Monday, August 4, 2008

Ubat Hati


Ubat hati, ada lima perkaranya.
Yang pertama baca Quran dan maknanya.
Yang kedua, solat malam dirikanlah.
Yang ketiga berkumpullah dengan orang yang soleh.
Yang keempat, perbanyaklah berpuasa.
Yang kelima zikir malam berpanjanglah.
Salah satunya, siapa bisa menjalani.
Moga-moga Allah Taala mencukupi.

Nyaman sekali nasyid ini. Saya tidak tahu penyanyinya, mungkin sekumpulan anak muda ganteng dari Indonesia. Sesekali saya dodoikan anak dengan lagu ini. Melodinya cantik dan tulus, senikatanya tidak ternilai.


Saya tertarik kepada ubat hati ketiga yang dinyatakan di dalam lagu. Saya pernah mendengar dahulu orang mengajar, di akhirat besok kalau kita pernah makan di sebelah orang soleh pun dikira sebagai kebaikan. Waduh! Hebatnya aura orang soleh.


Kebelakangan ini, dalam perkembangan politik semasa, ramai orang soleh diserang dan ramai orang menyerang orang soleh. Macam-macam pendapat dan kritik dilontarkan. Mungkin betul, mungkin tidak. Tetapi harapnya sempadan janganlah dilanggar.


Saya percaya orang soleh buat sesuatu dan bertindak mengikut ilmunya yang melayakkan mereka menjadi soleh. Sesoleh-soleh Nabi Muhammad pun ada pendengki dan musuh, inikan pula orang soleh di kalangan kita.


Ya Allah bangkitkanlah kami bersama orang soleh di akhirat kelak. Amin.

No comments:

Post a Comment

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...