Thursday, October 9, 2008

Puji Diri Nombor Satu!




Fitrah manusia suka dipuji. Termasuklah kita di Malaysia. Kita kembang bila dipuji. Itulah yang kita syok. Sebab itu kita selalu buat benda-benda pelik dan benda-benda yang ter, ter, ter dan ter…. Neck-tie terpanjang, bakar ikan terpanjang, kek tertinggi, kad raya terbesar, kain batik terpanjang, lemang terpanjang, decoration duit satu sen terbanyak (student university mana yang ‘teruk’ sangat nih?), kain rentang terpanjang, bendera terbesar, terpanjang, jalan mengundur teramai (ini satu lagi student university mana?) dan macam-macam ter yang tak tersebutkan.

Saya ingat lagi di akhir 80 an, Pesta Bola Merdeka. Kita tak dapat masuk final. Team dari Austria menang dengan team apa ntah saya lupa. Esok berita yang keluar dalam paper… Pemain Austria puji kualiti padang di Stadium Merdeka!

Kalau mat saleh puji, bukan main lagi kita exaggerate. Masuk paper, ulas lagi dan lagi. Soalan favourite. …How do you find Malaysia? Takkan lah orang tu nak cakap yang tak elok, mestilah good, baik, nice. Lagipun perkataan good, nice, excellent, wonderful, great memang zikir harian mat saleh. Kita beli stamp pun bila bayar duit, cashier mat saleh akan sebut…that’s wonderful mate, thank you.

Nasib baik kita tak tanya mendiang John Lennon how do you find Malaysia? Mesti dia jawab…. I look for Singapore on the globe, then Thailand….Malaysia must be somewhere in the middle!

Pernah sorang mat saleh terkepit-kepit bertanya pada saya… Could you show me the way to a loo please, mate!

Straight ahead, at the corner there turn right, straight again don’t konar-konar, the loo is on your left… jawab saya.

Smashing man, katanya sambil mengangkat ibu jari.

Tunjuk tandas pun smashing! Nasib baik Sinar Harian, Berita Harian, Utusan Malaysia, Metro takde berdekatan. Jika tak, sah berita ni jadi isi paper mereka.

Pernah saya masuk kelas lukisan. Basic water colour painting. Saya je peserta yang muda, yang lain makcik, pakcik, atuk dan nenek. Cikgu tu suruh masing-masing draw a human face. Saya paling awal siap. Bila cikgu tengok…excellent drawing, good, nice work….. kembang saya dipuji mat saleh.
Saya tengok nenek di sebelah saya terketar-ketar struggling nak jadikan entah buah gomak atau karipap yang dilukisnya supaya menyerupai muka manusia. Bila cikgu tengok lukisan nenek tu, saya ingatkan dia nak betulkan apa yang patut. Tapi… good, good….nice, nice. Lepas tu semua orang dalam kelas tu dapat good, great, wonderful, well done, perfect, smashing pumpkins, excellent. Saya tengok yang lukis berus gigi walaupun disuruh lukis muka manusia pun dapat good work love! Saya yang kembang dipuji tadi terus kembang tak jadi. Ingatkan bagus sangat lukisan saya, rupanya semua good.

Akhir kalam, saya cadangkan wartawan Malaysia termasuk dari Harakah pergi kursus Basic Water Colour Painting di Art Barn, University of Bath, Claverton Down, BA2 7AY, Bath, UK.
Segala puji-pujian hanyalah untukMu Ya Allah.
.

3 comments:

  1. Teringat ke mat saleh belakang rumah mak dulu...tapi dia tak puji...

    ReplyDelete
  2. Ana sudah pergi Bath... Duduk tepi Jambatan yang ada kedai di atasnya tu boleh la duduk melukis sampai ke malam... Bandarnya untuk orang retired aje... Okay.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...