Tuesday, February 14, 2012

Ate, Awak Seorang Je Tahu Marah

Gambar hiasan
Tekak haus, lantas aku ke pantri membancuh nescafe. Nikmatnya rehat sekejap sambil minum nescafe panas. Mataku merenung ke langit melalui tingkap cermin. Indah sungguh ciptaan Tuhan.

"Cikli, tolong kakak di kaunter sekejap. Ada customer ni marah-marah la. Kakak tak faham apa yang dia nak," tiba-tiba kakak kerani masuk ke pantri sambil menyerahkan sehelai kertas kepada aku.

Aku meninggalkan nescafe panas (nasib kau lah nescafe!), terus menuju ke kaunter, sambil membaca helai kertas di tangan.

"Ya encik ......" Belum habis greeting dia sudah pok-pek-pok-pek. Alamak.... Aku hanya menahan telinga yang semakin menipis sambil terus membaca butiran di helai kertas yang aku pegang.

"Ini kerja betul-betul menyusahkan orang! Mau meniaga pun susah. Itu mau ikut, ini mau ikut. Kalau gua bungkus... Lu semua pun bungkus!" Bebelan dia sudah semacam orang gila. Kecaman, hinaan semua ada! Cisssss macamlah aku ni android yang tak diprogramkan untuk hanya bersabar dalam apa jua keadaan.

"You diam sekejap boleh tak. Saya nak fahamkan dulu apa yang you nak dalam surat ni...." Aku memotong bebelannya yang semakin menyakitkan hati.

"Apa! Itu Melayu punya bahasa pun lu susah nak faham. Gua Cina pun boleh faham itu bahasa Melayu," kalau aku ni Goku, time tu juga aku kamehameha mamat kurang ajar ni.

"Ah.. Sudahlah!"

Aku berlalu pergi, membiarkan dia membebel seorang diri di kaunter. Kalau aku tunggu lagi, rasanya budak KFC i-City tu mungkin bukan orang pertama yang membelasah pelanggan.

**Ini cerita 12 tahun dulu maa...

7 comments:

  1. hu,
    bilang sama itu olang aa, When we're asking for help, remember, we're the one that in need, not the BOSS!

    ReplyDelete
  2. Teringat aku zaman kampus dulu ... tensen-tensen aku mandi dan lepas mandi aku bancuh nescafe o dan minum perlahan-lahan.

    Selain daripada itu, tengahari biasanya aku bancuh nescafe o dalam tupperware dan masukkan dalam almari. Lepas tu aku pi Kuliah. Habis je kuliah, aku balik terus minum nescafe o sejuk. Oh ... nikmatnya.

    Bab org mengamuk ni .. dulu masa aku kerja ada org tumbuk-tumbuk meja aku kata surat tidak sampai padahal aku telah mengirimnya. Peristiwa itu terpahat di benakku lantas aku membeli sampul surat pos berdaftar dan sebarang urusan rasmi aku gunakan pos berdaftar walaupun bukan taraf surat itu untuk masuk envelop tersebut. Terpaksalah aku berkorban bro ... Sampul Surat itu pakai duit gaji aku sendiri.

    Slps itu ada juga yg dtg kata surat tidak sampai. Aku ckp : Itu engkau tanya posmen - ini ha nombor siri surat berdaftar. Ini semua menunjukkan kasih ku kepada meja. Marahkan aku tak pasal-pasal meja yang merana.

    ReplyDelete
  3. Itulah Cikli dah terlalu lama dimanja-didodoi hingga tahu dialah yg membina kemajuan ekonomi, suara pun dah boleh lantang, kalau ada mamat yg berani dia pakat-pakat tak undi itu yg membuat org atasan pun tunduk akur membiarkan apa yg terjadi. Ingat budak KFC tu org tak ada perasaan ke apa? Customer is always right tapi pelanggan kenalah berhemah...

    ReplyDelete
  4. Berdepan dengan publik begitulah. Dia yang provok kita supaya marah, andainya kita kurang sikit kesabaran, siap engkau.

    ReplyDelete
  5. kasi kompoun jer atau buat court case...

    ReplyDelete
  6. customer is always right kan....sabo ajer lah...hehe

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...