Tuesday, February 15, 2011

Blog 1400 Tahun Dahulu : Sempena Maulud Nabi S.A.W

Semoga sambutan Maulidurrasul kali ini menguatkan lagi kecintaan kita kepada Allah dan Rasulnya.
Di sini idea menulis tentang kebenaran Islam pastinya
datang mencurah-curah

Aku cuma berimaginasi jika sekiranya blogging ni sudah ada di zaman jahilliyah dulu. Aku rasa pastinya semasa Nabi S.A.W dilahirkan, blog Abu Lahab, bapa saudara Bagindalah yang paling meriah. Mesti dia update blog dia, abulahab.blogspot.com  setiap setengah jam. Pada 20 April 571M sahaja mahunya tidak kurang 24 entry dibuat oleh Abu Lahab.

'IT'S A MIRACLE, IT'S A BOY'

'FREE MILK FOR EVERYBODY'

'HIS NAME IS MUHAMMAD'

'A NEW HOPE FOR MECCA PEOPLE'

'MY NEPHEW IS COOL'  etc etc

Tetapi apabila sahaja Nabi S.A.W dilantik menjadi rasul dan sudah menyampaikan risalah Islam, pastinya abulahab.blogspot.com akan berubah rentak dan sentiasa membuat fitnah ke atas Nabi S.A.W. Pastinya Abu Lahab dan geng-geng se entry dengannya akan menubuhkan kesatuan blogger anti Nabi yang tak habis-habis menghentam dan menyakiti Nabi S.A.W termasuk menyiarkan gambar-gambar Nabi S.A.W yang telah disuperimpose. Blog mereka pastinya ditaja oleh Apco yang berpusat di Madinah semasa itu.

Dan semestinya akan ada pula bloggers yang menyokong Nabi S.A.W. Mereka juga akan menubuhkan kesatuan bloggers pro Nabi S.A.W. Entry mereka akan bercerita tentang risalah yang Nabi S.A.W sedang sampaikan. Pastinya enak membaca blog mereka yang mendapat bimbingan direct daripada Nabi S.A.W.

Ada juga blog penulis upahan yang hanya mencari tuan yang sanggup bayar lebih. Depa ni lebih kepada spin doctors yang akan cuba sedaya upaya menambahbaik dan menghalalkan tindakan majikan yang membayar mereka disamping melonjakkan nama mereka sendiri. Mereka boleh swing 180 darjah pada bila-bila masa sahaja. Antara blog yang tersohor semestinya binubai.blogspot.com dan abuamir.wordpress.com.

Yang paling banyak adalah blog-blog yang bercerita pasal oasis, kebab kambing, roti arab, barkhan, how to get the most of your unta, trade-in unta, dapatkan barangan dari Syam dengan separuh harga, no-slaves, sajak-sajak kontemporari Mekah, tudung dan jubah, double your kambing-double your income, duit masuk tanpa perlu menjual kambing atau unta, jenis-jenis kurma, cara nak buat duit di musim haji etc etc.

Dan dimasa itu, yang paling cool adalah seorang brader yang tak pernah bantah Nabi S.A.W. Nabi berceramah dia dengar, Nabi sembahyang, dia jadi makmum walaupun di saf yang paling hujung. Nabi ajak berjihad, dia turut berperang dan infakkan hartanya. Blog dia hari-hari penuh dengan mukanya yang handsome kearaban berlatar belakangkan macam-macam. Hari ni background dia oasis, esok barkhan, lusa unta, tulat Kaabah, tule Jabal Nur ......Sempoi. Yang paling penting setiap komen diblognya, dia jawab dan membuat kunjungan balas ke blog pengomen. (Jangan marah bro...)

Kesimpulannya, di zaman mana pun kita, di era mana pun kita. Berceramah, berkomedi, berlakon, berkarya, berkartun, berblog, bertwitter, berpolitik, berfacebook, bertv, berradio, berkah kah kah, bercerpen, bernovel, janganlah sesekali mencari haluan yang bertentangan dengan risalah yang Rasulullah S.A.W bawa. Kita kena jawab semua tu bro. Sendiri mau ingat.

7 comments:

  1. syeikh gedek!
    puji macam ada makna je.
    salam mulidurrasul bro, semoga dapat sembahyang di saf yang paling hadapan...:)

    ReplyDelete
  2. apa tanda kita cinta pd Rasul? ikut Sunnah Nabi SAW pun x mau..

    ReplyDelete
  3. semalam ada forum.. dia cakap pasal sejarah Nabi, yang melayan jirannya dengan baik semasa jiran itu sakit, walaupun semasa jiran itu sihat, dia sering menyakiti Nabi..

    Secara berseloroh, ahli panel membandingkan kita dengan sifat Nabi yang terpuji itu.. Kata ahli panel dalam dialognya sendiri

    A: kawan kita ICU pagi tadi
    B: kawan yang mana?
    A: yang bendera tak sama kaler dengan kita tu

    :)

    ReplyDelete
  4. puteri,

    terlalu banyak mubarak di zaman kita ni.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...