Saturday, February 14, 2009

Hikayat Mamak Bendahara Yang Bijaksana


Dihikayatkan tersebut kisah seorang Datuk Mamak Bendahara yang termasyhur di Negeri Pasir Dua Lori. Adalah Datuk Mamak Bendahara teramat bijak dan pandai dalam urusan pemerintahan negeri. Pendek kata, al-Sultan teramatlah senang hati dan goyang kaki kerana kepro-aktifan dan kecelikaan Datuk Mamak Bendahara mentadbir hal ehwal negeri.

Sudahpun halnya begitu, baginda menjadi teramatlah sayang dan percaya kepada Datuk Mamak Bendahara walaupun hakikatnya bukanlah seperti harapan al-Sultan. Datuk Mamak Bendahara selalu juga terlibat dalam penyalahgunaan kuasa untuk kepentingan diri dan kroni.

Tidak sedikit pembesar istana yang menaruh dengki dan berniat khianat kepada Datuk Mamak Bendahara. Yalah, sama-sama berbuat jahat, tetapi Datuk Mamak Bendahara asyik terlepas. Jika ada yang mengadu kepada al-Sultan, ada-ada saja jawapan konkrit daripada Datuk Mamak Bendahara.

Datuk mamak Bendahara walaupun sudah beranak 18 dan beristeri 3, tetapi masih bernafsu akan dia untuk berasmaradana. Disebutkan bahawa Datuk Mamak Bendahara telah terjatuh hati kepada salah seorang dayang istana. Sang Jelita Ayu gerangan nama dayang tersebut.

Datuk Mamak Bendahara digossipkan selalu berjumpa dengan Sang Jelita Ayu. Perkara ini sememangnya adalah open secret di kalangan pembesar istana.

Maka ber’retreat’lah para pembesar untuk mencari ikhtiar bagaimana mahu memberitahu Baginda al-Sultan dan sekaligus menyingkirkan Datuk Mamak Bendahara. Setelah berbrainstorming 3 hari 2 malam, akhirnya para pembesar mendapat kata sepakat. Kali ini mereka yakin rancangan mereka akan berjaya.


Plan berjalan lancar. Malam yang ditunggu-tunggu telah tiba.

Jeng ..... jeng ....... jeng


Cerita di atas tidak kena mengena dengan mana-mana individu, lemah ataupun berpangkat. Dinukilkan semula oleh penulis daripada cerita asal yang telah didengar dan sebagai hiburan dan pengajaran semata-mata. Jika ada yang masih hidup terasa, anggaplah sebagai suatu kebetulan dan lumrah hidup. Jika ada yang dah mati terasa, bermakna dia belum meninggal dunia. Boleh bertaubat lagi.

No comments:

Post a Comment

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...