Friday, July 9, 2010

Sejuk Hingga Ke Tulang Sum-Sum


Cikgu Hairiah sedang mengajar kimia. Memang aku minat cara dia mengajar. Mudah faham.

Untuk menguji kefahaman murid, dia akan bertanyakan soalan.

"So Nazli, since bla bla.....what is bla bla....if bla bla bla....." Aku lupa pulak apa soalannya.

"Sorry madam, I don't know...." Jawab Nazli sambil menggeleng kepalanya yang kerinting.

"Azmyuddin....." Soalan Cikgu Hairiah beralih kepada Azmyuddin, penyokong DAP tegar dalam kelas kami.

Azmyuddin diam tak dapat menjawab.

Nasbi, Zurain, Arsyad, Genzo..... Semua mengalah. (Payah sangat ke soalannya? Aku lupa la pulak)

"Ramli...." Soalan Cikgu beralih padaku yang duduk di belakang sekali tepi tingkap.

"I know the answer but it's too cold in here, I can't speak", jawabku. Memang aku kesejukan, gigi bertemu gigi. Maklumlah kelas kami baru dipasang air-cond.

"Hah...Apa dia?" Terkejut Cikgu. Ini ke budak nak pergi mengaji UK!

Aku tak belawok, memang aku sejuk sungguh dan aku yakin aku tahu jawapan kepada soalan Cikgu Hairiah. Malangnya aku lupa apakah soalannya untuk diceritakan di sini.
(Ini cerita tahun 1991)

No comments:

Post a Comment

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...