Tuesday, October 27, 2009

Berbaliklah Kepada Dasar


Melihat kemelut yang berlaku dan sempena Mesyuarat Khas PAS yang bakal diadakan, saya nak bercerita pasal seorang genius sempoa (abacus).


Sebenarnya cerita ini adalah karte 27 dalam siri anime Dr. Black Jack.


Dr. Black Jack adalah seorang doktor yang perihatin dan baik hati walaupun kebanyakan orang berprasangka buruk kepadanya. Dia begitu cekap dan sering melakukan pembedahan yang miracle (dengan izin Allah).


Suatu hari dia Dr Black Jack didatangi sorang ayah dan guru yang meminta Dr BJ melakukan pembedahan ke atas seorang kanak-kanak. Kanak-kanak itu dilahirkan tanpa kedua belah tangan. Dr BJ tak mahu menerima permintaan itu.


That's too risky, furthermore it's impossible, I can't do that. Tegas Dr. BJ.


Come on dr, you are being too humble, we know you can do that. Mereka tetap memaksa Dr BJ.


No. Nehi. Sumimasen. Dr BJ tetap menolak.


Mereka terus mendesak. Mereka mengatakan budak itu amat cekap dalam menggunakan abacus. Dengan menggunakan lidah! Dan dia berhasrat untuk menyertai pertandingan abacus peringkat kebangsaan.


So, just use your tounge! Cadang Dr BJ.


I can't, jawab budak tu. Other kids will laugh at me!


Akhirnya Dr. BJ setuju. Pembedahan berjaya. Budak itu akhirnya mempunyai 2 tangan. Tetapi Dr BJ memberi amaran. DO NOT over use it.


Budak itu menyertai pertandingan abacus kebangsaan dan berjaya memasuki peringkat akhir. Dr BJ yang turut berada di tempat pertandingan memberi amaran kepada bapa budak itu.


That boy better stop abusing his new hands. Otherwise.....


Benar. Tiba-tiba budak itu tidak dapat menggerakkan jari-jemarinya. Dia nampaknya terpaksa berhenti dari meneruskan cabaran di peringkat akhir pertandingan sempoa peringkat kebangsaan Jepun. Tetapi itulah cita-citanya, dia tak boleh berhenti. Dia telah berjaya pergi sejauh ini. Tetapi jarinya tak dapat digerakkan sekarang. Apa perlu dia buat?


Akhirnya, budak itu tidak juga mengalah. Dia menjelirkan lidahnya dan meneruskan cabaran sempoa itu dengan menggunakan lidah. Seperti yang biasa dilakukan sejak dahulu.


Akhirnya budak itu, Eiji namanya muncul sebagai juara sempoa Jepun.


Harap-harap cerita ini digunakan dalam Mesyuarat Khas PAS esok!

2 comments:

  1. Loni Pak Man rasa 'serabut perut'. Kadang-kadang rasa macam mereka ni sedang berdrama lah pulak.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...