Wednesday, June 3, 2009

RINDU



Sebagai peminat Ustaz Akil Hayy saya juga membaca apa yang diberitakan oleh media ataupun bloggers tentang Ustaz kebelakangan ini. Semasa di Perak, saya beberapa kali berpeluang bersua dan bersalaman dengan beliau. Memang saya kagum dengan kelebihan, kehenseman dan istiqomahnya dalam berdakwah.

Semalam, apabila membaca tentang kehadiran Ustaz Akil di Mahkamah Rendah Syariah Ipoh, hati saya merasa sayu. Diberitakan apabila sampai di mahkamah, Ustaz Akil mengambil peluang melepaskan rindu pada anak bongsu lelakinya yang berumur lebih kurang 2 tahun. Khabarnya sudah 3 bulan tidak berjumpa.

Saya berada di perantauan sekarang, belum sampai 3 bulan, tetapi rindu saya membuak-buak untuk berjumpa dengan keluarga tercinta. Anak bongsu saya juga lelaki, juga berumur dalam lingkungan 2 tahun, dan saya amat merindui jejaka kecil ini. Sama juga besarnya rindu saya pada anak-anak perempuan yang berumur 8 dan 6 tahun. Apalagi si Kakak baru saja menyambut hari lahir yang ke lapan 3 hari lepas. Rindu pada emak anak-anak saya usahlah diceritakan lagi.

Isteri saya memberitahu, setiap malam anak-anak perempuan saya tidur dengan berselimutkan kain pelikat saya. Dia memberitahu, sengaja disimpannya 2 helai pelikat yang telah saya gunakan tanpa dibasuh. Saya pernah mendengar petua ini daripada orang tua-tua, tetapi saya lupa. Jika tidak, pasti saya telah bawa sehelai kain sarung isteri saya sebagai selimut.

Saya menulis kali ini bukan untuk bercerita pasal Ustaz Rock kegemaran saya, tetapi saya hanya ingin berkongsi rindu saya yang berada di perantauan ini dengan rindu Ustaz Akil kepada keluarganya. Begitu juga rindu keluarga Ustaz kepadanya. Saling merindu.

Saya merindui anak isteri dan mereka juga merindui saya. Saya dapat merasakan bahawa orang yang paling merindui dan terkesan dengan ketiadaan saya adalah isteri saya, walaupun tidak dinyatakan! Apalagi bila terpaksa menguruskan anak-anak kecil dan segalanya berseorangan!

Dan saya merasakan dalam kes Ustaz Akil juga begitu.

P/S Rindu laungan takbir Ustaz. Allahu Akbar.
.

7 comments:

  1. duk obesi lagi ruponyo.org ingat balik doh,lamonyo.sian salsa sambut besday tanpa abah disisi.

    ReplyDelete
  2. bab hati dan perasaan ni yg maleh nok komen, sendiri rasa, sendiri tau, aduh saliha

    ReplyDelete
  3. Patut bawak sekali kain sarung mak...

    ReplyDelete
  4. Bondo:
    nihon e kara karaemasu 15 jun desu

    abemae:
    hai...wakarimasu...

    pokmudo:
    hai...wakarimashita.

    ReplyDelete
  5. aku raso ni kot asalnye bahso ore kelate tanyo jepong 1941-1945: senamorima?

    CankerSaurus

    ReplyDelete
  6. kanker:
    senamorima = nan desu ka?

    ReplyDelete
  7. Cikli & Canker bahso kelate ke jepun yg sedap sikit"nak u...uump"

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...