Saturday, August 27, 2011

Catatan Perantau Di Kota Kinabalu Yang Tak Balik Raya Puasa Di Kampung Tahun 2009

Salsa ada ujian Pendidikan Seni. Tajuk-tajuk telah diberikan terlebih awal oleh cikgu.

Semasa mengambilnya pulang dari sekolah dia memberitahuku yang dia bercadang nak buat 'kad ucapan' dalam ujian tersebut.

"Molek la tu. Buat kad raya," aku cadangkan pada Salsa. "Tengok tu, macam di papan tanda tu," aku menunjukkan gambar di billboard gergasi yang tertera ucapan selamat puasa dengan gambar Ketua Menteri Musa Aman di sebelah ketupat dan dacing.

"Kakak boleh lukis ketupat, pelita,..... Macam di papan tanda tu," cadangku lagi.

"Boleh lukis tebu......" Tambah Salsa.

"Hoit.... Mana ada tebu pada hari raya. Orang Hindu je yang guna tebu...." Bantahku.

Ting! ......Terlintas sesuatu di fikiranku.

"Kakak....Tu bukan tebu lah, itu LEMANG bahhhh......"

"Mana kakak tau......." Jawabnya sambil gelak kecil.

Nak kata aku dah lama tak balik raya di kampung tak juga. Walaupun tak dapat balik Raya Puasa, kami tak miss balik Raya Haji kerana kebetulan anak-anak cuti sekolah hujung tahun.

3 comments:

  1. Cikli, beraya di Sabah satu kenangan yang indah bersama kawan2

    Hehe tebu Salsa?... tapi ok la pernah juga tengok tebu...

    ReplyDelete
  2. Salam ukhuwah,
    Salam Aidilfitri,
    Salam Kemerdekaan.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...