Saturday, December 17, 2011

CINTA BELVEDERE : Pagi Summer Yang Dingin

Belvedere. Ihsan Google
Selesai solat subuh, Hatta bergerak ke tingkap dan menyelak langsir tebal yang meyelimuti cermin tingkap sejak semalam. Kelihatan matahari timur sudah mula mengintai dari sebalik Bathwick Hill, bukit yang menempatkan University of Bath. Cahaya matahari tepat memancar ke dalam mata Hatta yang sedang mengintai dari tingkap apartment Belvedere yang menghadap Bathwick Hill.

Summer begini, memang selalu Hatta bersolat subuh berkejaran dengan sang matahari. Sang matahari terlalu tidak sabar untuk keluar, padahal penduduk di sini baru sahaja rasanya melelapkan mata di bantal masing-masing. Pun begitu, Hatta yakin setiap kejadian Allah ada hikmahnya. Memang semuanya diciptakan bagi makhlukNya untuk sentiasa berfikir.

Lansdown Road di hadapan Belvedere Apartment masih kosong. Masih terlalu awal. Mata Hatta tiba-tiba beralih ke arah milkman di seberang Lansdown Road. Begitu gigih dia mendaki Lansdown Road untuk bergerak dari satu pintu apartment ke pintu apartment yang lain demi memenuhi tempahan susu segar daripada pelanggannya.

Milkman itu berhenti di satu pintu apartment yang berada betul-betul bertentangan dengan apartment Hatta. Dia meletakkan 2 botol susu segar dan mengambil 2 botol kosong yang tersedia ditinggalkan di situ.

“Oooo.... Patutlah kulit mereka putih mulus,” tiba-tiba Hatta bersuara sendiri.

“Apa yang putih mulus tu ?” Tiba-tiba Atuk yang sedang terbungkus di bawah duvet bersuara. Rupanya dia belum lena selepas tidur semula setelah solat subuh tadi.

“Takde apa. Tido lah engkau.....” Jawab Hatta, malas melayan Atuk.

Rupanya Lili dan Aya, penghuni apartment di seberang jalan minum susu segar terus dari ladang setiap hari. Memang patut kulit mereka licin dan gebu begitu jika minum susu segar setiap hari. Hatta kenal Lili sejak dari first year lagi. Lili budak Cina Penang yang belajar business administration. Orangnya baik, hati dan pekertinya cantik, secantik orangnya. Lesung pipitnya menambah manis senyuman Lili yang selalu disedekahkan kepada Hatta apabila mereka terserempak.

Manakala Aya, Hatta kenal dari jauh sahaja. Aya budak Jepun yang seksi. Pakaiannya memang menyeksakan mata Melayu seperti Hatta yang memandang. Apalagi di summer time begini. Lagi seksa! Namun setakat yang Hatta kenal, Aya memang baik dan peramah. Aya selalu juga berborak dengan housemate Hatta, Si Porom yang pandai berbahasa Jepun. Bila Aya speaking pula, lidah Jepunnya persis Maria Ozawa yang sedang memperagakan baju pagoda.

“Hei Atok.... Kita order susu segar dalam botol nak?” Hatta berpaling kepada Atok yang masih terbungkus di bawah duvet.

“Susu Sainsbury’s cukuplah geng! Jangan kacaulah, aku nak tidur. Nanti pukul lapan kita kena kerja,” jawab Atok sambil menutup kepala kembali dengan duvet.

Hatta menutup langsir, berjalan ke katil dan menyelit masuk ke bawah duvet. Di kepalanya masih terlekat Aya.

6 comments:

  1. Seronok baca ceritanya tapi tak faham sangat apa yang tersirat di sebalik cerita.

    ReplyDelete
  2. cantik bahasa tuan ...senang hati bila membacanya ;)

    ReplyDelete
  3. cikgu zam:
    lama tak dengar berita. tuan sihat no.

    kak kunang-kunang:
    tak ada apa yang tersirat kak. sekadar cerita. kalau rajin, saya sambung lagi cerita remaja ni.

    amuraria:
    tuan suka, saya bahagia.

    ReplyDelete
  4. indah perceritaannya, teruskan tuan, saya pun gumbira dan senang hati membaca coretan2 sebegini..

    ReplyDelete
  5. lama tak singgah sini, kebizian sket....cikli pe kabooo eyhhhh :D


    http://ch000tz.blogspot.com/2011/12/aku-hanya-mahu-kamoooooo.html

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...