Wednesday, May 15, 2013

Guru Teristimewa


Pemadam papan hitam kelas kami selalu saja ghaib. Ambil baru, ghaib. Ganti baru, ghaib. Tak ada orang lain yang empunya angkara, mesti budak kelas sebelah yang ambil. Kelas Faraday 2.

Jadi hari itu, sebelum kami semua ke makmal sains, aku mendapat idea untuk berbuat sesuatu untuk menangani krisis kehilangan duster di kelas kami.

Aku tulis satu nota dan masukkan ke dalam kotak kapur bersama duster. Khas untuk makhluk pencuri duster! Lalu aku terus berlalu ke makmal sains.

Balik dari makmal sains, Guru matematik, Cikgu Nik Roseny telah sedia menunggu di dalam kelas. Dia nampaknya baru selesai memadam papan hitam. Di tangannya tergenggam duster dan..... sehelai kertas.... Alamak…..

"Siapa tulis ni?" Dia bertanya, serius.

Aku terus mengangkat tangan dan berdiri. Baik aku mengaku awal-awal. Aku yakin tiada siapa yang berani membohongi Cikgu Nik Roseny. Menentang matanya pun aku tak berani.

Cikgu Nik Roseny adalah cikgu yang terbaik yang pernah aku jumpa. Dia mengajar matematik moden. Ajarannya mudah, senang difahami. Dia seorang wanita yang cantik, bertudung labuh dan lemah lembut. Memang dia seorang muslimah sejati. Tetapi dia tegas. Aku boleh katakan yang aku tidak pernah melihat dia ketawa. Tetapi dia selalu tersenyum. Di kala peperiksaan, aku lihat, dia akan duduk di bucu kelas semasa murid-murid sedang tekun menjawab soalan. Dia membaca surah Yaasin diam-diam di bucu kelas. Dia tidak membuang masa begitu sahaja. Murid-murid pun tak adalah berani meniru lebih-lebih bila cikgu mereka sedang tekun membaca Al-Quran.

"Maafkan saya, cikgu."

Belum apa-apa aku sudah mengaku kalah.

Cikgu Nik Roseny membaca nota di tangannya yang sah-sah ditulis oleh aku itu. Pastinya aku tujukan ‘kata-kata keramat’ itu kepada pencuri duster bersiri yang aku yakin datangnya dari Kelas Faraday 2.

"Hoi menatang! Jangan curi duster ini. Pergilah ambil sendiri di pejabat."

Begitulah ayat skema aku. Aku lihat Jenal dah mula mengekek dan sedang menahan ketawa yang lebih besar di dalam perutnya. Malunya aku tak usah cakaplah, lebih-lebih lagi kepada Fadhilah, budak cun yang duduk di kerusi depan aku.

Cikgu Nik Roseny berceramah 2-3 minit kepada aku yang menunduk dan kuncup semacam pohon semalu yang baru disentuh. Selesai ceramah cikgu, barulah aku dibenarkan duduk.

Sebagai denda, Cikgu Nik Roseny mengarahkan aku untuk mencari dan menulis kembali hadis-hadis Nabi S.A.W yang berkaitan dengan keperluan berkata baik dan menjaga lidah.

Begitulah cara Cikgu Nik Roseny mendidik dan menghukum kami yang bersalah. Dia tidak pernah menjentik, apalagi merotan. 

Al-Fatihah untuk seorang cikgu yang begitu baik. Pastinya beliau paling diingati dan dirindui oleh ahli keluarga beliau. Semoga mereka semua bersatu di syurga kelak. Amin.

6 comments:

  1. بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
    الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِين
    الرَّحمـنِ الرَّحِيم
    مَـالِكِ يَوْمِ الدِّين
    إِيَّاك نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين
    اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيم
    صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّين

    ReplyDelete
  2. Betapa guru adalah mereka yg sangat istimewa. Duduknya pun di taman-taman syurga kerana tempat menimba ilmu itu adalah taman-taman syurga.

    Selamat Hari Guru buat semua yg bergelar cikgu.

    Kita pun cikgu pada anak kita tau Cikli jgn lupa:)

    ReplyDelete
  3. Berani tulis nota dan berani mengaku tu tanda berani menegakkan kebenaran...rupanya dari kecik dah ada bakat kepimpinan.

    ReplyDelete
  4. Wonderful blog! I found it while ѕearching
    on Үahoo News. Do yοu have any tips on how to get listed in Yahoo News?
    I've been trying for a while but I never seem to get there! Cheers

    Feel free to surf to my webpage ... power Rating

    ReplyDelete
  5. Τhіs iѕ mу first time pay a νіsit at here and
    і am trulу happу tο read all at
    ѕingle place.

    Feel free to suгf tο my pagе - ceramic Resistor

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...