Thursday, January 15, 2009

Pakar Arab

.

Perang gila Israel ke atas rakyat Palestin berlarutan daripada 27 Disember sehingga ke hari ini. Cukup untuk membuatkan kita pun gila memikirkannya.
.
Kita lancarkan boikot ke atas barangan Israel dan Amerika. Tetapi masih ada sahabat kita yang tak putus puntung rokok di bibir. Masih ada yang sanggup berbual di Starbuck yang kopinya berharga 2 kali gaji sehari seorang kuli ladang di Sabah.
.
Kegilaan yang berpanjangan ini juga membuatkan ada di antara kita mula berfikir dari sudut yang lain. Mula melihat dari perspektif yang kononnya berbeza. Kononnya menampakkan kita cerdik, lain daripada orang lain.
.
Pagi tadi semasa memandu saya mendengar sebuah stesen radio pilihan utama membicarakan perang ini dari sudut bangsa Arab. Koresponden yang diterima banyak menyalahkan sikap dan perangai bangsa Arab.
.
Tetamu undangan, seorang perempuan menjadi pakar bangsa Arab. Orang Arab pendendamlah, tak boleh bersatulah, macam-macam sifat negatif yang dinyatakan. Contoh katanya, Aus dan Khazraj berdendam dan berperang seratus tahun lebih. Hinggalah Islam datang.
.
Puan, perang di Palestin bukanlah di antara Yahudi dan Arab. Kalau orang Palestin itu Banjar sekalipun, tetap akan dibom.
.
Mahukah kita jika sesuatu musibah berlaku, orang menyalahkan asal usul bangsa kita ?
.
Hah ! Padanlah, Melayu memang dengki sesama sendiri, tak boleh tengok orang lebih sikit. Atau,
.
Padan dah, Cina memang pentingkan diri sendiri, hamba duit. Atau,
.
Hah ! Kaki belit dan kuat mengampu, padanlah dibenci orang dan tak maju-maju India nih. Atau,
.
Padan dah, mat salih memang pemalas, tahu jadi tuan je. Cakap je banyak.
.
Mahukah?
.

No comments:

Post a Comment

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...