Thursday, February 3, 2011

Rahsia Kejayaan Budak Sekolah MARA Dulu-dulu

Thoroughbred ye.. bukan bread.
typo  error je.
BEDEBOK! BEDEBOK! BEDEBOK! BEDEBOK!

Seorang kawan aku ditimbuk atas belakang oleh Cikgu Azid.

Kami sebenarnya sedang berkerumun menghadap papan kenyataan untuk melihat markah peperiksaan yang baru berlalu. Hari ini result peperiksaan perdagangan yang keluar. Cikgu perdagangan tersohor MRSM KB, Cikgu Azid sedang berada di hadapan papan kenyataan. Ramai pelajar yang mendapat habuan masing-masing daripada Cikgu Azid.

Kawan aku yang kena penimbuk tadi mendapat C4. Sebab itulah dia kena empat biji penimbuk daripada Cikgu Azid. Cikgu Azid memang tersohor dengan penimbuk. Bukan sedikit pelajar yang telah makan penimbuknya. Cikgu Azid ni unik orangnya. Dia bekeng tetapi kelakar. Garang tapi lawak. Sebab itu kadang-kadang penimbuknya diterima sambil ketawa oleh pelajar. Cikgu Azid memang best. Kalau takde penimbuk, lagi best kot.

“Awak dapat gred berapa?” Cikgu Azid bertanya kepada seorang kawan aku.

“P8....”

BEDEBOK! BEDEBOK! BEDEBOK! BEDEBOK!

BERDEBOK! BERRDEBOK! BERRRDEBOK! BERRRRDEBOK!

Mak oiiii. Lapan bijik penimbuk yang diterima oleh kawan aku yang malang itu. Tapi dia sengih saja.

“Awak?” Soalan Cikgu Azid beralih kepada Sin. Pelajar MRSM KB batch 13 yang paling tersohor.

“A2 cikgu,” jawab Sin dengan bangga.

BEDEBOK! BEDEBOK!

Walaupun Sin mengelak, tetapi kena juga dia penimbuk Cikgu Azid.

“Cikgu...Takkan A2 kena timbuk juga?” Sin memprotes. Dia ingat dengan gred A2 dia boleh lepas. Pelajar-pelajar lain gelak sakan.

Aku mengintai-intai nama aku di atas. Tiada.

Di tengah. Tiada.

Di bawah. Ada.

Alamak. Gred C6? Aku tengok markah 68%. Sebelum aku kena penimbuk, baik aku blah cepat-cepat. Meninggalkan Cikgu Azid yang tengah berpesta menimbuk budak-budak.

Aku pergi ke bilik guru. Menemui Cikgu Zakaria yang mengajar perdagangan kelas aku. Faraday 1.

“Cikgu.... Boleh saya semak markah periksa saya?” Aku bertanya Cikgu Pokya.

Cikgu Pokya membelek kertas jawapan yang berlambak atas mejanya. Kemudian dia mencabut satu kertas.

“Ramli... 68... Awak punya?” Cikgu Pokya berpaling tepat ke muka aku.

Aku mengamati kertas jawapan aku. Dan.....Yesss...

“Cikgu, saya dapat 68/75 ni bukan 68%.... Silap ni cikgu,” aku memberitahu Cikgu Pokya.

Memang Cikgu Zakaria tersilap menulis markah aku 68%. Sebenarnya 68/75. Dah 90% lebih tu. Memang aku rasa aku telah menjawab kertas perdagangan dan keusahawanan dengan baik. Sebab itu aku berani jumpa Cikgu Zakaria.

Nasib baik. Kalau tidak free-free saja aku dapat penimbuk Cikgu Azid 6 bijik.



2 comments:

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...