Monday, November 2, 2009

Para Mufti dan Pemuda Pas Perlu Melawat Muzium Tamadun Islam Sabah


1. Di dalam muzium ada satu seksyen 'ajaran sesat'. Apa rasional seksyen ini dalam membicarakan 'ketamadunan' Islam, saya pun tak dapat fikir dengan akal yang waras ini.


2. Di dalam seksyen 'ajaran sesat' ini ada digantung potret Saidina Abu Bakar, Saidina Umar Al-Khattab dan Ali Bin Abi Talib. Tujuan apa saya tak pasti. Apa pun tujuannya, masih digantung potret mereka di situ. Saya tak pasti hukum melukis gambar khalifah-khalifah besar ini, sebab itulah saya minta mufti melawat muzium ini dan menjelaskannya.


3. Di dalam seksyen 'ajaran sesat' juga dimasukkan 'tragedi memali'. Ada gambar 'telaga' yang dipercayai kononnya boleh membuatkan orang kebal dan gambar blur 'pengikut' yang ditangkap yang kononnya memakai azimat (talisman).

4. Di seksyen 'ajaran sesat' juga ada label tulisan besar dalam Bahasa Inggeris yang menggunakan perkataan 'moslem' instead of 'muslim'.


The ordinary word in English is "Muslim", pronounced /'mʊs.lɪm/ or /'mʌz.ləm/. The word is pronounced /'mʊslɪm/ in Arabic. It is sometimes transliterated "Moslem", an older, possibly Persian-based spelling, which some regard as offensive.[8]


Itu yang Wikipedia kata, dan saya pun faham begitu.


5. Sama-sama kita jaga kesucian Islam dan penganutnya.

No comments:

Post a Comment

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...