Wednesday, October 27, 2010

Ya Allah, Selamatkanlah Kawanku


Suatu ketika, aku menerima panggilan dari kawan rapatku, Matex, yang sudah lama tidak berjumpa mata. Setelah bercerita itu-ini, dia menyuruh aku mengunjungi satu blog.


Kenapa? Aku bertanya suspen, kerana nada Matex cukup menggambarkan ketidakgembiraannya.


"Mung tengok dan baca lah, kemudian mung nasihatlah apa yang patut," jawapannya menambahkan ombak suspen bahkan kegusaran di hatiku.


Aku ke blog itu... Memang patut sebagai kawan, Matex dan aku berasa gundah-gulana. Seorang kawan rapat kami semasa A-Level dahulu telah menjerumuskan diri ke dalam aktiviti kaum nabi Lut! Dia secara 'bangga dan open' nya menukilkan aktivitinya di sebuah blog.


Tidak pernah ku jumpa seorang yang begitu luas 'general knowledge' nya selain daripada kawanku ini. Dia seakan ensiklopedia atau wikipedia bergerak. Dia sanggup makan nasi lemak semasa lunch dan nasi berlauk telur semasa dinner semata-mata kerana ingin membeli buku dan bahan bacaan.


Dia juga kaki surau. Dia ada serban Arqam dan seringkali memakainya. Aku pernah berimam dengannya beberapa kali. Cumanya, bila sampai bab politik, seringkali, dia masih mengagumi Mahathir melebihi kagumnya pada Haji Hadi.


Dia ke Bradford selepas A-Level. Dan blog itulah yang memberitahu aku perihal dirinya sekarang.


Sebagai kawan lama, apa yang boleh aku buat?


Ya Allah, Ya Tuhanku, Engkau kembalikanlah kawanku yang berambut khottok itu ke jalan yang Engkau redhai. Seperti yang telah dia jalani sebelum ini. Amin. Ya Rabbal Alamin.

2 comments:

  1. berdoalah.
    saya juga mendoakan dia
    kembali terbuka pintu hatinya.

    dekati dia.
    sebagai kawan.
    juga saudara seagama.


    ♥♥♥ Entry Puteri Terkini:
    "Malaysia Hub Pusat Hiburan Malam?"

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...