Thursday, September 15, 2011

Blues Anak Melayu 4 : Kalau Ada Sumur Di Ladang

Relakan kami pergi
Seminggu lebih aku berada di Ledbury. Kulit muka sudah kering garing. Tangan juga sudah berbutir dan gatal-gatal. Aku rasa penangan  allergic kepada pokok-pkok nettles yang menyelinap di celah-celah dedaunan strawberi.

Aku mengambil keputusan untuk balik ke Bath. Aku menyatakan hasratku kepada Greng dan Rahim al-Putet. Mendengar hajat aku, mereka juga bercadang untuk balik ke Cardiff. Cukuplah seminggu lebih menjadi kuli batak orang putih yang beratus-ratus tahun menjadi penasihat kepada bangsa aku di Tanah Melayu.

Gatalnya tangan
Ladang yang luas terbentang kami tinggalkan. Kali ini kami berjalan kaki sehingga ke stesen keretapi. Keletihan berjalan tidak terasa apabila aku menikmati sepenuhnya pemandangan ladang-ladang yang subur menghijau luas terbentang. Aku berbisik kepada diriku, mungkin suatu hari nanti, aku juga boleh menjadi seorang peladang yang berjaya di Malaysia.

Sepanjang berada di Ledbury, aku, Greng dan Rahim al-Putet sempat juga melilau di pekan Ledbury. Pekannya kecil sahaja, tetapi cantik dan bersih. Sesuai untuk set lokasi penggambaran siri drama Midsomer Murders. Satu drama TV cerita penyiasatan sempoi yang aku cukup gemari.
Sekeping poskad yang tidak terhantarkan

Aku berpisah dengan Greng dan Rahim al-Putet di sebuah stesen keretapi yang aku lupa namanya apabila kami terpaksa mengambil haluan masing-masing. Mereka ke Cardiff City, manakala aku ke Bath City.

Aku akhirnya tiba di Bath di saat kawan-kawan sedang mencuba gaun konvo masing-masing. Begitu teruja mereka menggayakan gaun keramat itu. Manakala aku hanya menumpang kegembiraan mereka dengan senyuman di bibir yang kering-garing dek dibakar mentari Ledbury .

Aku tumpang gembira
Di Bath University, skrol ijazah yang diperolehi pada hari konvo adalah yang asli, yang betul-betul. Buka skrol kosong. Padahal majlis konvokesyen dibuat dalam masa hanya beberapa minggu daripada tarikh peperiksaan akhir.

Setiap yang mula, pasti berakhir. Aku yang selalu mengomen sejuk hingga ke tulang sum-sum sekarang berasa agak sedih untuk meninggalkan bumi Penasihat Kerajaan Tanah Melayu yang begitu unik dan indah ini. Sayang juga untuk mengucapkan selamat tinggal kepada University of Bath yang berada di puncak sebuah bukit yang dikelilingi kehijauan dan di kakinya terletak sebuah bandar Roman yang menjadi tumpuan pelancong dan orang pencen.

Terima kasih universiti yang banyak mengajar aku menjadi seorang lelaki, pencinta dan bro.

Hari-hari terawal di Bath

6 comments:

  1. seronok mandi bogel kalau ada sumur ni tambah pulak di ladang

    ReplyDelete
  2. mesti sedih kan ..

    ala,gatal tgn tu nak dapat duit la kot.haha

    ReplyDelete
  3. wa...
    boleh le kita menumpang mandi..

    midsomer murders eh.. memang suka view yg mendamaikan tu..

    ReplyDelete
  4. kenapa Kedah? kahkahkah

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...