Sunday, February 20, 2011

Terbaca Blog Ibu

Aku tiba-tiba terserempak dengan sebuah blog yang entah kenapa amat menarik perhatianku. Blog kehijauan itu bernama, Sewangi Taman Aisyah.

Membaca entry pertama sahaja membuatkan hatiku tenang dan lapang. Penulisannya penuh dengan puji-pujian kepada Allah S.W.T dan selawat kepada Rasulullah S.A.W yang dicintai.

Aku teruskan membaca, tiba-tiba hatiku menjadi sayu. Penulis blog itu menitipkan sayangnya yang tidak berbelah bahagi kepada anak-anaknya yang telah semuanya besar dan berkeluarga sendiri. Beliau meredhakan semua apa yang telah dicurahkan kepada anak-anak. Hatiku berbunga pula apabila ada entry yang menyatakan betapa penulis blog bersyukur mempunyai anak-anak yang penyayang, tiada dengki dan mengambil berat di antara satu sama lain.

Aku dapat merasakan kerinduan penulis blog kepada suaminya yang telah lama kembali ke rahmatullah melalui tulisannya yang menyebut-nyebut tentang kenangan bersama si suami. Hiba juga hati apabila terbaca bagaimana susah payah dan jerih perih mereka berdua membanting tulang dan bermandi peluh untuk memastikan anak-anak mereka dapat bersekolah.

Hatiku bergetar apabila penulis blog menulis sebuah sajak yang ditujukan kepada suminya yang telah lama pergi mengadap Allah itu. Sajak puitis itu seakan-akan mahu memberitahu arwah suaminya bahawa anak-anak mereka sekarang sudah menjadi seperti yang mereka harapkan yang selalu ungkapkan di dalam perbualan semasa hari-hari pertama perkahwinan mereka dahulu.

Ceritanya. Kekanda,

Khadijah anak kita yang sulung masih begitu mengambil berat tentang adik-adik. Dia masih seorang kakak yang sentiasa melindungi adik-adiknya. Daripada apa dan sesiapa sahaja.

Si lembut hati anak kita yang kedua, sampai sekarang dia seakan-akan mengasuh adik-adik. Jasanya meninggalkan persekolahan demi mengasuh adik-adik tidak sekali dilupakan mereka.

Yang sulung jantan walaupun agak nakal semasa kecil tetapi sekarang begitu serius dalam hal kebajikan adik-beradik sehingga kadang-kadang mengatasi kebajikan dirinya.

Anak perempuan si hidung mancung yang keempat walaupun kejauhan, selalu bertanya khabar dan bertukar cerita. Sekali sekala dia pulang, adalah resepi-resepi rahsia yang dikeluarkannya untuk dinikmati.

Anak kita lelaki tengah yang kelima selalu tidak lupa pulang menziarahi disetiap ketika yang dia perolehi. Cuma sembahyangnya agak lengah sikit – Sempat lagi penulis blog membuat catatan dalam kurungan :).

Si hensem bongsu lelaki, anak keenam kita sekarang di luar negeri. Walaupun sibuk mengejar PhD tetapi apabila bertanya khabar semacam berbual di tingkap rumah sahaja. Yang ini pongohnya macamlah kanda, kata penulis blog disusuli perkataan peace.

Alhamdulillah, ada juga ustazah di kalangan anak-anak kita kanda, kata penulis blog merujuk kepada anak perempuan mereka yang ke tujuh. Anak ini yang memang paling bijak katanya terlalu baik hati dan tidak lokek dengan sesiapa sahaja. Specialnya dia dilahirkan di bulan Ramadhan. Tapi kalau orang buat lawak, dialah yang paling cepat menangkapnya! Terutama lawak anak yang kelima, terkekeh-kekehlah dia.

Yang bongsu anak kelapan kita juga seorang ustazah. Dia juga berada di kejauhan tetapi selalu pulang kerana keluarga suaminya juga tinggal berdekatan. Yang ini istimewa, jika kanda melihatnya sekarang, pasti kenangan kita semasa muda-muda dahulu menjelma. Cewahh...Romantik rupanya pasangan ini.

Oh ya, hampir terlupa. Cucu kita, anak sulung Khadijah yang kita jaga dan belai sejak kecil sudah tinggal setahun dua lagi di universiti. Dia memang seperti adik bongsu kepada anak-anak kita. Dia pun dah pandai menyiang ikan sekarang!
Banyak lagi entry-entry yang aku belum baca yang pastinya amat menarik dan menyentuh hatiku. Rupanya blog ini di update setiap satu pertiga malam seusai munajatnya kepada Allah. Bukan semasa traffik broadband lega tetapi semasa dirinya terasa begitu dekat dengan Tuhan.

Aku akan sentiasa membaca dan menghayati kandungan blog ini yang followernya tidaklah ramai sekadar 8 orang anak, 40 orang cucu, 8 orang besan dan beberapa individu lagi yang aku kurang pasti.

Sebelum aku menangis, baik aku berhenti dulu. Tadipun aku dah sebak sebenarnya (tipu atau lawak?).

I love you mak.

7 comments:

  1. seronok kalau semua ibu bapa macam tu..
    adik beradik macam tu...

    ReplyDelete
  2. Yang Sulung jantan tu nakal masa kecil yer?...hensem tak?

    ReplyDelete
  3. pokmuda,
    paling hensem jika dibandingkan dgn jirannya.

    ReplyDelete
  4. bonda,

    itulah bahana tulis blog pukul 4 pagi....syahdu dan kesunyian yang mempengaruhi...

    ReplyDelete
  5. mana hensem ngan si hensem lelaki bongsu?

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...