Thursday, January 6, 2011

Darjah 6 Merah Kuning


Cikgu Khalid, guru kelas 6 Merah Kuning sedang membuat pengundian untuk memilih ketua kelas baru. Tiba-tiba pintu kelas diketuk.

Tok Tok Tok

Muncul kerani gunasama yang hampir pencen bersama seorang budak lelaki bermuka panjang di muka pintu. Tanpa salam kerani gunasama itu berkata kepada Cikgu Khalid yang agak boroi dan obese itu.

“Cikgu, ini ketua kelas baru Darjah 6 Merah Kuning,” budak bermuka panjang itu diperkenalkan.

Cikgu Khalid terkejut. Dia mengusap-usap rambutnya yang sentiasa serabai itu.

“Mana boleh macam tu... Ini budak kelas lain, kelas sebelah. Mana boleh main letak je jadi ketua kelas ni,” Cikgu Khalid memprotes.

“Muktamad cikgu... Guru Besar dah setuju...” Kerani gunasama nak pencen itu bercakap tegas, meninggalkan Cikgu Khalid yang terpinga-pinga bersama murid-murid kelas 6 Merah Kuning yang sedang mengangkat tangan untuk mengundi ketua kelas baru mereka.

Sejak hari itu, Cikgu Khalid diserang oleh ramai orang dari setiap penjuru. Cikgu kelas lain serang. Cikgu pra serang. JKK yang kilik fail terbalik pun serang. Mak Cik kantin pun serang. Tukang kebun serang. Pengawal keselamatan serang. Orang gila yang bertapa di bawah pokok kulim di bucu padang sekolah pun serang Cikgu Khalid. Siap dengan parang!

Mereka katakan Cikgu Khalid meruntuhkan keharmonian sekolah. Nak lawan guru besar. Tak sedar diri. Baru je pindah datang sini dah nak tunjuk lagak. Mereka desak Cikgu Khalid letak jawatan. Tak payah jadi cikgu.

Cikgu Khalid pun kalau diikutkan hati bukan nak sangat jadi cikgu. Gaji bukannya besar pun. Baik menoreh je time harga getah mencecah RM15.00 sekilo nih. Tetapi Cikgu Khalid ada tanggungjawab. Dulu Sekolah ini asyik corot saja keputusannya. Banyak masalah. Duit koperasi pun hilang. Bila disiasat, jadi X-files. Kata penyiasat, ada toyol. Huh! Zaman laser macam ni pun masih orang percaya toyol...Itu fikir Cikgu Khalid.

Bukan Cikgu Khalid tak boleh berkompromi. Cikgu Khalid kenal benar budak dari kelas sebelah bermuka panjang itu. Dulu masa budak tu jadi pengerusi kelab catur, hancusss.... Habis pemain catur sekolah jadi pemain dam. Semasa budak muka panjang tu diberikan kepercayaan menjadi pengerusi Kelab Agama sekolah, habis dikawal ketat surau sekolah. Budak nak tumpang kencing kat tandas surau pun tak boleh. Cikgu Besar marah, katanya. Budak Siam nak minum air di kolah surau pun dijadikan isu sampai ke mesyuarat PIBG. Juga Cikgu Besar marah, katanya!

Hancurrr... Kalau dia jadi ketua kelas 6 Merah Kuning ni, bungkus result UPSR tahun ni. Lain aku ajar, lain pula yang budak-budak akan faham. Itu concern Cikgu Khalid.

Budak muka panjang dari kelas sebelah itu sudahpun masuk ke kelas 6 Merah Kuning. Di atas mejanya siap bertulis. KETUA KELAS.

Di dalam kelas 6 Merah Kuning, murid-murid sudah geger. Sudah tidak puas hati. Kenapa budak lembam kelas sebelah yang asyik gagal matematik dan sains dalam Bahasa Inggeris boleh jadi ketua kelas kami? Kami ni tak layakkah? Mereka tidak tahu, sekarang di dalam bilik mesyuarat sebelah ofis Guru Besar, cikgu kesayangan mereka, Cikgu Khalid sedang dibicarakan. Cikgu Khalid sedang berhadapan dengan Cikgu Besar, JKK, DO, Pengerusi PIBG, Wakil Rakyat, Penghulu, Mak Cik kantin, Tok Imam, Tukang Kebun, Jaga dan Misi Cabut Gigi sekolah. Dengar khabarnya, Pengarah PPD pun dalam perjalanan sekarang untuk mendengar perbicaraan ini.

Sejarah telah mencatatkan di sekolah mana-mana pun di dalam daerah ini, cikgu yang dikatakan melawan cikgu besar semuanya akan terbuang. Samada ditukarkan ke hulu tempat gajah menetas atau menjadi penjual putu mayam di pasar malam.

All the best, Cikgu Khalid.

3 comments:

  1. salam tuan, cerita menarik adaptasi mana ya.hehe. ada kuasa jalan.

    ReplyDelete
  2. kesian cikgu khalid kan
    walhal sebenarnya dia tak salah pun..
    pro-guru besar tu..
    bodek pun agak2 la

    ReplyDelete
  3. azhan, puteri..

    makcik kantin pun masuk campur...apa nak buat. dunia akhir zaman.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...