Sunday, September 6, 2009

Kepala Lembu : Chotto Matte Kudasai


Kami tercari-cari Islamic Centre yang dikatakan berada tak jauh dari tempat penginapan kami. Dengan teliti kami perhatikan kiri-kanan jalan agar Centre itu tidak terlepas. Tetapi apabila kami sampai saja di suatu simpang dan melihat ke kiri.....

Satu pandangan di luar jangka. Ianya sebuah masjid yang besar, tinggi dan cantik. Tidak susah untuk mencarinya. Dari kejauhan sudah nampak fizikalnya dengan menara yang begitu gah. Masjid ini berada di Hatagaya, hanya dipisahkan oleh jalanraya dengan Shibuya-ward, suatu tempat kediaman elit yang senyap. Rumah golongan berada. Pastinya bukan tempat tinggal Nobita dan Hagemaru atau Fuku-Chan. Barangkali hanya keluarga Sunio yang layak tinggal di Hatagaya.

Tetapi Masjid ini yang dipanggil Tokyo Camii atau Tokyo Mosque atau Yoyogi Mosque boleh didirikan dengan megahnya di sini tanpa sebarang ‘kepala lembu’ dalam sejarah pembinaannya.

Masjid ini asalnya didirikan oleh komuniti imigran Turki dari Kazan (Rusia) seawal 1930 lagi. Pada tahun 2000 ianya dibina semula dengan bentuknya seperti hari ini.

Orang Islam di Jepun terlalu sedikit bilangannya. Terlalu sedikit peratusannya jika dibandingkan dengan penganut Hindu di Malaysia. Bilangan orang Jepun yang mengetahui berkenaan Islam juga terlalu amat sedikit. Bertanya tentang ‘halal’ kepada orang Jepun mungkin sama dengan sekiranya kita bertanya berapa kalori yang terkandung dalam petai yang nenek kita sedang masak.

Pada pertengahan tahun 90-an, dikatakan hanya 1 orang Islam yang boleh dijumpai dalam seramai 100,000 orang Jepun yang telah mencecah 130 juta orang sekarang ini.

Belum pernah kita terdengar geng Yakuza atau samurai sesat yang datang membawa apa-apa 'kepala' (kita kata Jepun suka pancung kepala orang) ke masjid yang didirikan tinggi dan besar ditengah-tengah masyarakat Jepun yang majoritinya nampak beragama hanya semasa dilahirkan, semasa berkahwin dan bila meninggal dunia. Sepanjang pembinaan masjid ini, tidak pernah ada mana-mana ninja sama ada dari Nintama atau Dokutake yang diarahkan datang mengkucar-kacirkan projek tersebut.

Sepanjang saya berpeluang sembahyang Jumaat di Masjid ini, hanya 2-3 orang yang berwajah Jepun yang ada bersolat sama-sama berbanding dengan jumlah lebih 200 jemaah. Imamnya pun seorang Turkish yang fasih berkhutbah dalam Japanese, Turkish dan English. Semoga masjid ini terus makmur.

Setakat ini begitulah nasib Muslim dan masjid di sini. Sehari dua lagi belum dapat dipastikan...

Dalam Pilihanraya Umum 30 September 2009 yang lepas, penguasaan 54 tahun Liberal Democratic Party (LDP) pimpinan Perdana Menteri Taro Aso telah kalah teruk kepada Democratic Party of Japan (DPJ) pimpinan Yukio Hatoyama.

DPJ boleh dikatakan serpihan LDP yang ditubuhkan pada 1996 dan pemimpinnya Hatoyama adalah bekas YB daripada LDP yang keluar parti pada 1993.

Jepun tidak seperti negara kita yang multi-racial. Jikalau puak-puak LDP ‘desperate nak mampus’ nak tumbangkan DPJ pun ....... Isu bangsa tak boleh dimainkan di Jepun. Tetapi jika mereka meniru tindakan segelintir manusia yang mendalangi dan membawa kepala lembu seperti di Selangor, ini tidak mustahil boleh berlaku. Walaupun Masjid Tokyo ini didirikan di zaman mereka (LDP), tetapi itu semua tak jadi hal. Semua fakta boleh di’spin’. Samalah dengan isu kuil, babi dan arak di Selangor.

Saya hanya membuat perbandingan. Jangan runsinglah. Perbandingan ini supaya kita semua faham dan berfikir. Lagipun orang Jepun tak macam tu, tengoklah mereka tukar kerajaan tanpa water cannon dan tembakan dan gas pemedih mata!

2 comments:

  1. Teringat cerita2 zaman Jepun yg suka potong kepala...

    ReplyDelete
  2. Tengah imagine kalau puak puak BN kena tembak dengan Water conan masa buat demo... Hmmmm

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...