Monday, June 15, 2009

Apa Punya Mat Arab Daa....



Koordinator kami Kanai-san, orang Jepun bertanya,


"Ramli-san, Jamadi-san, do you like music?"


Aku memang layan juga lagu ni sikit-sikit, tapi tak terus menjawab, tertanya-tanya pula kenapa Kanai-san bertanya. Manalah tau, silap jawab nanti kena layan karaoke pulak. Maklumlah sekarang semua program dah habis, free beb.


Mat Jordan dalam kumpulan kami yang memang banyak mulut menjawab,


"In Islam it's haram!"


"What do you mean haram....?" tanya Kanai-san dengan seorang Awek Serbia dan seorang lagi Mamat Cameroon. Ye lah memang patut mereka pelik.


Terkedu juga aku dengan statement Mat Jordan ni, aku tak terkata apa-apa. Lagipun keretapi dah datang dan kami terus naik.


Terkilan aku dengan Mat Jordan ni, kalau dengan sesama Islam dia nak kata begitu, terpulang. Masing-masing faham. Mana had, mana batas, mana halal, mana haram. Ini berfatwa tanpa disoal.


Di dalam train yang sarat dengan penumpang Mat Jordan ni masih menghuraikan fatwanya kepada Kanai-san, Awek Serbia dan Mamat Cameroon yang membulukan telinga aku mendengarnya. Lalu aku menyampuk,


"I think you better stop"


"It's really unfair for you to talk so easily about something that you don't really know. It's a long discussion about it (music)."


"Ramli-san. I am sorry, I started the matter," Kanai-san pula yang minta maaf. Orang Jepun ni memang polite, terutama older generation. Kanai-san ni dah macam mak kami dalam sebulan lebih ni.


"No, It's not you. It's him. I really think he should stop talking about this."


Aku terus berkata,


"It's like food, you have to choose," aku berkata begitu kerana Kanai-san dah biasa dengan kami. Makan kami mesti cari halal. Kalau masa nak beli apa-apa, dialah yang tolong baca ingredients. Kat Jepun ni takda PPSMI, semua balun Bahasa Jepun. Artis yang paling cun dan aktor yang paling kacak pun tak speaking di sini!


"Actually I agree with you. You are right. We shouldn't ....bla..bla...bla...." Mat Jordan ni memang banyak cakap.


"By the way, why did you ask in the first place?"Aku bertanya Kanai-san. Cuba nak alih topik la pulak.


"Ooo...My son is a musician. He plays drum. I have CDs of his music that I would like to give to all of you," terang Kanai-san.


"If he is Muslim, he will go to hell...." Selamba je Mat Jordan tu buat fatwa kedua. Aku meninggikan suara menyebut nama Mat Arab tu menandakan aku tak bersetuju dengan caranya. Jamadi-san pula menyiku Mat Arab tu.


Aku berpaling keluar tingkap, malas aku nak layan orang macam ni.


Entahlah. Dia betul ke atau aku yang salah.


Patutlah senang benar orang termakan propaganda fitnah tentang Islam dan penganutnya.

.

5 comments:

  1. Pengajaran kpd pendakwah di Malaysia

    ReplyDelete
  2. Berapo bule dok sana? Ko keno transfer?

    ReplyDelete
  3. tgk post mso ari ni? nak muntah aku..

    CankerSaurus

    ReplyDelete
  4. pokmudo: hari ni dapat cd, dia pulak yang kata, thank you, i will need this. i will listen to this.

    bex: short course. tapi cukup panjang untuk membuahkan rindu.

    canker: aku sejak lepas muktamar baru ni tak buka langsung mso. baik aku layan mat arab di atas drpd layan mso.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...