Saturday, July 24, 2010

Haruss kah Ditiru Tony Blair?


Aku tak berniat nak merendah-rendahkan Mufti DS Harussani yang pernah menghulurkan salam pada aku dalam lif lama dulu. Lagipun bagi aku, isu ini adalah taktik melencong isu dan membazir peluru sahaja.



Apabila DS Mufti menawarkan diri untuk menjadi orang tengah dalam isu perpaduan antara PAS dan UMNO aku jadi teringat pada Tony Blair bekas PM Britain dari Parti Labour yang kalah dalam pilihanraya UK baru-baru ini.



Semasa Tony Blair menjadi PM muda pada usia 43 dengan mengalahkan Parti Konservatif dulu, harapan ramai orang tak ketinggalan golongan tertindas di Timur Tengah amat tinggi padanya. Tetapi harapan tinggal harapan, Tony Blair tetap menjadi pak turut Amerika.



Apabila ambang kejatuhan telah tiba, akhirnya Tony mengalah dan memberikan title PM kepada Gordon Brown sebelum Parti Labour tewas baru-baru ini dan Konservatif kembali berkuasa.



Tetapi sebelum pencen sebagai PM, Tony melobi sakan untuk menjadi penggerak peace process di Timur Tengah terutama isu Palestine. Padahal semasa dia berkuasa dan berkeupayaan, dialah yang sama-sama mengebom Iraq dan menyokong tegar Israel. Sekarang pun walaupun kononnya menggerakkan 'peace' di Gaza, tetapi Tony tetap menyokong tegar BN (Benyamin Netanyahu). Ibarat time kerja asyik berborak, bila dah pukul 5 baru sibuk nak buat overtime.



Aku harap sangatlah DS Mufti tak tiru Tony Blair dalam hal ini.

No comments:

Post a Comment

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...