Friday, January 9, 2009

Karpal Singh Penakut Tak Bertempat



Tak habis-habis cakap benda yang dia tak mahu dan tak tahu.

Kalau tak mahu, memang seribu dalih.

Kalau tak tahu, sepatutnya diam dan baca buku. Bukan meracau tak tentu kalu!

Kalau ada kawan-kawan Melayu Khairy Jamaluddin yang tak mahu hudud itu kita amat faham kerana hudud ter’applicable’ ke atas mereka. Itupun jika mereka mencuri, merompak, merogol, menzinah, membunuh, mensyirik jalikan Allah dengan menukar syahadah.

Kalau tak buat dan tak terlintas pun nak buat perkara jahat tu, buat apa takut. Orang yang membunuh adik Nurin Jazlin memang patut dibunuh balas. Itulah hudud. Undang-undang yang ada sekarang pun begitu.

Mengikut Karpal seperti yang dilaporkan mstar online, untuk melaksanakan hudud, prasyaratnya ialah penubuhan sebuah negara Islam seperti Arab Saudi di mana undang-undang Islam terpakai kepada orang Islam dan bukan Islam.

Jadi, bahagian mana yang rakan bijaksana saya tak faham?

Hudud sebahagian daripada undang-undang Islam. Lain-lain hal seperti parking kereta, melanggar lampu merah, potong double line, menampar orang, menipu, skodeng, melarikan anak dara orang, melarikan diri dari lokap, tak pergi sembahyang jumaat, tak letak tanda harga, jual ayam atas harga siling, sorok gula, tipu timbangan getah sekerap pun ada undang-undang dia. Ada takzir, ada kisas. Yang mana sudah baik dan elok tu pastinya di’maintain’. Mana yang tak elok diperbaikkan untuk menjaga kepentingan ‘pelaku’ dan ‘mangsa’. Yang mana belum ada, diadakan. Inilah keadilan, inilah Islam.

Untuk bab yang tak puasa, tak sembahyang jumaat, tak berzakat, rakan saya yang bijaksana akan dikecualikan kerana belum Islam.

Sepatutnya sebagai seorang lawyer terbilang, tuan yang bijaksana tidak perlu risaukan kepada hukuman. Hukuman hanya untuk orang yang bersalah.

Tuan yang bijaksana sepatutnya risaukan proses pengadilan. Inilah keutamaan undang-undang Islam, tuan.

Tidakkah tuan yang bijaksana tahu perlantikan hakim dalam Islam pun perlu mematuhi syarat-syarat tertentu termasuk takutkan Tuhan, iaitu tidak melakukan dosa besar dan tidak berterusan dalam melakukan dosa kecil.

Mana mungkin hakim yang takutkan Tuhan ini terlibat dengan isu-isu rasuah, correct-corect, bercuti ke luar negara dengan lawyer, tak adil, berat sebelah, pilih bulu, pilih perempuan, berzina, melanggan pelacur, mabukkan diri ....

Kalau tuan seorang pejuang demokrasi, Islamlah juara demokrasi, kalau tuan pejuang keadilan, Islamlah penganjur keadilan, kalau tuan pejuang kebebasan, Islamlah yang merobohkan tembok pengabdian sesama manusia.

Jadi tuan yang bijaksana, tunggu apa lagi? Segeralah ke mana-mana kedai buku yang berhampiran untuk mencari bahan bacaan berkaitan.

Apa yang tuan takutkan sebenarnya? Islam, orang Islam, agama, negara, sekularisma, hudud, qisas, takzir, taakhir? Taakhir itu sembahyang yang disatukan iaitu Zohor dan Asar dalam waktu Asar dan Maghrib dan Isyak dalam waktu Isyak, bukannya undang-undang. Sebab itulah saya anjurkan tuan ke kedai buku. Maksudnya tuan tak boleh merapu tentang perkara yang tuan tak tahu hujung pangkal. Seperti saya yang tak pernah berniat nak merepek tentang Sikhism kerana memang saya tak pernah study apa-apa mengenainya. Adil ?

Jika tuan yang bijaksana telah baca, tahu, faham, dan masih dapati Islam ini hodoh, tak adil, korup, outdated, tak cool. Masa tu tuan nak cakap apa pun, cakaplah. Cakap tuan tak akan memberi kesan sedikitpun kepada agama Allah ini. Cuma saya akan cakap satu sahaja,

HIDAYAH.

Keberanian bukanlah berdepan bertekak dengan backbenchers atau Ibrahim Ali dalam Parlimen atau dengan Pegawai Pendakwa di Mahkamah.

Keberanian sebenar ialah berdepan dengan diri sendiri dalam mengawal krisis akal dan nafsu demi mencari kebenaran yang tak akan berakhir sehinggalah ke hari kita dimatikan untuk menemui Pencipta kita.

Ingatlah hari dimana tak terpakai 'benefit of the doubt' kerana yang berhujah bukanlah mulut dan otak kita, tetapi anggota-anggota tubuh badan kita termasuk kulit.

Sebab itulah Islam tidak memandang warna kulit. Dan Islam pun bukan untuk warna kulit tertentu sahaja.

Allahu Akbar!

1 comment:

  1. Saya bole faham dan bole terima kenapa Karpal Singh tak faham dan tak bole terima Hukum Hudud. Tetapi tidak dapat terima kenapa ada pemimpin seAgama dengan kita tidak dapat menerima Hukum Hudud.
    Sekiranya Pas tok rok cetong cubalah kerejaan UMNO atau BARISAN buat rang undang undang dan praktik kan perlaksanaan hudud dan Qisas maka saya antara yang pertama menyokong kerajaan ni

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...