Tuesday, March 1, 2011

Peliknya Seorang Cleaner India

Priyanga, paling ngetop dalam kelas
Semasa masih bertugas di Sabah, seorang rakan sepejabat berkata kepada aku,

"Baru ni semasa saya pergi Putrajaya, saya pelik betul tengok seorang cleaner India," rakan perempuan ini membahasakan dirinya 'saya', walaupun kebiasaan orang Sabah akan membahasakan diri mereka 'aku'.

"Apa yang pelik?" Aku menyoal.

"Itulah yang pelik, cleaner India. Saya tanya dia, kenapa kamu buat kerja ini bah..." Katanya lagi. Budak Bugis ini memang vocal orangnya.

Aku rasa aku sudah faham, lalu memberitahunya.

"Itulah Malaysia yang sebenar-benarnya bah. Orang Cina paling kaya, menjadi tauke-tauke bisness, Melayu kerja makan gaji dengan kerajaan. Orang India di estet-estet, buruh ladang, tarik kabel, tukang sapu....Di Sabah ni bukan gambaran sebenar bah..." Aku memberitahunya.

Memang di Sabah tidak ramai orang India. Orang Melayu pun tidak ramai. Yang ramai bumiputra Sabah. Kadazan, Dusun, Murut, Bajau, Rungus, Sungai, Bisaya,...ntah aku pun kurang arif.

Orang India dari Semenanjung yang datang ke Sabah boleh dikatakan kesemuanya berjawatan besar. Doktor dan pengurus ladang. Taiko group dan IJM kebanyakannya. Jadi sesiapa yang jarang keluar dari Sabah akan beranggapan orang India memang pemegang status tinggi dalam masyarakat.

Kalau aku jumpa lagi kawan aku tadi, mungkin aku hadiahkan buku Interlok karangan Seniman Negara kepadanya. Bukan cerpen Interlock karangan aku sendiri.

6 comments:

  1. chereta chenta,
    kamu setuju, gue suka lho

    ReplyDelete
  2. yer.tepat sekali.mereka kbykkannya berjawatan tinggi.paling kurang pun jadi cikgu.

    ReplyDelete
  3. catherine,
    kalau orang sabah pun sudah setuju, betul la tu.
    moral: kita perlu lihat dunia dari dalam dan luar sekaligus.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...