Sunday, January 30, 2011

Kitaran Politik di Malaysia

Getah punya susu, Mat maslan
dapat nama
Orang kita mudah termakan isu yang bukan isu. Ertikata lain, mudah diperbodohkan atau dilembukan. Bukan kerana terlebih menonton sinetron Indonesia, tetapi kerana media kita sendiri.

Di PRK Manik Urai, calon Pas diejek puak Umno kerana tiada kelulusan akademik yang tinggi. Beliau hanya peniaga ikan. Jenuh puak Pas menepis kiri-kanan, atas-bawah mempertahankan calonnya yang walaupun tak masuk U tetapi dah lama pakai Mercedes.

Di PRK Galas, tiba-tiba Umno pula yang meletakkan calon yang tidak habis mengaji. Puak Pas memulangkan paku buah keras mengejek calon Umno yang lebih tebal misai daripada sijil itu. Juak Umno pula mencari jalan dan akhirnya menggelar calon Pas yang berkelulusan doktor sebagai 'gemok'. Macam budak kecik main gelar menggelar.

Di PRK Tenang, entah Umno dah lupa sejarah agaknya, calon yang Umno sabungkan susuk tubuhnya tidak berbeza dengan calon Pas di Galas dahulu. Sedangkan Pas pula mencalonkan Muslimah yang sedap dan sejuk mata memandang. Tiada pula isu gemok atau obese dimainkan di Tenang. Yang ada hanyalah isu bersalam lelaki perempuan.

Di PRK Merlimau selepas ini, siapa tahu, mungkin Umno pula yang akan mencalonkan seorang wanita yang sedap mata memandang. Atau mungkin seorang cikgu. Cuma yang pastinya Pas tak akan sesekali mencalonkan individu yang pernah dikaitkan dengan kes menipu atau makan rasuah.

Satu lagi, janganlah pula ada MB atau Exco Pas yang pandai-pandai turun menoreh getah orang.

2 comments:

  1. salam cikli, u win kak ina cookies,

    http://www.matjoe.com/2011/01/menang-besar-tempat-ke-6-hingga.html

    please mail me your name and address faster, kak ina nak wat poslaju.

    email saya: azizul_mmu99@yahoo.com

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...