Monday, February 28, 2011

2 Tempat Yang Cukup Menginsafkan di Dunia

Subhanallah
Hari ini, seawal pukul lapan aku telah berangkat ke Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu. Ada sebutan kes hari ini. Ruang mahkamah penuh sesak dengan pendakwa dan pembela. Hingga tak cukup kerusi.

Sementara menunggu kes aku dipanggil, bermacam-macam kes dapat aku saksikan. Bermacam-macam orang yang dihadapkan ke muka pengadilan terhadap perkara yang telah mereka sengaja atau tidak sengaja lakukan.

Orang kena tuduh dan kena saman bersilih ganti. Ada yang masih juvana, ada seorang ibu dengan baju tahanan, ada bapak orang, ada majikan, ada remaja dan bermacam-macam lagi. Keadaan cukup menginsafkan. Itu belum lagi di padang masyar kelak. Di mana tiada wang yang dapat membayar denda, kecuali pahala amalan baik yang telah kita kerjakan di dunia dan syafaat Nabi Muhammad S.A.W.

Di sebelah petang, aku mendapat berita yang  kawan sepejabat kami sedang berada dalam keadaan kritikal di Hospital Sultanah Nur Zahirah. Maha Suci Allah. Semuanya di dalam aturan Allah. Baru semalam aku diberitahu beliau ditahan di wad apabila pergi ke hospital kerana masalah sakit tekak sehingga hilang suara. Siapa sangka hari ini beliau kritikal kerana ramai menyangka beliau hanya sakit tekak.

Di wad, aku dapat melihat sekujur tubuh beliau yang terbujur kaku dengan dibantu alat pernafasan manual oleh seorang doktor yang tidak jemu-jemu mengubati pesakitnya. Beliau seterusnya di masukkan ke ICU untuk rawatan yang lebih intensif dan sempurna.

Melihat isterinya yang tabah beserta anak-anak kecilnya membuatkan hati terlalu hiba dan sayu. Yang sulung, perempuan, di tahun 2, sekelas dengan anakku Yong. Mengikut Yong, dialah yang mendapat nombor satu dalam kelas tahun lepas. 3 lagi adik-adiknya masih belum mengerti apa-apa. Tidak terbayangkan jika aku yang berada di situ, terbaring kaku, tidak sedar lagi apa yang berlaku di sekeliling. Minta dijauhkan Ya Allah.

Ramai lagi pesakit-pesakit lain dengan berbagai-bagai kesakitan dan kecederaan yang cukup menginsafkan. Melihat waris-waris yang datang dan menunggu sehinggakan ada yang berkampung terutama di luar wad ICU amat-amat mengusik hati dan perasaan.

Ya Allah, Engkau sembuhkanlah mereka ini terutama kawan aku Mohd. Nasir. Jadikanlah kesakitan ini sebagai pembersih dosa-dosa yang telah mereka lakukan. Jadikanlah kami semua daripada golongan orang yang beriman. Ya Allah, Engkau izinkanlah Mohd. Nasir untuk kembali ke rumah untuk mengasuh anak-anaknya menjadi anak yang soleh. Amin. 

4 comments:

  1. Insaf....

    bro... kau apa kes kat mahkamah...? Demo haram?

    ReplyDelete
  2. abemaemache,
    bahagia abadi hanya di syurga Allah.

    ReplyDelete
  3. gedek!,

    gua pun insaf.
    mana ada demo haram bro. demo halal kalau tak bawa kepala babi.
    gua yang terpaksa prosecute orang demi keamanan sejagat. dah tugas bro.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...