Monday, February 18, 2013

Janji Ditepati Pakar Motivasi


Belumpun rancangan bermula, Tengku Man sudah tercongok di depan TV. Memang dia tak pernah miss rancangan motivasi kegemarannya. Pakar motivasi itu pun sudah menjadi idola Tengku Man.

Rancangan bermula. Hari ini pakar motivasi bercakap tentang hubungan suami-isteri. Hebat betul kupasan pakar motivasi, sampai muncung-muncung mulut. Apa yang disebut, sebijik macam dalam buku. Ye lah, Tengku Man sudah beli semua buku-buku tulisan pakar motivasi tersebut. Pun begitu, Tengku Man tidak pernah jemu mendengar celoteh pakar motivasi itu.

Dahulu Tengku Man pernah beberapa kali bertemu dengan pakar motivasi itu untuk mendapatkan khidmat nasihat. Dulu Tengku Man ada masalah keluarga, masalah anak, masalah isteri, masalah mentua. Sekarang alhamdulillah tidak lagi.

"Dulu ada seorang datang jumpa saya...." Pakar motivasi di dalam TV mula bercerita. Memang setiap kali bermotivasi, pakar motivasi akan membawa cerita-cerita menarik sebagai contoh. Itu yang membuatkan ceramah pakar motivasi ini segar dan menarik. Ada sahaja cerita teladan yang dibawanya. Menghiburkan dan penuh dengan pengajaran.

"Ada seorang suami ini datang jumpa saya, dia ahli korporat besar di Kuala Lumpur, orang ada nama, kerabat diraja.  Dia menangis depan saya, habis lenjun neck-tie dia. Saya tepuk bahunya, saya tanya, Ku ada masalah apa? Mulalah dia cerita. Anaknya tiap malam berkepit di kelab malam. Isterinya pula main kayu .....bla...bla...bla....."

Terkedu Tengku Man di sofa.

"Cisss....Ini cerita aku. Cerita isteri aku. Cerita anak aku Dulu dia janji nak rahsiakan perkara ini. Sekarang dia buat modal ceramah pulak. Celaka punya pakar motivasi!" 

Tengku Man mula terasa jengkel. Meluat dia melihat wajah pakar motivasi yang menjadi idolanya selama ini. Ceh! Cari makan dengan menjaja cerita orang. Cissss......

Betullah pakar motivasi itu tak sebut nama dalam ceritanya, tetapi Tengku Man gerenti kaum kerabat terdekat, pekerja-pekerja di pejabat dan rakan-rakan segolf dengannya yang mendengar rancangan ini akan dapat meneka dan tahu, cerita ini cerita Tengku Man, ahli korporat berjaya di Kuala Lumpur. Apalagi jika rancangan ini ditonton oleh anak-anak dan isterinya. Tentu luka lama berdarah kembali.

"Memang tak boleh pakai kata-kata dan janji dia ni," sungut Tengku Man.

"Orang macam ni, kalau masuk politik lagi tak boleh pakai setiap janji dan kata!" sungutnya lagi.

4 comments:

  1. pernah kudengar cerita ini...tapi di mana ya?

    ReplyDelete
  2. Pakar motivasi pun cari makan.....kena la ada pembaharuan dalam idea/certa....

    ReplyDelete
  3. Kakak pun macam dah baca juga...
    Bukan janji tak ditepati tapi sebagai perkongisian motivasi

    ReplyDelete
  4. salam tuan

    habislah pakar motivasi, janji tinggal janji, motivasi semakin basi.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...