Wednesday, December 23, 2009

Stail Jepun Konon


Hari ni aku ambil cuti. Pagi-pagi hantar adik-adik ke stesen bas KT.


Tengah jalan singgah di 7 Eleven di pinggir bandar. Nak beli biskut buat bekal adik-adik atas bas sambil pecah duit. Boleh la tambah elaun budak-budak ni sikit lagi.


Juruwang di kaunter kata tiada duit kecil. Aku letak balik biskut dan terus ke stesen bas. Di stesen bas, aku sekali lagi ke 7 Eleven berdekatan. Bila nak bayar, juruwang tanya, ada duit kecik?


Nehi. Aku menggeleng kepala. Dan bersuara sopan.


"7 Eleven memang macam ni ke? Tadi dekat Batu Buruk pong takdak duit kecik, sini pong sama" Tak puas hati betul.


Si juruwang menjawab sopan, "Pagi ni.... baru buka pos..." Entah post box ke pos apa aku tak perlu tahu.


"Parok 7 Eleven kalu lagu ni", kataku masih sopan sambil meletak balik biskut di rak. Rasa nak saja aku menambah, mokcik jual etak pong ada duit cucur.


Bukan salah dia si juruwang, salah si manager atau ceo kedai tu. 7 Eleven kan kedai 24 hours, mana ada baru buka atau baru tutup kedai. Lagipong duit cucur ni bukan masalah pembeli.


Di Jepun, duit kertas paling kecik adalah 1000 yen. Yang syilingnya 1 yen, 5 yen, 10 yen, 50 yen, 100 yen, 500 yen semuanya aktif.


Kalau kita beli air mineral 80 yen dan bagi duit kertas 10,000 yen pun, si penjual tak pernah minta duit kecik.


Sebagai franchisee, kita juga kena tiru stail induk yang baik. Jangan tiru jual arak je.


So, tiadalah elaun lebih untuk adik-adik. Abang tiada duit kecik, yang ada besar-besar je.

2 comments:

  1. Salam cikli...takdok hok kecik bagi hok beso..baru enjoy bdk2 tu. Patut boikot je kedai cam tu..kat KT tu ada je kedai 24 jam yg lain..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.
    Pak nik nak gelak dulu..ha ha ha ha...
    itulah cara melayu berniaga...
    bila beli barang, itulah yg ditanya dulu.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...