Monday, August 23, 2010

Khutbah Fasal Mercun


Ramai orang bercakap tentang khutbah sekarang. Aku pun nak bercakap pasal khutbah.

Khutbah di bulan puasa ni elok sangat kalau khatib focus pasal isu main mercun. Kupas sebaik-baiknya agar bapak-bapak dan remaja yang mendengar khutbah boleh menitiskan air mata keinsafan. Biar mereka rasa tongong dan bengongnya mereka kerana main mercun dan membiarkan anak-anak mereka main mercun.

Kreatif la sikit kepada sesiapa yang buat teks khutbah tu. Masukkan isu semasa. Masukkan perjuangan umat Islam di Palestin. Relatekan dengan hukum Islam. Jangan relatekan dengan nama Lim Guan Eng sudah. Nanti habis dilupakan isi yang bernas tadi. Nama Lim Guan Eng juga yang akan dijaja.

Bila isi khutbah dah baik dan cukup kreatif, khatib yang baca pun mestilah turut kreatif. Biarlah kena dengan apa yang diperkatakan. Kalau perlu hentak tongkat tu. Hentaklah. Jangan baling kat makmum yang tengah berdengkur sudahlah.

Cakap kaw-kaw dan cukup-cukup pasal mercun. Hentam habis-habisan apa jua jenis mercun sekalipun. Tapi kalau anak khatib sendiri pun main mercun, kena nasihatkan anak dulu la. Baru betul.

Sudah banyak mangsa mercun setakat ini. Kebanyakkannya budak-budak kecil yang masih bersih hatinya. Kesianlah mereka. Kesianlah anak anda. Jangan jadikan mereka bodoh dan bangang dengan bermain mercun. Apa lagi putus jari, rosak mata atau mati dengan tragis.

Mercun ni pun macam dadah. Bahan terlarang, tetapi dijual merata. Mainnya boleh ketagih. Silap haribulan nyawa atau anggota tubuh melayang. Duit banyak habis, faedah tak ada sedikitpun. Menyusahkan orang, bunyi bising sana-sini.

Apalah malangnya bangsa kita. Barang harian naik harga, kita mengeluh. Tetapi ayah hisap rokok, anak main mercun!

Sampai masanya kita bertindak. Ittaqullah.

4 comments:

  1. main mercun start ngan bunga api.

    ReplyDelete
  2. yg tu bahasa banjar.. ambo KKECEK klate minggu depan lak

    ReplyDelete
  3. ada banjar adalah cawangan parti pas di tempat itu...hasan ali tu banjar..mufti banjar..err tapi bini tun mahadir banjar... tapi saya mestery

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...