Sunday, February 13, 2011

Gadis Cashier

Sudah baca jangan lupa undi Gadis Cashier di
Kisah Klasik Kita
Nurin masih mengurung diri di dalam bilik. Ada air mata merayap di pipi cengkungnya. Nurin masih bersedih. Sedihnya bertambah-tambah setelah mendengar kata-kata Pak Uda yang begitu mengguris hatinya sebentar tadi. Nurin harapkan Pak Uda akan memberikan sokongan kepadanya, tetapi tidak. Sebaliknya Nurin terpaksa mendengar berbagai-bagai pendapat dan falsafah Pak Uda.

Sudah 2 hari Nurin berhenti kerja sebagai cashier di sebuah supermarket di Pekan Kuala Krai. Sudah 2 hari itulah hatinya dilanda kesedihan dan kegundahan. Nurin ingatkan dia akan menghabiskan masa cuti semesternya di supermarket itu sambil mengumpul wang. Itulah pertama kali dalam hidupnya bekerja makan gaji. Siapa sangka, dengan sekali cuba sahaja Nurin sudah diterima bekerja sebagai cashier di situ. Mungkin kerana pengurus supermarket itu mengambilkira Nurin sebagai seorang pelajar universiti. Tetapi, Nurin merancang, Tuhan yang menentukan. Nurin mengambil keputusan untuk tidak lagi pergi bekerja setelah hanya empat hari bekerja di situ.

Sebenarnya Nurin seronok bekerja di kaunter bayaran di supermarket itu walaupun amat meletihkan. Hari pertama bekerja, apabila pulang ke rumah, Nurin terus tidur tak ingat dunia. Ya lah, hampir 12 jam duduk di kaunter membuatkan Nurin letih sangat. Walaupun dapat duduk, tetapi lenguh dan letih Tuhan sahaja yang tahu. Tetapi Nurin seronok. Nurin seronok memerhatikan gelagat-gelagat manusia yang datang membeli di supermarket itu.

Berbagai-bagai karenah pelanggan yang telah Nurin temui sepanjang 4 hari bekerja di situ. Ada yang cerewet, ada yang garang, ada yang lucu, ada yang gila-gila, ada yang cemburu dan ada yang mengambil berat.

“Adik....” Seorang mak cik berumur 50an pernah menegur Nurin semasa dia sedang asyik mengimbas harga barang yang dibeli oleh mak cik itu.

“Adik belajarlah dulu. Sayang muda-muda begini kalau tak belajar. Ambik SPM. Rugi, umur adik baru lagi,” makcik itu terus berkata.

Nurin hanya senyum kepada mak cik itu tanpa berkata apa-apa.

Nurin memang bertubuh kecil. Siapapun yang melihatnya pasti tidak menyangka bahawa Nurin sudahpun menghabiskan tahun duanya di IPTA . Kebanyakan yang memandang akan menyangka Nurin masih belajar di sekolah menengah. Kalau bukan tingkatan tiga, mesti tingkatan empat. Itu andaian ramai orang. Nurin rasa dia mewarisi genetik sebelah ibunya. Kalau daripada sebelah ayah Nurin tidak begitu. Adik lelaki Nurin bertubuh kasar dan berjambang sehinggakan ada yang menyangka Nurin berjalan dengan teman lelaki apabila dia dilihat bersama adik lelakinya.

Nurin masih juga tidak keluar bilik sejak Pak Uda sampai tadi. Pak Uda selalu sampai di rumah Nenek masa-masa begini. Boleh dikatakan setiap malam Jumaat, lebih kurang pukul sepuluh setengah malam, dia sekeluarga akan sampai di rumah Nenek. Nurin agak mesti Pak Uda sekeluarga bertolak dari Kuala Terengganu selepas Marghrib. Pak Uda tinggal di Kuala Terengganu. Paling kurang 2 minggu sekali mesti Pak Uda balik ke rumah Nenek. Nurin tinggal dengan Nenek sejak kecil lagi. Jadi, bapa dan ibu saudara Nurin sudah semacam adik beradik dengan Nurin. Nurin seperti adik bongsu mereka.

Selalunya Nurin akan bersalam dengan Pak Uda, Makda dan 3 anak saudara comelnya apabila mereka sampai. Tetapi malam ini tidak begitu. Nurin tetap berdiam di dalam bilik. Apalagi setelah mendengar apa yang Pak Uda bualkan dengan Nenek sebentar tadi.

“Kata Nurin kerja di shopping mak?” Nurin mendengar Pak Uda bertanya Nenek.

“Dah berhenti dah,” jawab Nenek.

“Hah... Dah berhenti. Kenapa pulak,” Pak Uda bertanya kehairanan.

“Duit kutipan yang dia serah tak cukup dua ratus......” Nenek memberitahu.

“Short duit.... ?”

“Emmm... Tokey suruh dia ganti. Mana Nurin nak cari duit. Bukan dia ambil pun duit tu. Terus dia tak pergi kerja,” Nenek menerangkan panjang lebar.

“Ayah dan mak Nurin dah tahu?” Tanya Pak Uda lagi.

“Sudah. Ayah dia kata elok juga berhenti. Kena tuduh ambil duit tak tentu fasal,” beritahu Nenek lagi.

“Nurin bagitahu ke kepada tokey dia nak berhenti kerja?” Pak Uda tak putus-putus bertanya.

“Tak. Dia berhenti macam tu aje. Molek lah tu. Takkan dia nak ganti duit tu,” Nenek menyatakan pendapatnya.

“Tak boleh macam tu,” kata-kata tegas Pak Uda ini yang mengejutkan Nurin. Nurin agak Nenek pun terkejut kerana dia tidak mendengar apa-apa jawapan daripada Nenek berkaitan kenyataan tegas Pak Uda itu.

“Mana boleh berhenti macam tu aje. Kalau nak berhenti kena cakap dulu,” Pak Uda berkata lagi.

“Mana dia nak pergi kerja lagi kalau tokey tu suruh dia ganti duit 2 ratus lebih yang tak cukup tu,” Nenek bersuara ragu-ragu.

“Kalau dia terus tak pergi kerja, lagilah orang kata dia ambil duit tu. Orang akan tuduh dia buat lari duit tu,” Pak Uda menyatakan pendapatnya. Nurin mendengar dengan tekun dari dalam bilik.

“Betul juga tu,” Nenek memang begitu. Getus hati Nurin. Nenek selalu mudah bersetuju dengan Pak Uda, anak jantan kesayangannya itu. Pak Uda cakap sikit, spin sikit, mesti Nenek setuju. Sebelum ini Nenek macam setuju seratus peratus dengan tindakan Nurin tidak pergi kerja. Bukan Nenek sahaja. Ibu dan ayahnya juga setuju. Alih-alih malam ini, bila Pak Uda berfalsafah sikit, berteori sikit, terus Nenek swing 180 darjah.

“Lepas tu nak buat macam mana?” Nurin mendengar Nenek bertanya.

“Nak buat macam mana pun, Nurin dah berhenti. Sepatutnya dia kena bela diri dia sendiri...Kalau berhenti macam tu, macam lari. Macam kita bersalah. Macam apa yang tokey tuduh tu betul. Memanglah tak payah kena bayar balik duit tu bila dia tak pergi kerja, tapi sampai bila-bila pun orang akan anggap dia ambil duit di kaunter,” panjang ceramah Pak Uda.

“Bukan dia ambil,” Nenek membela Nurin.

“Ya mak, tapi Nurin tak bela diri dia. Sepatutnya dia bela diri dia dulu sebelum berhenti kerja. Mana boleh terus tak pergi kerja macam tu saja. Itu lari namanya,” Pak Uda mengulang hujah yang sama. Sakit hati betul Nurin rasa. Senang bagi Pak Uda berkata. Kalau kena atas batang hidung sendiri barulah agaknya Pak Uda tahu langit tinggi rendah. Hati Nurin menjadi semakin sakit apabila dia mendengar Nenek berkata yang sekaligus menguatkan hujah Pak Uda.

“Nurin tu pun satu, berat mulut sangat.”

Terasa hati betul Nurin dengan Pak Uda. Bukannya dia nak bersimpati dengan apa yang menimpa Nurin, tetapi dia menyalahkan Nurin lagi. Dia tidak faham situasi Nurin. Dia tidak berada di tempat Nurin. Entah malam itu berapa kali air mata Nurin merembes keluar.

Esoknya, Nurin hanya keluar bilik untuk mengambil air sembahyang sahaja. Selepas itu dia memerap di dalam bilik kembali. Malas dia nak bertemu mata dengan Pak Uda. Kata-kata Pak Uda semalam masih terus menghiris hatinya. Sehinggalah Pak Uda sekeluarga bertolak pulang ke Kuala Terengganu pukul sebelas hari itu, Nurin tetap berada di dalam bilik.



Tolong ingatkan aku

Kisah kau tersedar

Dengan saku penyeluk masa



Nurin dikejutkan oleh lagu Ana Rafali yang menjadi nada dering telefon bimbitnya sejak malam Ana Rafali menjuarai Anugerah Juara Lagu TV3.

“Hello, Ifa....” Sapa Nurin apabila meletakkan telefon ditelinganya.

“Nurin, mu bernasib baik,” Ifa membuka kata. Ifa adalah rakan Nurin yang baru dikenalinya semasa bekerja di supermarket. Ifa juga seorang cashier di situ.

“Kenapa Ifa,” Tanya Nurin.

“Duit yang short baru ni dah jumpa dah. Nama mu bersihlah,” Ifa memberitahu Nurin.

“Siapa jumpa?” Tanya Nurin lagi.

“Miss Chen silap kira. Mu nak balik kerja sini ke?” Ajak Ifa, macam dialah tokey supermarket itu.

“Malaslah aku. Biarlah aku terus jadi penganggur he he he,” Nurin baru bernafsu untuk ketawa setelah hampir 2 hari dia asyik memuncung mulut dan berendam air mata.

Sekarang hati Nurin berbunga-bunga bahagia kerana namanya sudah bersih. Memang seumur hidup Nurin dia tidak pernah mengambil hak milik orang lain tanpa kebenaran dengan sengaja. Apalagi hendak mencuri. Mencuri tiada dalam kamus hidupnya. Nenek dan arwah Tokcik yang menjaga dan mengasuh Nurin sejak Nurin kecil tidak pernah mengajar Nurin menjadi pencuri. Ibu dan bapa saudara Nurin juga sentiasa mengajar Nurin agar membenci sikap mengambil hak orang lain. Ibu dan ayah Nurin pun sentiasa memastikan Nurin adik beradik jauh dari sikap panjang tangan ini.

Keluarga Nurin bukan keluarga pencuri. Nama keluarga Nurin dari dulu sentiasa bersih dari perkara-perkara yang tidak baik. Nenek dan arwah Tokcik orang miskin yang bekerja membanting tulang empat kerat untuk memastikan 8 anak mereka menjadi orang yang berguna. Walaupun mereka tiada harta, tetapi mereka jauh dan bebas daripada sikap suka mengambil hak orang lain. Nurin sebagai cucu pun semestinya bertanggungjawab memastikan nama baik keluarga nenek dan arwah Tokcik ini sentiasa terpelihara.

Hari ini Nurin bernasib baik kerana wang yang tak cukup itu dijumpai semula. Sekaligus membersihkan namanya. Juga nama keluarga Nenek dan Arwah Tokcik. Mungkin berkat munajatnya kepada Allah dan doa Nenek yang Nurin lihat tidak pernah tinggal bangun sembahyang sepertiga malam.

Ting! Tiba-tiba satu perkara terlintas difikiran Nurin sekarang. Apa kata jikalau wang itu tidak dijumpai semula? Apa kata jika tiada siapa yang tahu bahawa Miss Chen telah tersilap kira? Apa kata jika Nurin terus dituduh mengambil wang itu? Akan busuklah nama Nurin. Nurin cucu Nenek, cucu arwah Tokcik. Nama Nenek dan arwah Tokcik akan terpalit sama.

Sekarang Nurin sedar bahawa dia telah memperkecilkan tanggungjawab untuk mempertahankan dirinya sendiri di hari dia diminta menggantikan wang yang tidak cukup itu. Nurin tahu sepatutnya dia berkeras supaya wang kutipan yang diserah pada hari itu dikira semula. Memang Nurin sedar sekarang bahawa dia tidak sepatutnya meninggalkan supermarket itu sehingga kiraan wang kutipan jualan di kaunter yang Nurin jaga di kira semula. Sepatutnya dia mesti pandai mempertahankan namanya dan dirinya sendiri sekaligus maruah keluarga Nenek dan arwah Tokcik.

Nurin melihat jam didinding. Sudah pukul 12 tengahari. Nurin jadi teringat kepada Pak Uda. Pak Uda yang dalam perjalanan balik ke Kuala Terengganu mesti sudah berada di sekitar Jerteh sekarang. Nurin mengakui kebenaran hujah Pak Uda semalam. Seingat Nurin, Pak Uda sering mengeluarkan pendapat yang agak tidak sewarna dengan orang lain, dan selalunya dia betul. Itu kelebihan Pak Uda. Patutlah Pak Uda selalu mendapat kepercayaan Nenek dan menjadi rujukan ibu dan bapa saudara Nurin yang lain.

Lagu Ana Rafali yang dijadikan nada dering telefon bimbit Nurin berbunyi lagi. Kali ini Nurin sengaja membiarkan lagu itu berlarutan tanpa mengangkat telefon. Nurin mahu menghayati lagu ini sedalam-dalamnya. Ada bait-bait ayat nyanyian Ana Rafali yang seakan-akan sama dengan apa yang mahu Nurin perkatakan kepada Pak Uda sekarang.



Tolong ingatkan aku

Kisah ku tersedar

Dengan kasih memeluk rasa



Bila marah merasuk minda

Kecewa menyelubungi jiwa

Aku lupa



Nurin membiarkan panggilan itu tidak berjawab. Sebaliknya tangan Nurin ringan mendail nombor di telefon bimbitnya.

“Hello, Assalamualaikum Pak Uda...... Nur minta maaf”.



Sekian.
Sekarang jom pergi undi kat Kisah Klasik Kita. Hahaha.

8 comments:

  1. salam tuan,
    saya dah undi tuan di sana, ermmm tapi apa maksud undi tu???? kurang ariff. seriuss ke main2 tuhh??

    ReplyDelete
  2. cikgu zam,
    terima kasih.
    ini ada pertandingan cerpen anjuran vee violet. cikgu nak join pun boleh. mesti baanyak idea cerita dari jepun.

    ReplyDelete
  3. gedek!

    terima kasih.
    insyaAllah aku tak akan jadi seperti hosni mubarak.

    ReplyDelete
  4. salam tuan,
    Aikk mcm berminat je nak ceburi ni, boleh ajar saya tak??

    ReplyDelete
  5. salam tuan

    ceritanya mmg menarik..

    ReplyDelete
  6. cikgu zam,

    hantar saja karya kepada admin kisah klasik kita vee violet yang budiman. di sana ada syarat2 yang dinyatakan.

    tak sabar nak baca cerita cikgu.

    ReplyDelete
  7. abemae,

    terima kasih. abemae pong buleh buat cerita bombastik hahaha..

    boom boomm bang pon buleh.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...