Friday, April 24, 2009

Lebong Ingeniur


Parti U diamanahkan untuk mengukur ketinggian tiang bendera kebanggan negara mereka.

50 tahun lebih mereka membuat berbagai-bagai cara dan helah untuk mengukur tiang bendera tersebut. Dilantik consultant dari Jerman, Australia, Mongolia, Russia. Semua results berbeza. Tiada yang konsisten, lagi mahal bayaran, lagi tinggi ukuran mereka.

Dilantik kontraktor untuk membuat menara untuk mengukur tiang tersebut. Menara pula retak. Dilantik lagi kontraktor untuk membaiki dan mengkaji punca keretakan. Kos konsultansi pula melebihi harga menara.

Malah jambatan bengkok juga telah cuba dibina untuk dihubungkan ke puncak tiang bendera. Setelah projek mega ini tidak menjadi, ratusan juta pula menjadi habuan kontraktor yang tak payah buat apa-apa ini sebagai pampersan.

Rancangan yang paling mega ialah mengukur ketinggian bendera dari angkasa lepas. Namun semuanya kurang berhasil. Result yang keluar semuanya dalam tulisan Russia purba.

50 tahun lebih telah berlalu, ketinggian bendera masih belum dapat dipastikan. Namun begitu media negara masih menguar-uarkan hanya sanya Parti U yang bisa dan mampu mengukur tiang bendera, cumanya mereka perlu diberikan masa lagi. Perjuangan mereka belum selesai.

Keajaiban berlaku, entah macam mana tiba-tiba Parti P mendapat peluang untuk mengukur ketinggian bendera. Kebetulan ketuanya adalah seorang Ingeniur. Dengan congak mudah saja, Tuan Ir sebagai ketua Parti P mengarahkan supaya tiang bendera dicabut.

Semua pelanggan kopitiam Ah Kong yang kebetulan sedang breakfast berdekatan tanpa banyak soal bergotong-royong mencabut tiang bendera. Setelah tiang bendera tergolek di atas tanah, Tuan Ir terus mengambil tali tape dan mengukur......

“Panjang keseluruhan, 26.7m, panjang yang tertanam dalam tanah 70cm......”

Dengan segera Tn Ir membuat declaration,

“Tinggi tiang bendera ialah 26 m !!!”

Kemudian masing-masing bergotong royong memacakkan semula tiang bendera tersebut. Tiada yang berubah.

Seluruh negara geger, media menggila mengatakan Tn Ir lupa asal-usul dan menjual diri kerana bersubahat dengan pelanggan kopitiam Ah Kong mencabut tiang bendera kebanggaan negara.

Pembesar Parti U pula hari-hari berlipur lara tentang kedangkalan dan kebodohan Tn. Ir, kata mereka (sambil makan tempe),

“Rakyat nak tahu TINGGI tiang bendera, tetapi PANJANG tiang pula yang diukur...Penipu!!!”
.

5 comments:

  1. Sbb 2, akhirat kelak mulut dimeteri

    ReplyDelete
  2. poning palo, ini kira2 bagi ajo pada Ir. diaorg expert ukur mengukur.

    teringat cerita, ttg perlumbaan angkasa lepas antara US dan Rusia. Jadi US yang sudah terkenal dengan kejayaan berada di angkasa lepas mula angkuh diri. Tetapi US ada masalah, kerana mereka tidak mempunyai kemudahan untuk membuat catatan bila berada di angkasa. Lalu, berjuta dan berbillion la duit habis untuk merekabentuk sebuat pen yang cecairnya mesra anti graviti environment dan kemudiannya di bawa semula ke angkasa. Orang US pun berbangga dirilah dengan kejayaan berada di angkasa, juga kejayaan kerana mempunyai pen yang boleh ditulis di angkasa.

    Lain pula dengan Rusia, setelah berfikir (rasanya tak la panjang mana sangat kot), mereka pun ke angkasa juga. Tetapi yang peliknya, tak de pula mereka masalah untuk membuat catatan ketika mereka berada di angkasa. Sebabnya instead of using pen, they bring pencil to the space.

    Selesei masalah. The end.

    ReplyDelete
  3. pokmudo: betul betul betul

    asal: sebab tu agaknya angkasawan kita ikut geng russia ye.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...