Monday, March 28, 2011

A Tale of Two Cities

Rambut sama hitam, boroi lain-lain
Pernahkah Rahim Thamby Chik membaca? Oppsss maksud aku pernahkah Rahim Tambi Chik membaca cerita dalam novel A Tale of Two Cities karangan Charles Dickens?

Cerita dalam A Tale of Two Cities berkisar pada tahun 1780an iaitu pada masa  kebangkitan marhaen yang tertindas di Perancis atau Revolusi Perancis. Dua cities yang dimaksudkan ialah Paris dan London. Rakyat Perancis yang telah tertindas sekian lama mula bangkit dan memberontak.

Marhaen yang berjaya bangkit telah mengheret sekalian bangsawan dan pembesar yang selama ini kebal dan besar kepala ke tempat pembalasan yang setimpal dengan mereka iaitu dihukum mati dengan dipancung! Dengan sebuah alat pemancung kepala terkemuka di Perancis iaitu, the guillotine.

Aku bukan nak bercerita pasal Revolusi Perancis, tetapi berkenaan satu bab dalam buku A Tale of Two Cities iaitu satu babak perbicaraan dalam mahkamah. Seorang pemuda, Charles Darnay telah diframed dan dituduh di mahkamah. Bukan kerana liwat atau menzinai pelacur Cina, tetapi kerana ditohmah menjadi spy dan menjual maklumat rahsia Britain kepada Perancis.

Semasa seorang saksi memberitahu mahkamah yang dia boleh mengenali wajah tertuduh jika ditunjukkan kepadanya, peguambela telah menunjukkan kearah salah seorang lawyer dalam team pembelaan iaitu Sydney Carton. Serta-merta saksi itu jadi confius dan tergamam. Ini adalah kerana Sydney Carton dan Charles Darnay mempunyai wajah yang hampir-hampir sama. Tidaklah begitu sama seperti Aidil Zaquan dengan Zafuan Adha, tetapi adalah iras-iras seperti Chua Jui Meng dengan Datuk Eskay. Atau Anwar Ibrahim dengan Datuk Suhaimi Ibrahim GPMS.

Walaubagaimanapun pengarang buku ini, Charles Dickens tidak pula bercerita mengenai keboroian Charles Darnay dan Sydney Carton. Siapakah yang lebih boroi, atau siapa yang lebih tonggek, atau siapa yang lebih tan kulitnya.

Charles Darnay terselamat daripada tali gantung, hukuman untuk treason di England dari dulu sampai sekarang. Semata-mata kerana ada orang yang seiras dengannya.

Carilah buku ini. Read it and weep.

Kalau malas baca, dah difilemkan pun.

2 comments:

  1. takpayah lu bagi contoh Charles Dickens....

    cerita tauladan semuada Enid Blyton, pon diorang tak paham....

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...