Wednesday, October 27, 2010

Tiada Lebihnya Ijazah Calon PAS


Mahmoud Ahmadinejad, Presiden Iran, dipandang cerdik bukan kerana ijazah kejuruteraan yang dimilikinya. Mahmud Abbas, Presiden Palestin, kelihatan bodoh bukan kerana dia tidak pass SRP.

Segulung ijazah adalah tiket untuk keselesaan hidup bagi kebanyakan orang dalam dunia hari ini. PhD tidak menjanjikan kebijaksaan. Berapa ramai professor universiti yang kelihatan bodoh dan bangang secara terang-terangan yang kita dapat lihat di TV?

Cerdik bodoh seseorang terletak dalam tindak-tanduk kita seharian. Tindak-tanduk dilahirkan daripada cara kita berfikir, bagaimana kita berfikir dengan menggunakan segala ilmu dan akal yang kita ada dalam menetapkan prioriti kita. Adakah prioriti kita Melayu atau Islam? Cina atau Islam? India atau Islam? Arab atau Islam? Mamak atau Islam?

Seorang pemuda yang menumbuk ibunya di Kemaman sehingga koma adalah manusia terbodoh yang pernah Malaysia lahirkan. Tiada guna sijil yang melayakkannya bekerja dengan Petronas atau Shell atau BP atau pernah ke angkasa sekalipun.

Begitu juga dengan pemuda lain, seorang pegawai bank yang menggugut mahu membakar rumah ibunya di Ampang. Diapun manusia terbodoh dalam sejarah Malaysia. Penjahat yang terjahatpun hanya jahat pada orang lain, bukan pada ibu mereka.

Janganlah kita pula terpedaya dan jadi kebodoh-bodohan dengan membandingkan sijil yang dimiliki calon-calon dalam pilihanraya. Taraf kebijaksanaan calon PAS, Dr. Zul bukan terletak kepada ijazah kedoktoran Universiti Malaya yang dimilikinya. Track record telah menunjukkan Dr. Zul adalah seorang yang bijak dan cerdik. Di masa anak muda dan doktor lain hanya sibuk mencari habuan dunia, Dr. Zul yang masih muda belia sanggup berlawan dengn Tengku Razaleigh yang otai dalam Umno demi Parti Islam.

Walaupun asyik kalah dalam piliranraya yang diceburinya, Dr. Zul tetap mahu membina kekuatan Parti Islam di Gua Musang. Jika Dr. Zul mahu menang, PRU 2008 dahulu boleh sahaja dia bertanding di tanah kelahirannya, Guchil, Kuala Krai. Orang Guchil sejak dulu mahukan Dr. Zul. Apatah lagi Allahyarham ayahandanya juga pernah menjadi ADUN Guchil. Dr. Hatta mesti mengangguk tanda setuju.

Calon Umno di Galas, aku lihat inferior bukan kerana dia hanya memiliki SPM. Tetapi kerana perjuangannya aku lihat semata-mata keduniaan. Perjuangannya hanyalah topeng untuk survival sebuah parti yang telah ecer dan menecer rasuah.

Abang Uji calon PAS di Manik Urai dulupun tiada ijazah berbanding calon Umno Tuan Aziz, tetapi Abang Uji aku lihat lebih bijak dan cerdik kerana menyokong Tok Guru Nik Aziz berbanding Muhyiddin Yassin.

Menjadikan ijazah vs SPM sebagai modal kempen akan menyebabkan ramai orang terasa jauh hati. Dato’ Anuar Tan, Exco Kanan Kerajaan Negeri Kelantan pun tiada ijazah, tetapi dialah salah seorang exco yang cemerlang sejak dahulu. Pilihannya daripada Buddhism kepada Islam dan seterusnya daripada parti Gerakan kepada PAS menjadikannya lebih cerdik daripada orang lain dan sebab itulah Tok Guru Nik Aziz percaya pada beliau.

2 comments:

  1. dan orang yang paling bodoh sekali ialah
    yang membiarkan diri diperbodohkan oleh orang lain.


    ♥♥♥ Entry Puteri Terkini:
    "Malaysia Hub Pusat Hiburan Malam?"

    ReplyDelete
  2. betul kata pacikini..didalam postnya kali ini

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...