya 19 tahun.


Menurut berita Utusan (online ye),


..........Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Kelantan, Senior Asisten Komisioner Amir Hamzah Ibrahim berkata, pihaknya sedang menjalankan siasatan lanjut terhadap pemandu kereta terbabit.


Katanya, pemandu itu yang telah dibebaskan dengan jaminan polis tidak akan terlepas daripada undang-undang jika terbukti melakukan kesalahan.


Selain itu, katanya, pihaknya juga boleh mengambil tindakan terhadap ibu bapa mangsa kerana membiarkan anak mereka membonceng motosikal tanpa mematuhi peraturan jalan raya.


Menurunya, beliau difahamkan, mangsa membonceng motosikal bersama adiknya tanpa memakai topi keledar dan penunggangnya pula dipercayai tidak mempunyai lesen memandu............


Saya rasa sebelum tindakan diambil terhadap ibu bapa mangsa, tindakan sepatutnya diambil ke atas ibu bapa pemandu yang melanggar mangsa terlebih dahulu, atas tuduhan;


Tak pandai ajar anak, tak didik anak supaya berhati-hati di jalan raya, gagal memastikan anak berhemah ketika memandu, tak berjaya memastikan anak mematuhi peraturan jalan raya, tak pernah cakap kat anak kalau rempuh orang berhentikan kereta jangan seret terus.


Sama juga dengan kes Nurin Jazlin, sebelum buka mulut nak dakwa mak ayah Nurin, dakwa dulu mak bapak pembunuh tersebut kerana membesarkan seorang pembunuh.


Kalau betul pun bercakap nak ikut buku, tengoklah suasana dulu....orang ada perasaan bah.


.


Sunday, November 16, 2008

Buat Berat Kapal Terbang Aje

.
Selepas makan pizza yang disajikan di atas flight MH 2662 ke Kota Kinabalu, dude di sebelah kanan saya mula menyelak surat khabar manakala dude disebelah kiri pula asyik mencungkil gigi. Bila keadaan macam tu, pastinya saya memberatkan pandangan kearah kanan.

Dude di kanan sedang baca Berita Harian, Atuk kepada Sinar Harian. Dah lama saya tak baca, apalagi nak beli paper yang ber’surname’kan Harian ni. Last time saya beli Berita Harian kalau tak silap semasa menghadiri konvokesyen abang saya di US tahun 2005 or 2004 dulu (Ulu Sintok daa..). Saya beli semata-mata nak lapik duduk, memang tak baca pun! Terus buat lapik duduk.

Berita utama yang terpampang di Berita Harian yang lebih kecil, lebih terampil hari tu, Jumaat, 14 November, 2008 ialah “TAK JEJAS PRESTASI UPSR”. Sekilas ikan di air saya dah agak, ini mesti pemberita pisang gallo (butir banyak) yang melaporkan ulasan mana-mana kangkung yang me’relate’kan tentang keputusan UPSR dengan pembelajaran matematik dan sains dalam Bahasa Inggeris.

Balik buka internet, memang betul. Sah. Sohih. Saya tak nak argue tentang percentage pelajar yang jawab UPSR dalam BM dan BI, atau kertas UPSR tu sendiri yang dwi-bahasa, atau markah lulus A B C yang ditetapkan.

Cumanya, setahu saya tak pernah pun orang menentang penggunaan BI dalam sains dan matematik menggunakan hujah takut UPSR atau SPM atau PMR merudum peratus kelulusannya.
.
Yang depa dok hujah ialah kerana khuatir BM jadi terpinggir, tak power, tak berilmu, jadi vakum dan lain-lain. Juga orang yang kurang pandai BI (Melayu la tu...) jadi terpinggir, tak power, tak berilmu, jadi vakum dan lain-lain.

***pemberita pisang gallo kerana tak semua boleh ditelan mudah-mudah. Kena kehek butir keluar dulu, isi baru telan. Kalau telan dengan butir-butir alamat berak kesat (atau berak ketat kata Salsabila, seorang pengawas tahun 2 , 2009).
.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...