Tuesday, January 18, 2011

Debat Buang Masa

Aku setuju sangat dengan keputusan PM Datok Seri Najib, tak perlu beliau nak berdebat dengan Datok Seri Anwar pasal ekonomi atau pasal Program 100 hari PR. Memang membuang masa.

Dalam sejarah Malaysia yang aku ingat, belum ada debat yang berjaya menghasilkan satu resolusi win-win yang menguntungkan rakyat. Yang ada hanyalah debat yang membuahkan perasaan syok sendiri puak masing-masing. A kata wakil dia menang, hujah wakil dia lagi bagus. B juga kata wakil dia yang betul dan menang, wakil dia dapat patahkan hujah wakil A.

Kita pun tak mahu tengok PM bertungkus-lumus menyusun ayat live di hadapan publik yang berkemungkinan mengeboo beliau. Dan kita pun tak nak lihat Anwar tersengih macam etak busuk bila ada hujah pihak lawan yang cuba memalukan dan menjatuhkan peribadinya.

Kita juga tidak mahu melihat seorang moderator yang tidak moderate. Membangsatkan diri sendiri di hadapan khalayak.

Apa yang sayugia diadakan ialah PM perlulah mengarahkan media utama negara ini untuk memberi ruang kepada PR untuk menjelaskan dan mempromosikan Program 100 hari ini. Supaya rakyat mendengar dan menilai sendiri program ini dari tuan punya program. Bagus atau tidak. Populis atau tidak. Songsang atau tidak. Biar kepala hotak mereka yang menentukan.

Rakyat kita kan semuanya berotak.

“If you love somebody, let them go. If they return, they were always yours. If they don't, they never were.”

Nah! Inilah kata-kata motivasi yang sering kita ucapkan semasa bercinta. Pengundi pun begitu. Mereka tak mahu dikongkong. Apa lagi diperbodohkan. Mereka perlu bebas membuat pilihan sendiri.

1 comment:

  1. Salam Cikli,
    Cikli, Vee ada email Cikli something.
    Pasal kontes "99 Hari Kisah KlaSIK Kita"
    Cikli check inbox ye?
    :)

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...