Monday, January 5, 2009

Duta Palestin Men ‘Bukit Antarabangsa' kan Gaza


Allah selamatkan Palestin.

Bila MANGKUK sudah berayun,
Piring dan cawan terpana membisu,
Bangsa dan agama penggerak lakun,
Politik sempit mengatasi isu.

Simpati rakyat Malaysia yang mencurah-curah kepada mangsa tragedi Bukit Antarabangsa baru-baru ini tercalar teruk akibat hilang sabarnya seorang mangsa yang menyatakan rasa tidak puas hati beliau terhadap pasukan penyelamat dan lain-lain di depan YB Azmin Ali. Apalagi bila TV3 mengambil peluang menyiarkan berita YB Azmin Ali terpana-pana mengawal macho di depan hamba Allah yang persis dirasuk melampias kemarahan itu.

Duta Palestin ke Malaysia, Abdel Aziz Abu Ghoush semacam histeria mengarahkan peserta-peserta demo anti Israel anjuran beberapa NGOs dan Pemuda Umno menurunkan gambar Ismail Haniyeh, Al- syahid Sheikh Ahmad Yassin dan Al-syahid Sheikh Rantisi baru-baru ini. Alasannya dia tidak mahu percecahan antara rakyat Palestin. Yalah, tak semua orang sokong Hamas. Menurutnya, Hamas is a part of my people, targeted by the Israelis...

Apa isu besar di sini? Keganasan Israel atau kesatuan rakyat Palestin?

Kalaupun kesatuan rakyat Palestin menjadi isu utama, Ismail Haniyeh, Sheikh Ahmad Yassin dan Sheikh Rantisi itulah idola dan pencetusnya. Rakyat Palestin memilih mereka dalam pilihanraya.

Biarlah sesiapapun menggunakan sesiapa saja untuk menaikkan semangat mereka bagi menentang musuh yang satu. Kalau muka Mamoud Abbas yang dapat menaikkan semangat mereka biarkan. Katakan ada puak yang hanya dengan mengangkat gambar Ibrahim Ali mereka jadi bersemangat, biarkan saja. Apa masalahnya?

Samalah dengan Chua Soi Lek, kalau dia gunakan viagra atau sensaoil atau makjun petani atau kopi janda untuk naikkan libidonya, peduli apa kita. Matlamatnya untuk bersama isteri yang halal.

Kenyataan dan histeria Abdel Aziz Abu Ghoush diharap tidak sepicing pun akan mengurangkan simpati dan sokongan kita semua kepada rakyat Palestin.

Abdel Aziz Abu Ghoush yang sepatutnya lebih sensitif dengan menerima cek sumbangan rakyat Malaysia di beranda kediamannya daripada orang lain. Bukannya daripada Khairy Jamuluddin yang sedang bertanding jawatan Ketua Pemuda Umno dan P036 Kuala Trengganu.

Hampeh...

2 comments:

  1. duta Palestin di Malaysia- FATAH.
    yang menang pilihan raya Palestin-HAMAS.
    mengapakah duta Fatah yang berada di Malaysia dan bukan Hamas?Fikirkan...

    ReplyDelete
  2. anonymous,

    ni macam kata abdul wahib, demokrasi terpimpin.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...