Tuesday, April 19, 2011

Aku Tak Pernah Pangkah Warna Biru Tua

Kepok & nisan bawah papan tanda membuatkan aku lebih berhati-hati
Habis mesyuarat lebih kurang pukul 3, aku terus memecut balik ke Terengganu. Aku mahu cepat sampai ke rumah. Tiada apa di kota raya ini untuk aku. Dalam hati aku hanya ada pasiran pantai di Terengganu dan perbukitan di Guchil.

Aku hanya berhenti mengisi minyak yang entah bila nak turun harga. Malas aku nak berhenti makan. Kalau boleh di plaza tol pun aku tak nak berhenti. Tapi apakan daya, negara ini diperintah oleh Barisan nasional dan dihuni oleh rakyat yang asyik makan Beras nasional.

Dalam kereta, dengar berita mandarin. Tak faham sikit. Baru tak sakit hati.

Azan Isyak dari Masjid Abidin, Kuala Terengganu berkumandang di radio. Aku berhenti di sebuah masjid kayu di Tok Dor. Sembahyang jamak taakhir. Jemaah di masjid sedang wirid semasa aku mula sembahyang. Jamak qasar.

Tengah tahiyyat akhir, lampu masjid dah ditutup, tinggal satu samar-samar, mungkin untuk menemani aku sembahyang. Selesai salam, aku terus bangkit. Seseorang dah menunggu di pintu, pintu pun dah tutup sebelah. Tak dan beredan depa ni. Nak balik pun tunggulah dulu.

Aku tengok karpet masjid. Biru tua dengan line merah!

Tengok jam. Belum pukul sembilan lagi!

Pukul 9.34 aku sampai di Kedai Buloh. Aku tengok masjid yang ada bunting 'Pas Ganti Umno' di depannya, masih terang benderang.

9.44 Aku tarik hand brake depan rumah.

16 comments:

  1. brutalsolo,
    ceh...lu jangan perangkap gua dgn ayat multiple meaning...
    lu bila pulak hahaha?

    ReplyDelete
  2. cikgu,
    kontest sekolah tu cikgu dapat adiah.
    tahniah!
    :)

    ReplyDelete
  3. Masuk last minit terus menang..pergghh...pangkah jangan tak pangkah..hehhehee

    ReplyDelete
  4. As-Salam Cikli...
    ..en suami kat umah pun kadang tengok berita Tamil.. he he

    ReplyDelete
  5. Kat masjid pun dorang politik ye. Ish ish..

    ReplyDelete
  6. fadzli,
    pangkah yang berkenan sahaja

    ReplyDelete
  7. miecyber,
    warna anugerah Tuhan

    ReplyDelete
  8. miss tira,
    Islam itu lengkap mencakupi politik sekali. jd tak salah berbicara pasalnya di masjid. adalah adab-adabnya. tak gitu sis...

    ReplyDelete
  9. Ye benar. Tap kebanyakkan politik zaman sekarang semua mahukan kuasa, pangkat dan harta. Itu adalah salah sama sekali. Politik zaman Rasulullah adalah politik dalam menjaga kesucian agama Islam dan perundangan Islam. :)

    ReplyDelete
  10. miss tira,
    kena ada kuasa nak jaga Islam sekarang.
    bagi saya, politik itu ada dalam setiap urusan seharian kita. samada kita ambil tahu atau tidak. kita tetap terlibat dan dilibatkan.

    cumanya politik 'kepartian' yang keterlaluan itu yg salah.

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...