Tuesday, June 16, 2009

SAYONARA


Setiap yang bermula pasti akan berakhir.


Esok seawal pukul 7.00 pagi, aku akan bertolak ke Narita Airport. Packing barang belum siap lagi. Kalau di rumah aku ambil yang siap aja. Semua isteri yang buat.


Jam sudah hampir 1.00 pagi. Aku ingat memang tak payah tidur malam ni. Kalau tidur alamat tak siap la packing barang. Lagipun pukul 2.45 pagi sudah masuk fardhu Subuh. Nanti layan tidur dalam flight aje lah.


Saat-saat sebegini, tiba-tiba jadi sentimental pulak. Excitement nak jumpa anak isteri memang tak tergambarkan, tetapi perpisahan tetap pahit.


Orang Jepun memang unik. Mereka buat kerja memang macam slogan Polis Malaysia. Cepat dan betul. Memang accurate.


Pekerjaan sebagai 'translator' di sini memang laku. Sebab mereka tak rasa bercakap mat salih itu hebat. Director bahagian International Affair di Ministry of Labor, Health & Welfare mereka pun kalau ambil SPM mesti tak lulus kalau BI diwajibkan lulus. Sebabnya, kalau dia berucap samada baca teks atau pakai penterjemah. Satu lagi bila borak dengan dia, aku cakap lain, dia jawab lain. Last-last aku buka cerita Doraemon, Shin Chan dan Dragon Ball.


Lecture boleh dikatakan 99% pakai penterjemah. Mana expert datang pun, pakai penterjemah. Kalau kita buat lawak, kita gelak dulu. Kalau dia buat lawak, dia gelak dulu. Penterjemah kena gelak dua kali.


Hanya professor universiti sahaja yang bagi lecture dalam Bahasa Inggeris. Dan BI mereka cukup hebat. Siap dengan accent American lagi.


Malaysia, sebagai 'late comer' memang perlu menguasai Bahasa Inggeris untuk senang berkongsi teknologi bangsa yang telah lama maju. Tetapi tidaklah perlu sehingga meminggirkan bahasa ibunda sendiri dengan PPSMI dan menjurangkan lagi jarak di antara sesama rakyat dengan ura-ura mewajibkan lulus BI. Carilah formula yang betul dan sesuai.


Karpal Singh dan Gobind Deo anaknya yang terer Bahasa Inggeris, adakah mereka bermimpi dalam BI atau Tamil ?


Cukuplah dulu. Packing belum siap. Sayonara Nihon. Domo Arigato Gozaimashita.


6 comments:

  1. di narita airport. flight 11.30 am. penatnya.

    ReplyDelete
  2. Tgk gambar tu..mentang2 la dok sebelah awek bohsia..eh silap awek bosnia..concentrate gile..Hebat kawan aku sore ni..

    Welcome back to malaysia..moga terubat rindu di kalbu..

    ReplyDelete
  3. napok koho betubuh pulok tuh.. yess!!

    CankerSaurus

    ReplyDelete
  4. jobex,nakal sungguh demo.
    abemae, arigato gozaimasu.
    canker, berat maintain...

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...