Saturday, October 17, 2009

Teka-Teki Bergambar



Soalan 1:
Dalam sejarah dunia, PM mana yang paling malas sekali?
.
Soalan 2:
Kenapa topi Queen's guard tu strapnya diletak di bawah mulut? Tak rimas ke?
.
Gambar ini daripada Daily Mail, satu upacara memperingati askar British yang terkorban di Iraq. Cerita panasnya ialah mengenai seorang bapa kepada askar yang mati pada 2003 telah 'menyerang' Tony Blair dan apabila Tony menghulurkan tangan, bapa itu mengatakan,
.
"I'm not shaking your hand - you've got blood on it."
.
Wow, apa akan jadi pada bapa itu ya? Lupa pula, ini berlaku di England, bukan di malaysia. Sepatutnya di Bagan Pinang baru-baru ini, orang kampung kena speaking juga,
.
"I'm not shaking your hand - you've got money in it."
.
Barulah kita bebas rasuah!
.
Berbalik kepada kisah di England. Yang saya peliknya, bapa askar yang mati tu pernah tak fikir fasal orang awam Iraq yang mungkin terbunuh dan menjadi yatim-piatu atau ibu tunggal oleh tindakan anaknya sebagai askar penjajah di tanah air orang? Askar mati di medan perang apa peliknya, askar kena tawan atau culik (macam askar israel Gilad Shalit) apa peliknya, askar kena bom apa peliknya?
.
Yang peliknya ialah askar yang penakut sehingga nak mengundi pun takut sampai orang lain kena pangkahkan untuk mereka atau bekas askar yang melompat parti. Kerana askar dilatih supaya berani dan taat setia.
.
Bangsa penjajah ni tak pernah belajar. Mereka pergi serang negara orang, tapi bila ada yang mati, marahkan pemimpin. Sepatutnya dari awal lagi mereka pakat-pakat tolak Labour dan Conservative Party. Liberal Democrat pun lebih kurang je, tolak juga. Mereka patut undi Green Party ataupun Natural Law Party yang menggalakkan orang belajar yoga untuk keamanan.
.
Jadi, jawablah soalan di atas.
.

No comments:

Post a Comment

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...