Wednesday, February 11, 2009

Musang Berjanggut : The Sequel


Arakian maka Raja Alam Shahbana pun menyerahkan tampuk pemerintahan Negeri Pura Chendana kepada Tun Nila dan Permaisuri Puspawangi. Tun Nila lalu menggelarkan dirinya Sultan Nila Alam Shah.

Barisan penasihat Raja Alam Shahbana iaitu Datuk bendahara, Datuk Bentara Mangkubumi dan Datuk pujangga juga turut mengambil pencen 58 tahun kecuali Datuk Nikah Kawin yang masih bertegas mahu menyambung kontrak walaupun sudah melewati umur 60 an. Lepas 2 tahun, sambung. Lepas 2 tahun, sambung. Seakan-akan menggambarkan Negeri Pura Chendana kekurangan alim ulama dan bijak warak pelapis.

Sultan Nila Alam Shah amat dikasihi rakyat jelata kerana kebaikan dan kebijaksanaanya. Apalagi dengan hadirnya Permaisuri Puspawangi yang bijak rupawan dan pandai mengambil hati hamba rakyat.

Suatu hari yang kurang ceria, Baginda Sultan bertolak ke Negeri Bulan Gerhana kerana Permaisuri terlalu amat mahu berjumpa dengan kekanda sepupu Baginda yang tinggal di situ.

Maka berangkatlah Baginda Sultan dan Permaisuri dengan rombongan baginda yang terdiri daripada Datuk Seri Bendahara, Datuk Bentara Mangkubumi, Datuk Pujangga dan Datuk Nikah Kawin beserta dengan pengawal-pengawal Istana.

Setelah 2 hari meredah denai dan belantara, akhirnya rombongan Baginda sampai di sebatang sungai. Lalu baginda Sultan menitahkan supaya berhenti rehat. Yang sebenarnya Baginda Tuanku berasa sakit perut dan terlalu amat mahu ‘melepas’. Maklumlah 2 hari bermusafir asyik makan sardine dan makanan tin ‘yeos’ sahaja.

Sewaktu rehat, Baginda Sultan pun turun ke sungai melepas hajat. Selesai istinjak, tiba-tiba baginda ternampak sesuatu berbentuk ladam kuda kekuning-kuningan terapung-apung dihanyut air sungai dari arah hulu sungai. Berkejar-kejaran ladam kuda kuning tadi dengan ladam kuda kuning kepunyaan Baginda yang baru dilepaskan. Darah Baginda tak semena-mena menjadi panas dan tercabar.

“Cis... Najis dugong ! Ini terang-terangan menghina beta. Siapa yang qada hajat di hulu sungai?”

Sekelian ahli rombongan terkejut beruk dengan perubahan mendadak Sultan Nila Alam Shah. Biasanya baginda tak pernah temper atau hilang cool di hadapan hamba rakyat.

“Hamba mana yang berani melepas di sungai yang sama dengan beta?”

“Ampun tuanku, beribu-ribu ampun kuasa tiga. Patik pacal yang hina terasa amat sakit perut tadi tuanku. Maklumlah patik termakan julap,” Datuk Seri Bendahara tiba-tiba bersuara.

“Tuanku!” Datuk Bentara Mangkubumi dan Datuk Pujangga bersuara serentak.

“Nampaknya Datuk Seri Bendahara telah terang-terangan menghina Tuanku. Kami tidak percaya dia lagi Tuanku. Halau dia!” Datuk bentara Mangkubumi meneruskan permainan batu api. Memang dia sudah lama berhajatkan jawatan Bendahara. Datuk Pujangga hanya tumpang senyum. Sial sungguh, kata penulis.

“Ampunkan patik pacal yang hina Tuanku. Bagilah peluang kepada patik,” Datuk Seri Bendahara yang jujur dan anti-rasuah merayu bersungguh-sungguh.

“ Datuk Nikah Kawin, apa pendapat Datuk?” Tuanku Sultan mengarah kepada Datuk Nikah Kawin yang masih sengap dari tadi.

Lega benar hati Datuk Seri Bendahara kerana Baginda Sultan menanyakan pendapat Datuk Nikah Kawin. Datuk Nikah Kawin ilmuan agama, dia mesti berhujah mengikut syarak. Keadilan pasti tertegak. Nasib Nampak menyebelahinya.

“Ini perbuatan durhaka Tuanku!” Datuk Nikah Kawin menghamburkan kata-kata.

Bagai disambar petir lagaknya Datuk Seri Bendahara. Terlopong mulutnya. Adakah Datuk Nikah Kawin telah melompat ke kem Datuk Bentara Mangkubumi. Atau memang Datuk Nikah Kawin selama ini memang tidak menyukainya?

“Tuanku. Mengikut undang-undang Pura Chendana, rakyat dan Sultan adalah di kedudukan yang berlainan. 2 darjat yang berbeza. Oleh itu, patik tetap megatakan ini satu perbuatan durhaka,” Datuk Nikah Kawin berhujah dengan satu tangan di dada dan satu tangan memegang tasbih.

“Bendahara! Serahkan segala darjah kebesaran milik mike. Mulai hari ini mike dipecat!”

Berdesing muka Datuk Seri Bendahara. Dilihat wajah Sultan, baginda melihat ke arah lain sambil bercekak pinggang. Ditenung muka Datuk Bentara Mangkubumi dan Datuk Pujangga. Semuanya macam sial tersengih-sengih. Dipandang wajah Datuk Nikah kawin untuk simpati, tetapi Datuk Nikah Kawin buat-buat tidak tahu sambil menjuih bibir. Gelap rasanya dunia Datuk seri Bendahara.

Dialih pandangan pada sekelian pengawal yang ada, ternampak sokongan dan simpati dari wajah-wajah mereka. Ada yang menunjukkan jari tanda ‘peace’. Ada yang menggeleng-geleng kepala. Tak sangka Sultan kesayangan mereka Nila Alam Shah boleh bertidak sedemikian. Semangat sikit rasanya Datuk Seri Bendahara melihat sokongan yang ada.

“Kekanda!”

Tiba-tiba terdengar panggilan dari dalam khemah. Permaisuri Puspawangi keluar dan merapati baginda Sultan. Sedari tadi Permaisuri hanya asyik mendengar kekecohan yang berlaku.

“Wahai kekandaku Baginda Sultan Nila Alam Shah yang bijaksana. Adinda tidak Nampak apa jua kesalahan pun yang telah dilakukan oleh Yang Setia Datuk Seri Bendahara. Apa lagi mendurhaka.....” Permaisuri Puspawangi yang bijak memulakan hujah.

“Apa maksud dinda?”

“Sebenarnya Datuk Seri Bendahara seorang yang amat perihatin. Sedangkan Tuanku begitu ramai pengiring ke mana jua Tuanku pergi. Begitu juga dengan taik Tuanku. Mesti ada pengiring juga.....”

Sekian adanya. TAMMAT.
.
Gambar ehsan Abeja's Photostream.
***
Cerita ini tidak directly kena mengena dengan mana-mana individu, lemah ataupun berpangkat. Dinukilkan semula oleh penulis daripada cerita asal yang telah didengar dan dilihat sebagai hiburan dan pengajaran semata-mata. Jika ada yang masih hidup terasa, anggaplah sebagai suatu kebetulan dan lumrah hidup. Jika ada yang dah mati terasa, bermakna dia belum meninggal dunia. Boleh bertaubat lagi.
.

8 comments:

  1. cikli, saya suka sangat cerita penglipur lara yang ini. ha9x. Thumbs up!

    ReplyDelete
  2. Jangan lihat kelakarnya tapi pengajarannya...

    ReplyDelete
  3. Cikli,

    Salam ziarah. Penulisan yg baik. Teruskan menulis demi Islam dan dakwah. Salam perjuangan.

    ReplyDelete
  4. hehehe, cerita disebalik cerita..menarik, tq.

    kamal melaka

    ReplyDelete
  5. bagus..kreatif..

    saya baru menonton cerita asalnya..erm, tapi setakat ni saya tak jumpa lagi isteri menteri yg bijak macam puspawangi..

    ReplyDelete
  6. kebanyakan bini menteri pandai tayang rambut je.. hahahaaa

    ReplyDelete
  7. salam,

    asal: jgn gelak banyak sangat, nanti masuk katak.

    pokmudo: bungkus uri dgn harakah ye....

    ibnu qalil : sama-sama kita cuba, insyaAllah.

    kamal : lama sonyap? kat khalil yaacob kira derhaka juga ke?

    ustazah ir : yang banyak isteri menteri fa so la ...tido .

    izraii: tayang rambut dan dada hahahahah

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...