Wednesday, September 16, 2009

YB Penyolek Gigi


YB pun manusia juga.


Perkembangan tidak sihat saya lihat masih ada YB Pakatan Rakyat yang berlagak 'bebas' (YB BN pun sama). Ada je isu, tak kira isu buatan atau isu provokasi atau isu yang terjadi kerana kesilapan teknik. Ada la YB yang kononnya bersifat 'neutral', 'bebas', 'toleran', 'terbuka', 'berakedemik', 'berprinsip', 'istiqomah', 'bijak' dll.


Sehingga ada yang sanggup melabelkan sesama teman seperjuangan sebagai Pak janggut, Pak Serban dan juga Pak Keris yang ditujukan tentunya kepada Umno.


Kalau masa berkempen dulu kita berkempen sebagai Pakatan Rakyat, apabila menang bekerja dan bercakaplah sebagai Pakatan Wakil Rakyat. Berpakat dan bermesyuarahlah dulu sebelum mengulas sesuatu isu yang besar-besar. Kalau kita pakar undang-undang, bantulah think-tank PR menghadapi isu dari segi perundangan, kalau kita pakar onde-onde, bawalah onde-onde ke mesyuarat supaya lebih lively, kalau kita pakar agama, tentunya ilmu kita diperlukan supaya tindakan kita tidak lari daripada syariat Islam.


Berkenaan isu yang ditimbulkan oleh lawan, kita yang celik ilmu dan politik tentunya sudah tahu arah tujunya. Lagipun masing-masing parti sudah ada Ketua Penerangan masing-masing.


Lihat saja, kenapa Datuk Seri Mufti Harussani dulu dikatakan satu-satunya mufti yang berani bersuara dalam sesuatu isu? Bukan kerana mufti lain tak tahu bercakap atau penakut. Kalau bab bercakap mantan mufti Dr. Asri Zainal Abidin lagi pandai mengolah kata-kata. Tetapi kerana DS Harussani telah dilantik sebagai JURUCAKAP para mufti. Maka selepas muzakarah, dia lah yang akan pegang mikrofon di depan para pemberita. Itulah prosedur. Itulah yang PR kena ikut.

Sebenarnya kalau bab berhujah dan berkata-kata ini, mana-mana pihak pun tidak ketandusan calon. Kalau kita rasa kita bijak mengolah isu dan fakta, ada lagi orang lain yang lebih arif daripada kita. Semacam juga pelukis, cuba kita menjengah ke Pasar seni, KL, pelukis mana yang paling bagus ?

Kalau apa yang kita cakap atau tulis, tiba-tiba besoknya Utusan atau TV3 laporkan dan promote kan besar-besaran.... tuan-tuan pikirlah sendiri.


YB-YB Pakatan Rakyat diibaratkan sebagai seberkas lidi penyapu. Memang kerjanya pun untuk menyapu segala rasuah dan salahguna kuasa. Jadi dalam seberkas lidi yang sama warna itu, janganlah ada yang cuba mewarnakan dirinya dengan warna lain supaya dapat 'stand out from the rest'.


Sedarlah, tuan-tuan semua hanyalah lidi biasa tanpa ada getah pengikat. Tak tahulah jika ada di kalangan tuan-tuan yang lebih suka dijadikan penyungkil gigi. Dipatahkan dan dibuat penyungkil gigi atau penyolek gigi selepas seseorang telah makan besar dan bersendawa!


Saya cadangkan ditubuhkan Pakatan Wakil Rakyat untuk PR.


Yang ikhlas, Maaf Zahir Batin. Cikli.


2 comments:

  1. Bole tahan jgk pandangan tuan hamba ni ombo setuju benar tu...

    ReplyDelete
  2. masa tulis artikel ni dulu, zulkifli nordin masih segan-segan malu nak bertindak lebih umno daripada umno. sebab tu aku masih berlapik cakap. lepas tu, bila dah jelas kedunguannya, aku tibai je...

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...