Friday, June 5, 2009

Dari Guchil ke Manik Urai - 1


Manik Urai dan Guchil macam adik-beradik. Seakrab 2 bekas YB, Allahyarham Pak Su Wil dan Allahyarham Tok We atau Wan Hassan Wan Yusuf. Nama je dipanggil Tok Wan, orangnya nampak muda dan segak.

Saya tak kenal Pak Su Wil secara peribadi sebagaimana saya mengenali Tok We. Tetapi sedikit sebanyak saya mengenali beliau dari jauh.

2 YB ini amat akrab. Mereka banyak persamaan. Keduanya memang orang hensem, segak dan disenangi ramai. Keduanya bukan daripada golongan ulamak, juga bukan golongan professional. Keduanya pendokong Islam yang biasa-biasa saja.

Perbezaan antara mereka mungkin satu. Tok We terkenal lemah lembut, manakala Pak Su Wil pula agak bekeng. Pastinya bekeng terutama kepada orang yang mengutuk parti Islam.

Tak silap saya tahun 1999 dulu. Semasa tu saya menyewa di Kedai Mulong. Ada 2-3 sepanduk besar merentangi jalan utama Kuala Krai-Kota Bharu yang mengutuk PAS. Tulisan hijau ala-ala sepanduk PAS. Menurut ceritanya angkara perbuatan puak-puak serpihan PAS yang berketuakan seorang yang tinggal berdekatan Kedai Mulong.

Keesokan apabila saya lalu di kawasan terbabit, saya dapati tiada lagi sepanduk menyakitkan hati itu. Saya lihat 3-4 orang yang saya rasa baru selesai menurunkan sepanduk tersebut. Saya bercerita dengan seorang tua mengenainya,

“Sepanduk tengah jalan tu kena turun dah. Nampak 3-4 orang tengah hari tadi masa ambo lalu......”

“Pak Su Wil Manik Urai la tu......”, balas Pak Cik tu.

Saya tak tahu betul atau tidak Pak Su Wil datang jauh dari Manik Urai untuk turunkan sepanduk di Kota Bharu. Tapi saya percaya. Saya telah mendengar reputasi ‘ketegasan’ dan ‘kebekengan’ Pak su Wil.

Semoga kedua-dua bekas pemimpin Islam ini, walaupun mungkin pemimpin kecil, diterima Allah untuk JannahNya.


Al-Fatihah.

.

No comments:

Post a Comment

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...