Thursday, October 8, 2009

PAS's Sixth Magnitude Men


“Friends are like stars, they may not be seen, but they are always there”

Kecerahan bintang yang boleh dilihat dari bumi diukur pada awalnya diukur oleh ahli-ahli astronomi Yunani Hipparchus dengan skala magnitude 1 hingga 6. First magnitude stars lebih cerah daripada sixth magnitude stars .

Kemalapan sixth magnitude stars berbanding first magnitude stars bukan bermakna mereka bintang yang serba kekurangan dari segi saiz mahupun cahaya, tetapi kerana jaraknya yang jauh dari bumi yang membolehkan hanya sebahagian daripada cahayanya dilihat dari bumi.

Kadang kala sixth magnitude stars jauh lebih cerah atau lebih besar daripada bintang-bintang yang bermagnitude 5,4,3,2 atau 1.

Begitu juga dalam perjuangan, memang terdapat ramai ahli-ahli parti mahupun bukan ahli yang berhabisan berjuang mengorbankan tenaga, idea, keringat, wang ringgit, jawatan, masa untuk parti yang dicintai. Semestinya kerana dasar parti yang tidak berganjak daripada Islam.

Mereka ini kadang kala jauh lebih bijak dan lebih cerdik dari segi pembawaan dan pemikiran daripada ahli yang menonjol di barisan hadapan. Tetapi memang sudah pilihan mereka untuk menzahirkan hanya se’fraksi’ daripada kerja-kerja dan sumbangan mereka.

Dengan begini mereka kekal sebagai sixth magnitude stars dalam parti atau boleh dipanggil ‘sixth magnitude men’.

Jika mereka akhirnya ke barisan hadapan, atau diminta ke hadapan, atau bertanding untuk ke barisan hadapan, mereka bukan lagi bermagnitude sixth. Magnitude mereka mungkin 2 atau 3 atau 4 atau 5 atau terus 1.

Bila mereka bermagnitude 1 atau 2, sudah semestinya mereka sentiasa diperhatikan. Kesilapan mereka sentiasa diawasi. Perlakuan mereka diperkatakan.

Saya agak memang ramai sixth magnitude men dalam PAS, sebab itulah parti ini terus teguh dan diminati. Saya pun kalau diberikan kekuatan oleh Allah mahu juga menjadi salah satu sixth magnitude star untuk parti ini. Atau juga 29th magnitude stars sebagaimana skala terkini kecerahan bintang dalam era teknologi sekarang.

Jangan pula kita sibuk menjadi meteoroids yang sering melanggar sana-sini di angkasa raya. Apalagi menjadi tahi bintang yang memecah masuk atmosphere untuk cuba melekukkan permukaan bumi dan memporak-perandakan orang ramai.

1 comment:

  1. Salam tuan,
    Semoga bulan akan terang di bumi Sabah nanti. InsyaAllah.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...