Wednesday, July 21, 2010

Bertemu Presiden



Semasa menunggu flight 7.45 malam dari KLIA ke KT semalam, aku ternampak wajah kesayangan ramai sedang duduk berseorangan. Juga menunggu flight yang sama. Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Aku pun ambil peluang mendekatinya.



Assalamualaikum. Lalu terus duduk di kerusi sebelah Presiden Parti Islam SeMalaysia ini. Salaman tanganku digenggam kemas dan mesra oleh Tuan Guru. Aku berasa agak kekok untuk memanggilnya Ayah Chik, lalu aku membahasakan dirinya Tok Guru. Walaupun aku tahu gelaran Tok Guru sinonim dengan Tuan Guru Menteri Besar Kelantan.



Tuan Guru rupanya dalam perjalanan pulang dari Morocco. Beliau jelas keletihan. Apalagi bila terpaksa 'standby' dari tengahari tadi kerana flight penuh untuk ke Terengganu. Nasib baik ada orang MAS tolong, baru dapat seat malam ni, beritahu Tuan Guru.



Memang pendakwah, apalagi yang terpaksa menceburi politik untuk menegakkan hukum Allah beginilah rutinnya. Banyak masa terpaksa dihabiskan di jalanan. Aku lantas teringat kata-kata Tok Guru Nik Aziz dalam salah satu ceramahnya. Lebih-kurang begini : masa saya habis banyak dalam perjalanan, sampai sakit demam ni, saya akan tuntut balik di akhirat besok dengan orang yang tak nak tegakkan hukum Islam. Sebab dia tak nak tegakkan hukum Allah, saya kena buat semua ni.....



Ye lah. Semua orang pun nak enjoy dan bergumbira dengan anak isteri di rumah. Balik kerja, bersantai rehat dengan ahli keluarga. Hujung minggu ke Mydin Mall, Bukit Besar.



Saya jadi teringat kepada Mat Sabu, Salahuddin, Dr. Hatta, mereka ini boleh dikatakan tidak lekat di rumah. Malam berceramah, siang berdialog, berforum, kadang-kadang berdemo. Mungkin mereka inilah yang lebih layak menggantikan ahli motivasi untuk membentangkan tajuk 'pengurusan masa'.



Sebenarnya aku ingin sangat bertanyakan pendapat Tuan Guru tentang 'igauan' Mufti Perak berkenaan Melayu hilang kuasa pada PRU13 jika PAS dan UMNO tidak bersatu, tetapi memandangkan ianya isu yang agak berat dan Tuan Guru pun keletihan, aku pendamkan saja hasrat hati.


Aku bertuah kerana berpeluang berbual mesra dengan Tuan Guru. Telefon di dalam poket seluarku bergetar-getar menandakan ada orang memanggil, tetapi aku biarkan saja. Tak elok tengah cakap dengan Tok Guru tiba-tiba jawab telefon. Kan begitu?



Sebelum masuk ke perut kapal terbang, aku teringatkan panggilan tadi. Rupanya abangku Pokmuda yang memanggil. Lalu aku SMS ..."Aku tak angkat satni sebab dok tengah bual dgn Hj. Hadi". Lalu aku mematikan handphone sebelum masuk flight.



Sepanjang perjalanan ke Tengganu, aku nampak Tuan Guru yang berada 3 seat kelas ekonomi dihadapanku tidak dapat rehat. Penumpang disebelahnya juga sepertiku tadi, tidak melepaskan peluang untuk berbual mesra dengan ulamak bekas Menteri Besar Terengganu ini.



Sampai di terminal Lapangan Terbang Sultan Mahmud, aku mengaktifkan semula handphone. Tut tut ada SMS masuk. Aku baca, "Takbir!" Pastinya dari Pokmudo yang membalas SMS ku tadi.

2 comments:

  1. Salam Cikli,
    Bertuah lah demo...........

    ReplyDelete
  2. salam Tuan,
    semoga bangsa kita akan bertambah kuat dan sentiasa mendekati Allah, Amin

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...