Tuesday, September 15, 2009

Bayar Zakat Tapi Berdosa ?


2 minggu berturut-turut khatib di Masjid Tanjung Aru baca benda yang sama. Kewajipan bayar zakat dan fitrah kepada amil yang dilantik sahaja. Ulangan, AMIL yang dilantik saja.


Bersama kita renungkan.


1. Enakmen Zakat dan Fitrah Negeri Sabah, No 6, Tahun 1993.


Seksyen 55 : Fitrah hendaklah dibayar pada tiap-tiap tahun kepada AMIL tidak lewat daripada satu haribulan dalam bulan Syawal sebelum bermulanya sembahyang Hari Raya.



2. Keputusan Fatwa Muzakarah Jaw. Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke 76 yang bersidang pada 21 November 2006.


Dari segi siasah dan maslahah, zakat merupakan pemangkin kepada ekonomi umat Islam. Peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan oleh pemerintah atau Ulil Amri adalah demi menjaga hak dan kepentingan zakat tersebut.Walaupun dari segi syarak, mengagihkan zakat secara persendirian tanpa melalui pemerintah adalah sah sekiranya diagihkan kepada asnaf yang layak, tetapi perbuatan melanggar peraturan dan undang-undang pemerintah dalam perkara KEBAIKAN adalah BERDOSA, kerana di dalam Islam patuh dan taat kepada pemerintah atau Ulil Amri dalam perkara kebaikan adalah wajib.


Lalu aku bertanya, "Bolehkah ahli-ahli J/K Fatwa Kebangsaan bermuzakarah lagi bagi memutuskan bolehkah atau tak apa kah pemerintah atau ulil amri menyuruh rakyat hanya membayar zakat kepada AMIL sahaja?"


Aku lalu bertanya lagi, "Kakak ku juga tergolong dalam golongan miskin, tak afdalkah aku sebagai adiknya mengagihkan zakat kepada kakakku yang kurang bernasib baik tanpa aku mendapat dosa kerana engkar kepada ulil amri?"


Bertalu-talu soalan aku, " ada budak mintak derma nak pi sambung belajar tapi tak cukup duit, tak berdosakah jika aku terus je bagi zakat yang wajib ke atas aku kepadanya?"
.
.
Ada lagi soalan aku, " aku kenal seseorang yang baru masuk Islam, jadi bolehkah aku menunjukkan indahnya Islam dengan memberikan zakat kepadanya, supaya dia terus yakin pilihannya sungguh cantik dan tulen. Tak pa kah aku buat begitu?"


Aku terus tak henti bertanya, " aku terlihat seorang makcik tua tukang sapu di Giant Putatan, cuaca panas bulan puasa jelas mempengaruhinya apabila aku melihat dia memejamkan mata beberapa kali sambil mengemop lantai yang sentiasa dipijak orang yang bertali arus bershopping. Aku terfikir tak berdosakah jika aku bahagi je duit zakat aku kepadanya direct hari ini agar dapat menceriakannya sebelum dia balik rumah? Mungkin juga dia dapat beli sesuatu untuk cucunya hari ini. Inilah indahnya Islam, at least fikirku, jika orang lain tak fikir begitu"


Aku ada banyak soalan lagi tetapi takut dituduh nak melawan fatwa pulak.
.
.
Apapun zakat fitrah aku lima sekeluarga dah bayar pada amil bertauliah di MUIS.
.
.

1 comment:

  1. Hak ambo musykilnya, tak dak pun orang miskin yg menerima bantuan zakat fitrah setiap kali sebelum hari raya. Tercapaikah tujuan zakat fitrah iaitu untuk menggembirakan orang fakir miskin bagi menyambut hari raya?

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...